"המתנחלים עדיין אינם מסה קריטית שתסכל פתרון שתי מדינות"

פרויקט תיעוד התנחלויות באמצעות תצלומי לוויין, ביוזמת מכון וושינגטון, מראה שמתוך 600 אלף המתנחלים, רק 94 אלף חיים מחוץ לגדר ההפרדה, ומתוכם רק 20 אלף נעו מעבר לגדר מאז 2009, שנת שובו של נתניהו לראשות הממשלה ■ מכון וושינגטון: "מספרים אלה אינם נקודת אל-חזור"

בנימין ושרה נתניהו מלאניה ודונלד טראמפ/ צילום: שמוליק עלמני
בנימין ושרה נתניהו מלאניה ודונלד טראמפ/ צילום: שמוליק עלמני

 

לקראת פגישתם של נשיא ארה"ב,דונלד טראמפ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, היום (ב'), מפרסם בעל טור ב"וושינגטון פוסט" ממצאים ראשוניים של פרוייקט תיעוד ההתנחלויות בגדה המערבית, שמראים כי המתנחלים שחיים מעבר לגדר ההפרדה עדיין אינם מהווים מסה קריטית שביכולתה לסכל פתרון של שתי מדינות.

מדובר בפרוייקט שמתעד כל אחת מההתנחלויות בגדה באמצעות צילומי לוויינים, בודק את מספר התושבים בכל התנחלות ומנתח כמה מהמתנחלים יוכלו, בסופו של דבר, לשמש מכשול לעסקה בין ישראל לפלסטינים. את הפרוייקט מנהל דייוויד מקובסקי, ראש מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, שהיה אחד מעוזריו של שר-החוץ לשעבר, ג'ון קרי, במאמציו לקדם שלום בין ישראלים לפלסטינים.

הממצאים המלאים של הפרוייקט צפויים להתפרסם בקרוב, אך בעל הטור ג'קסון דיל נותן פומבי לכמה מהנתונים הראשוניים, כנראה בנסיון לשכנע את טראמפ שעדיין לא מאוחר לדחוף את שני הצדדים לפיתרון של שתי מדינות. טראמפ סירב להביע תמיכה ברעיון זה, אך גם לא דחה אותו. נתניהו מעולם לא דחה רשמית פיתרון של שתי מדינות, אך הוא רחוק מלהיות תומך נלהב בו.

הנשיא לשעבר, ברק אובמה, וקרי נהגו להכריז בזמנם, כי העובדה שנתניהו מוסיף להתיר הקמת התנחלויות בגדה ובירושלים יוצרת "מציאות של מדינה אחת, מציאות שלא יהיה אפשר לשנותה", כותב דיל. אך האמת היא הרבה יותר מסובכת, כפי שעולה מממצאי הפרוייקט של מכון וושינגטון.

על פי הממצאים, כפי שמביא אותם דיל, מתוך כ-600 אלף מתנחלים שחיים עתה מעבר לקו הירוק, רק כ-94 אלף חיים מעבר לגדר ההפרדה. מתוך אלה, רק כ-20 אלף נעו מעבר לגדר מאז 2009, השנה שבה שבה החלה תקופת הכהונה השניה של נתניהו כראש ממשלה.

בים של 2.9 מיליון פלסטינים, מספרים אלה רחוקים מלהיות מכריעים, כותב בעל הטור. אשתקד, 43% מהצמיחה של אוכלוסיית המתנחלים נרשמה בשתי ערים שחובקות את הקו הירוק ושעבאס עצמו מוכן להשאיר בידי ישראל בהסכם שלום פונטציאלי. (דיל אינו נוקב בשמן אך נראה שמדובר באריאל ובמעלה אדומים).

לו הפלסטינים היו מוכנים לקבל היום את העסקה שהציע להם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לפני תשע שנים, כלומר להקים מדינה על 94.2% משטח הגדה, רק 20% מהמתנחלים בהווה היו מוצאים עצמם בטריטוריה פלסטינית, על פי החישוב של מקובסקי.

לדבריו, "מסה קריטית של מספרים - כלומר מצב שבו פשוט יש אנשים רבים מדי בצד הלא נכון של קו הגבול המוצע - עלולה להיות נקודת אל-חזור, ולסכל הקמת מדינה פלסטינית. אך בשלב הנוכחי מראים נתוני הלוויינים שטרם הגענו למצב זה ושעדיין לא מאוחר לפעול למימוש פיתרון של שתי מדינות.

נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אינם מוכנים לנוע לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית לצידה של ישראל, קובע בעל הטור. אך מדיניות אמריקאית חכמה צריכה לשמר את האופציה הזו עד שיעלו על הבמה מנהיג ישראלי ומנהיג פלסטיני שיוכלו לממשה.

בראיון לבעל הטור מציע מקובסקי עסקה פשוטה: נתניהו יפסיק לבנות התנחלויות באזורים שמעבר לגדר ההפרדה, ועבאס יפסיק לשלם משכורות לבני משפחות של טרוריסטים שנהרגו או נכלאו. אמת, נציגיו של טראמפ - ג'ארד קושנר ג'ייסון גרינבלאט - שנועדו עם שני הצדדים, הניחו לפניהם יוזמה כזו ויצאו בידיים ריקות.

"אך החדשות הטובות הן שלא נתניהו ולא עבאס רוצים לומר 'לא' לטראמפ", אמר מקובסקי. "אם, בפגישותיו בניו-יורק עם השניים, ינסה טראמפ להשיג תוצאות פרגמטיות, ולא איזו עסקה אולטימטיבית, משהו טוב עשוי לצאת מזה".