דיווח מברלין: עוד קדנציה לאנגלה מרקל; הימין הקיצוני התחזק

(עדכון) - לפי המדגמים, מרקל קיבלה 33% מקולות המצביעים ■ מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הגיעה למקום השלישי עם 13.5%: "אנחנו הולכים לשנות את גרמניה"

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

אנגלה מרקל צפויה להמשיך לכהן כקאנצלרית גרמניה בראש המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה ספגו מפלה היסטורית, ומפלגת הימין "אלטרנטיבה לגרמניה", המתנגדת להגירה ולאיסלאם, רשמה הישג חסר-תקדים; כך עולה מתוצאות המדגמים שפורסמו הערב ב-19:00 שעון ישראל בערוצי הטלוויזיה הגרמניים.

לפי המדגמים, מפלגות ה-CDU/CSU בראשות מרקל קיבלו 33%-33.5% מהקולות, הסוציאל דמוקרטים (SPD) קיבלו 20%-21%, הליברלים (FDP) קיבלו 10%, הירוקים 9% ומפלגת השמאל "די לינקה" קיבלה 9%. "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), שהוקמה לפני ארבע שנים אך זינקה בסקרים בשל התנגדותה החריפה להחלטה לקבל 1.3 מיליון פליטים בגרמניה, רשמה תמיכה חסרת תקדים למפלגת ימין פופוליסטית, וקיבלה 13%-13.5%.

הסוציאל-דמוקרטים, שראו כיצד ישיבה בקואליציה של מרקל מחלישה את כוחם מבחירות לבחירות, הודיעו מיד לאחר פרסום תוצאות המדגמים, כי לא יחזרו לקואליציה רחבה בראשותה. מרטין שולץ, המועמד המוביל של המפלגה, עלה לדבר בפני קהל התומכים בבית המפלגה במרכז ברלין, והודיע כי היא הולכת לאופוזיציה. "זהו יום מר לסוציאל-דמוקרטים בגרמניה, הפסדנו את הבחירות", אמר.

משמעות הכרזתו היא שלמרקל יש כרגע קואליציה אפשרית אחת: חבירה לליברלים ולירוקים שתיצור קואליציה המכונה בגרמניה "ג'מייקה" (על שם צבעי המפלגות המרכיבים יחד את דגל האי הקריבי). קואליציה זו כבר קיימת בכמה מדינות מחוז בגרמניה, אך מעולם לא כיהנה בשלטון הפדרלי. משמעות נוספת של ההכרזה היא כי "אלטרנטיבה לגרמניה" לא תכהן כמנהיגת האופוזיציה.

מרקל מצדה עלתה לבמה מיד לאחר פרסום תוצאות המדגמים ואמרה בביטחון כי היא מתכוונת להרכיב את הממשלה הבאה, וכן "לזכות מחדש בקולות שהלכו ל'אלטרנטיבה לגרמניה'". כעת היא צפויה ללחץ מתוך המפלגה, וללחץ מצד המפלגה האחות השמרנית יותר בבוואריה (CSU) לשנות את מדיניותה במטרה להחזיר את התמיכה במפלגה לשיעור לו זכתה בעשורים האחרונים. לעומת הבחירות האחרונות, נחלש כוחם של הנוצרים-דמוקרטים ב-9%. בבוואריה, שאליה הגיעו מרבית הפליטים בקיץ 2015, מפלגת ה-CSU השותפה ל-CDU ברמה הארצית, חוותה מפלה קשה.

בלב ברלין, במועדון שבו התכנסו הערב בכירי ה-AfD, תוצאות המדגמים התקבלו בתרועות שמחה ובשירת ההמנון הגרמני. מאות בני אדם שנכחו במקום, נציגי המפלגה מרחבי גרמניה, חלק מהם חברים בפרלמנטים השונים של מדינות המחוז, ספרו לאחור לפני פרסום תוצאות המדגם. כשהמדגמים הוקרנו על מסך ענק והעניקו להם 13% תמיכה, פרצו תרועות שמחה, והנוכחים התחילו בקריאות "גאולנד, גאולנד" לעבר אחד משני מנהיגי המפלגה, ד"ר אלכסנדר גאולנד, שעלה לבמה לקול התרועות.

"חברים יקרים, עשינו את זה!", אמר גאולנד בפני הקהל הנרגש, "זה הישג חסר-תקדים, נכנסנו לפרלמנט ואנחנו הולכים לשנות את גרמניה". ברחבי המועדון פעילים השיקו כוסות בירה. מחוץ לו, על המרפסת, התעמתו פעילי המפלגה עם פעילי שמאל שהתכנסו ברחוב, כדי למחות נגד ה-AfD. "ניאו נאצים החוצה", "דרעק נאצי", קראו פעילי השמאל מלמטה, בעוד על המרפסת קראו לעברם פעילי המפלגה קריאות גנאי והניפו אצבע משולשת. כתוצאה מכניסתה לפרלמנט צפויה המפלגה לקבל תקציבים רבים מהממשלה, לפי חוקי מימון המפלגות.

מנפרד לור, אחד מחברי המפלגה מהעיר מיינץ, אמר שהוא חושב שבתוצאות האמת, שיתפרסמו רק מחר, המפלגה תזכה לתמיכה גדולה יותר מזו שמסתמנת במדגמים הערב. "אנשים עדיין חוששים לומר לסוקרים שהם הצביעו AfD, חכו, זה רק הולך לעלות".