נעילת שלילית בוול סטריט: אפל צנחה, הזהב בשפל של חודש

הפדרל ריזרב הודיע אמש על תוכניותיו לפתיחת מהלך הצמצום הכמותי בחודש הבא ■ נתון תביעות האבטלה בארה"ב הפתיע לטובה ■ הזהב ירד מתחת ל-1,300 דולר לאונקיה

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט הסתיים היום (ה') בירידות שערים, על רקע הודעת הפד כי יתחיל בחודש הבא בצמצום מאזן הנכסים שלו, 9 שנים לאחר שהחל במדיניות מרחיבה חסרת-תקדים בהיקפה שהביאה את הבנק למאזן בגובה של כ-כ-4.5 טריליון דולר. "מדד הפחד" VIX  הגיב בתחילת המסחר בעליות, אשר שככו בהמשכו.

התגברות הצפי להעלאת הריבית הביא לירידות חדות במחירי הזהב , אשר לראשונה בספטמבר ירד מתחת לרף ה-1300 דולר לאונקיה. לעומת זאת, האירו  ממשיך להתחזק מול הדולר.

 

הדרך סלולה להעלאת ריבית בסוף השנה

הפדרל ריזרב הודיע אמש שיותיר את שיעור הריבית הפדרלית בארה"ב על כנו. שיעורי הריבית לא היו צפויים להשתנות בפגישה הנוכחית, אולם החוזים העתידיים מאותתים כי קיים סיכוי של למעלה מ-50% כי בפגישת הפד בחודש דצמבר תוכרז העלאת ריבית.

בנאומו היום בכינוס כלכלי בפרנקפורט נמנע נשיא הבנק האירופי, מריו דראגי, מלהתייחס להודעתו ההיסטורית של הפד או למסור את תוכניתו של הבנק האירופי לצמצום מוניטרי. דראגי אמר כי "המערכת הפיננסית מציבה כעת פחות סיכונים לכלכלה הריאלית" וכי "משטר הבראה החלטי הוא חשוב במיוחד עבור שותפים מרכזיים".

הנתון השבועי של תביעות האבטלה החדשות בארה"ב ירד ב-23,000 תביעות חדשות ביחס לשבוע שעבר, לסך של 259,000 תביעות אבטלה חדשות. נתון זה הפתיע לטובה, שכן אנליסטים ציפו למספר גבוה בהרבה של 302 אלף תביעות חדשות, בעקבות נזקי צמד ההוריקנים שהיכו בטקסס ובפלורידה. נזקים אלו גרמו לרבים לצאת באופן זמני ממעגל התעסוקה. זהו השבוע ה-133 ברצף שבו מספר תביעות האבטלה החדשות בארה"ב נמוך מ-300,000 איש, שיא שהושג לאחרונה רק בשנות ה-70. סך מספר דורשי האבטלה בארה"ב עלה במעט, והוא עומד כעת על 1.98 בני אדם.

מניות אפל משלימות ירידה של 4% בשבוע אחד

מניות חברת השבבים AMD  זינקה עם תחילת המסחר, לאחר שהחברה הכריזה כי תעבוד יחד עם יצרנית הרכבים החשמליים טסלה  לפיתוח שבבים ייעודיים לכלי רכב. מתחרתה של חברת השבבים, יצרנית המעבדים הגרפיים Nvidia , מגיבה להודעה בירידות שערים חדות.

מניות ענקית הטכנולוגיה אפל  ממשיכות לרדת, לאחר שביום רביעי דווח כי בגרסה האחרונה של השעון החכם של החברה, iWatch, התגלו בעיות תקשורת. בנוסף, הביקורות הצוננות שלהם זכה ה-iPhone 8 מרתיעות את המשקיעים. בסה"כ השלימה החברה ירידות של מעל ל-4% בשבוע החולף.

פרוקטר אנד גמבל  לחצה אף היא על הדאו, לאחר עימות מתוקשר בין בכירי החברה לבין המשקיע האקטיביסט נלסון פלץ, אשר מחזיק במניות החברה בשווי כ-3.5 מיליארד דולר. פלץ דורש לקבל מושב בדירקטוריון החברה, בטענה כי ההנהלה הנוכחית מאבדת נתחי שוק: "הם משגיחים על קוביית קרח נמסה", אמר. לעומת זאת, הנהלת P&G טוענת כי פלץ השמיד ערך בטווח הארוך בחברות בהם היה מעורב.