נתניהו על איראן באו"ם: "מי שמאיים עלינו נמצא בסכנה"

ראש הממשלה אמר בעצרת הכללית כי "איראן מתחייבת להשמיד את ארצי בכל יום. כשיוסרו המגבלות, צל כבד יוטל על המזרח התיכון"

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ג') בעצרת הכללית של האו"ם כי איראן קוראת להשמדת ישראל מדי יום, וכי הוא מחזק את דבריו של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ, שכינה את הסכם הגרעין "מביך". "הנשיא טראמפ, בצדק, קרא להסכם הגרעין עם איראן, 'מבוכה'. לא יכולתי לא להסכים איתו יותר. איראן מתחייבת להשמיד את ארצי כל יום, איראן עורכת קמפיין כיבוש ברחבי המזרח התיכון ומפתחת נשק גרעיני כי לאיים על כל העולם", אמר נתניהו.

"לפני שנתיים הסברתי למה הסכם הגרעין לא רק שאינו בולם את המסלול לקראת פצצה, אלא למעשה סולל אותה, כי להגבלות על תוכנית הגרעין יש סעיף תפוגה. זה אומר שבעוד כמה שנים ההגבלות יוסרו, עם השינוי בלוח השנה, ואני הזהרתי שכשזה יקרה, צל כבד יוטל על המזרח התיכון ועל העולם - כי איראן תהיה רשאית להעשיר אורניום בממדים תעשייתיים".

נתניהו פנה למנהיג העליון באיראן עלי חמינאי, ואמר: "יש לי מסר לחמינאי, הדיקטטור של איראן: האור של ישראל לעולם לא ייכבה". הוא הוסיף, בעברית: "נצח ישראל לא ישקר". לאחר מכן, פנה לעם באיראן ואמר, בפרסית: "אתם לא האויבים שלנו, אתם ידידינו".

"מי שמאיים עלינו בהשמדה, שם את עצמו בסכנה תמידית", המשיך נתניהו. "אנחנו נפעל למנוע מאיראן נוכחות צבאית בסוריה, בים, באוויר וביבשה, והצגה של נשק קטלני שישמש נגדנו. נפעל כדי למנוע מאיראן לפתוח חזיתות טרור חדשות נגדנו בגבולנו הצפוני. ככל שאיראן תמשיך, היא תמצא אויבת גדולה בישראל. אבל המסר שלי לאנשים באיראן הוא שאתם לא האויבים שלנו, אתם החברים שלנו.

"ישראל יודעת שבהתמודדות עם המשטר האיראני, אנחנו לא לבד. אנחנו עומדים כתף אל כתף עם כאלה בעולם הערבי שחולקים את התקווה שלנו לעתיד טוב יותר. עשינו שלום עם ירדן ומצרים, ופגשתי אתמול את הנשיא האמיץ סיסי, אני מצפה לעבוד איתו ועם אחראים לקראת שלום".

נתניהו המשיך והתייחס לסוגיה הפלסטינית. "ישראל מחויבת להשגת שלום עם כל שכנותיה, כולל הפלסטינים. אתמול שוחחתי על זה עם הנשיא טראמפ. אני מעריך את מחויבותו לנושא, ביחד נוכל להתמודד עם האפשרויות של שלום ונוכל להתמודד עם הסכנות של איראן".

על האו"ם, אמר נתניהו כי הארגון עדין לא מבין ש"יש שחור ולבן" בעניין ישראל. "עדיין לא ביקרתי באנטרקטיקה, אבל אני רוצה לבקר גם שם, כי שמעתי שפינגווינים הם גם תומכי ישראל נלהבים. פינגווינים מכירים בכך שיש דברים שהם שחור ולבן, ולצערנו באו"ם, אין הבנה כזו והיא נעדרת".

נתניהו הבטיח לקראת הנאום, בחשבון הטוויטר שלו, כי יגיד דברים ש"איראן תזכור תמיד". "אזרחי ישראל, אני תמיד מתרגש כשאני מביא את דבריכם בפני אומות העולם כאן באו"ם. היום אגיד כאן דברים ששליט איראן והעם באיראן יזכרו תמיד", אמר.

איראן הוזכרה מוקדם יותר בנאומו של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ. בנאומו, אמר טראמפ כי "הסכם הגרעין עם איראן הוא מבוכה לארצות-הברית". לדבריו, "במקום להשתמש ברווחים כדי לייצר שגשוג לאנשיה, איראן נותנת את הרווחים לחיזבאללה כדי שישמשו למתקפות טרור נגד ישראל. אנחנו לא יכולים לתת למשטרים רצחניים להמשיך לערער את היציבות באזור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ישב בקהל בזמן הנאום, ובאופן חריג שרה רעייתו ישבה גם היא באולם - ולא ביציע כמו כל בני ובנות הזוג של המנהיגים שנשאו דברים. גם רעייתו של שגריר ישראל בארצות-הברית רון דרמר, רודה פגאנו, ישבה באולם.

"בלמעלה מ-30 שנות היכרותי עם האו"ם, לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד", צייץ נתניהו לאחר נאום טראמפ. "הנשיא טראמפ אמר את האמת על הסכנות האורבות לעולם, וקרא להתייצב מולן בעצמה כדי להבטיח את עתיד האנושות".

לפני נתניהו, נשא דברים נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שאמר כי "פלסטין היא הפצע הפתוח של העולם". לדבריו, "המשך תהליך השלום אפשרי רק אם ישראל תפסיק את הבנייה בהתנחלויות באופן מידי, ותנקוט צעדים לפתרון שתי המדינות. אני קורא לקהילה הבינלאומית לתמוך באחינו הפלסטינים בגדה ובעזה במאבקם למדינה פלסטינית מאוחדת".

העצרת הכללית ה-72 נפתחה היום בניו-יורק שבארצות-הברית, והיא החלה בנאומו של המזכ"ל אנטוניו גוטרש ובנאום נוסף של נשיא האסיפה הכללית, מירוסלב לייצ'ק. בהמשך, נאם טראמפ לראשונה על במת הארגון, לאחר שביקר אותו לא פעם ואף תהה על הצורך במימונו.

לצד שורת הנואמים המרכזיים בכינוס, בולטים בהיעדרם שורת מנהיגים בכירים, ובראשם נשיאי רוסיה וסין. ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג שומרים על יחסים קרובים, בעוד שהם מצויים במחלוקות עמוקות עם הממשל האמריקאי, בין היתר סביב המלחמה בסוריה ותוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית.