טראמפ: "הסכם הגרעין מביך - לא ניתן לאיראן לאיים על האזור"

(עדכון) - בנאומו הראשון בעצרת הכללית של האו"ם, נשיא ארה"ב רמז כי יכריז שאיראן אינה מקיימת את הסכם הגרעין ■ "רווחי הנפט של איראן הולכים לחיזבאללה ולסוריה" ■ "אם ניאלץ להגן על עצמנו, נשמיד את קוריאה הצפונית" ■ נתניהו: "נאום אמיץ"

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

בנאומו הראשון בעצרת הכללית של האו"ם, אמר היום (ג') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי ההסכם הגרעיני עם איראן, שאותה הגדיר כמדינה "פורעת חוק", הוא "מקור מבוכה לארה"ב" ואחד מההסכמים הגרועים ביותר שהיא חתמה עליהם אי-פעם.

הנשיא רמז כי ממשלו יכריז שטהראן אינה מקיימת את ההסכם, צעד ראשון לביטולו. "עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא זה", אמר טראמפ.

עוד הוא איים כי "אם לא תהיה ברירה, נשמיד את קוריאה הצפונית". 

טראמפ הזהיר כי משטרים "פורעי חוק" הם סכנה לשלום העולם כולו. "טרוריסטים וקיצונים צברו כוח והיכו שורשים בכל חלקי תבל", אמר הנשיא. "משטרים פורעי חוק שמיוצגים באו"ם לא רק תומכים בטרוריסטים, אלא מאיימים על אומות אחרות ועל עמיהם שלהם בכלי הנשק ההרסניים ביותר אי-פעם".

בנאום קודר, דיסטופי, צייר טראמפ את העולם כזירת קרב בין טובים לרעים, בין מדינות דמוקרטיות למשטרים עריצים. "חלקים גדולים של העולם הולכים לעזאזל", הוא הכריז.

"לארה"ב יש עוצמה וסבלנות, אך אם היא תיאלץ להגן על עצמה ועל בעלות בריתה, לא תהיה לנו ברירה אלא להשמיד כליל את קוריאה הצפונית", אמר טראמפ. "הבה נקווה שלא יהיה צורך בכך".

עם זאת הנשיא הדגיש כי שליט המדינה, קיום ג'ונג און, שטראמפ שב וכינה אותו "איש הטילים", "נמצא במשימת התאבדות - התאבדות שלו ושל ארצו". לדברי הנשיא, קוריאה הצפונית ומנהיגה "מאיימים על העולם כולו, איום שעלול להביא לאובדן חיי אדם בהיקף שלא ניתן להעלות על הדעת".

"אם הטובים, שמהווים רוב, לא יתעמתו עם הרעים, שמהווים מיעוט - אזי הרשע יגבר", אמר טראמפ.

"לצורך זה קיים האו"ם", אמר טראמפ. "נראה מה הארגון יכול לעשות. הגיע הזמן שקוריאה הצפונית תבין שהתפרקות מנשק גרעיני היא העתיד הקביל היחידי שפתוח לפניה"

במילים לא פחות חריפות תקף טראמפ את איראן. "הגיע הזמן שהעולם כולו יצטרף אלינו וידרוש שממשלת איראן תשים קץ למאמציה להפיץ מוות והרס", אמר נשיא ארה"ב. "הגיע הזמן שכל המדינות יתעמתו עם המשטר האיראני, משטר שמדבר בגלוי על רצח המונים, שקורא 'מוות לאמריקה', שמטיף להשמדת ישראל ולזריעת הרס במדינות אחרות, שמנהיגיהן נמצאים עימנו כאן".

טראמפ האשים את משטר האייתאללות, שהוא הופך מדינה עשירה עם היסטוריה עשירה ל"מדינה פורעת חוק, נטולת משאבים כלכליים, שמוצרי היצוא העיקריים שלה הם אלימות, שפיכות דמים וכאוס". לדבריו, הרווחים ששואבת איראן מנפט מופנים לחיזבאללה ולמשטר הרצחני של בשאר אל אסד בסוריה.

"איננו יכולים להתיר למשטר רצחני כזה להמשיך בפעילויותיו מערערות היציבות , לרבות ייצור טילים מסוכנים, ולא נקיים את ההסכם (הגרעיני) אם הוא ישמש לאיראן כסות שמתחתיה היא תוסיף לפתח נשק גרעיני הרסני", אמר טראמפ.

הוא הגדיר את ההסכם הגרעיני כאחת מ"העסקות הגרועות ביותר והחד-צדדיות ביותר" בתולדות ארה"ב, "מקור מבוכה לאמריקה".

"איני חושב שנאמרה המילה האחרונה", הוא הוסיף. 

נתניהו: "נאום אמיץ וחד" 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהאזין לנאום טראמפ באולם העצרת הכללית, שיבח את הדברים במילים חמות. "בלמעלה מ-30 שנות היכרותי עם או"ם, לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד", כתב ראש הממשלה בציוץ בחשבון הטוויטר שלו. "הנשיא טראמפ אמר את האמת על הסכנות האורבות לעולם וקרא להתייצב מולן בעוצמה כדי להבטיח את עתיד האנושות".

ח"כ עמר בר-לב מסר, בעקבות נאום טראמפ, כי באיומו להשמיד את קוריאה הצפונית, נתן טראמפ גיבוי למהלומה צבאית של ישראל נגד איראן. לדבריו, ההשוואה שערך נשיא ארה"ב בין קוריאה הצפונית לאיראן כמדינות ציר הרשע היא אינטרס ישראלי מובהק.

"באיום להשמיד את קוריאה הצפונית במקרה של אין ברירה, ניתן למעשה לישראל גיבוי מדיני למהלומה צבאית נגד איראן כאשר יכלו כל הקיצין, הן במקרה של איום גרעיני והן במקרה של התייצבותה בגבול רמת הגולן", אמר בר-לב. "מדובר בחיזוק משמעותי של ההרתעה הישראלית מול איום פוטנציאלי מאיראן".