רעש האדמה במקסיקו: מאמצים לחילוץ ילדים תחת בי"ס שקרס

(עדכון) - חשש שעשרות ילדים עדיין לכודים תחת המבנה במקסיקו סיטי ■ המחלצים זיהו יד של ילדה חיה, שאף הצליחה לשלוח אליהם צינור שדרכו קיבלה מים לשתייה ■ לפחות 230 בני אדם נהרגו כתוצאה מהרעש

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו / צילום: רויטרס
נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו / צילום: רויטרס

צוותי חילוץ רבים ממשיכים לפעול הלילה (ה') במקסיקו סיטי, בירת מקסיקו, כדי לחלץ עשרות ילדים שיש חשש כי עדיין לכודים תחת הריסות מבנה בית ספר שהתמוטט בעקבות רעידת האדמה החזקה שהכתה במדינה אתמול . בתוך כך, הרשויות עדכנו הלילה כי מניין ההרוגים כתוצאה מהרעש שעוצמתו נאמדה ב-7.1, עומד כעת על 230 בני אדם.

המחלצים זיהו יד של ילדה מציצה מבעד להריסות, והיא אף הצליחה לשלוח צינור אל הצוותים, שדרכו העבירו לה מים, אחרי 24 שעות שבהן היא שוהה תחת המבנה שקרס.

עד כה דווח על 21 ילדים ועל ארבעה מבוגרים ששהו במבנה ונהרגו. בית הספר "אנריקה רבסמן" הוא אחד ממאות מבנים שקרסו בעיר ובסביבתה בעקבות אחד מרעידות האדמה הקטלניות שידעה המדינה, ולומדים בו ילדים בגילאי שלוש עד 14. צוותי חילוץ, מתנדבים ועוברי אורח עושים שימוש בכלבי גישוש, מצלמות וגלאי חום על מנת לחפש ניצולים במקום.

לפחות 93 בני אדם נהרגו בבירה לבדה ברעידת האדמה, שהתרחשה ביום השנה ה-32 לרעש של שנת 1985, שבו נהרגו אלפי בני אדם. לפני פחות משבועיים אירעה במדינה רעידת אדמה נוספת, שבעקבותיה נהרגו לפחות מאה בני אדם.

אמש יצאה משלחת צה"ל הכוללת כ-70 קצינים וחיילים בסדיר ובמילואים מפיקוד העורף ומחיל האוויר לסייע באזור רעידת האדמה.

הנשיא אנריקה פניה נייטו שוחח עם נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ, שהציע את עזרתה של מדינתו. מהבית הלבן נמסר כי טראמפ הציע לשלוח צוותים אמריקאים שייתמכו בפעולות חילוץ ואיתור של נפגעים.

לצד בית הספר, בבירה התמוטטו גם מפעל ומרכז קניות. רוב הנזק נרשם בשכונות היוקרה קונדסה ורומה, הסמוכות למרכז העיר. ברשתות החברתיות ביקשו קרובי משפחה לדעת מה עלה בגורלם של קרוביהם. צוותי החירום ב מקסיקו סיטי , מטרופולין שבו חיים כ-20 מיליון איש, סורקים בטירוף אחר שורדים מתחת להריסות, כשהם משתמשים במעדרים ובאתי חפירה.

"אשתי שם", אמר בקול חנוק חסוס גרסיה, בן 33, כשהוא מתייפח מחוץ למבנה במקסיקו סיטי. "לא יכולתי לתקשר עמה. היא לא מגיבה, והם אמרו לנו לכבות את הטלפונים הסלולריים שלנו מאחר שיש דליפת גז".

לפי ראש הסוכנות להגנה אזרחית, מירב ההרוגים היו בבירה, שם נספרו לפחות 117 גופות. במדינת המחוז מורלוס, שמדרום למקסיקו סיטי, נהרגו לפחות 55 איש. עוד 12 איש נהרגו במדינת המחוז השכנה מקסיקו, ושלושה במדינת המחוז גררו שלחופי האוקיינוס השקט.

ניב ירימי, ישראלי שמתגורר במקסיקו סיטי ונמצא בסמוך לבניין שקרס, סיפר: "ההרגשה לא טובה. ממש תחושה של אסון. השכונה כולה ננטשה, פרט לאזרחים שנשארו ברחוב לעזור עם מה שיש. מים, אוכל, פנסים וכלי עבודה. עשרות אנשים מכל הגילאים שהתגייסו לעזור".

לדבריו, "מדי פעם מבקשים מאיתנו להיות בשקט, כדי לנסות להקשיב. ואז ממשיכים לעבוד. מפחדים מדליפות גז. ממש מחמם את הלב לראות את ההתגייסות של האנשים שבאו לעזור".

במחוז פוואבלה, הסטודנט ג'בון מינטו, בן 24, אמר כי הוא הגיע לשיעור באוניברסיטה כשלפתע החלה האדמה לרעוד. "ישבנו כשהמקום החל לרעוד חזק, אפשר היה להרגיש את הפחד ואת הפאניקה בעיר".