לא מפסיקים לבנות: בחדרה מתקשים לבלוע עוד צפרדע

לעיר חדרה, שהוקמה היסטורית מ-3 גושי בנייה מנותקים ונפרדים ("דילוגי צפרדע"), מתכננת המדינה להוסיף בהליך מהיר שכונה ענקית חדשה מדרום מזרח ■ בעוד העירייה מאמצת את התוכנית "בהכנעה", התושבים החליטו להרים קול זעקה

הקרקע המתוכננת / צילום: רמ"י ומשרד יער–קורין
הקרקע המתוכננת / צילום: רמ"י ומשרד יער–קורין

ועדת-העל הממשלתית לקידום מהיר של הליכי התכנון של מתחמי מגורים גדולים, הוותמ"ל, ממשיכה לעורר סערות במקומות בהם היא עוברת. והפעם: תוכנית ענקית שמקודמת בפאתי העיר חדרה - תמ"ל/1055, או "דרומזרח בית אליעזר", המציעה בנייה של 6,000 יח"ד בשטח של כ-2,000 דונם, הממוקם בשטח פרדסים בין חדרה לבית אליעזר.

בשבוע שעבר נערך בחדרה כנס שבו השתתפו עשרות תושבים שבאו לשמוע על שכונת הענק החדשה שהוותמ"ל, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, יזמה במזרח העיר. הכנס הוא חלק מהתעוררות מקומית הכוללת פעילות נמרצת בדף פייסבוק ייעודי ("מצילים את חדרה"), הפגנת ענק, אירועי הסברה, חוגי בית והחתמת עצומה. מבקרי התוכנית טוענים שהיא מנוגדת לתוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6) ולתוכנית המתאר (חד/2020) שאך לפני שנתיים אושרה, שהיא תעכב את פיתוח העיר הקיימת, שהיא מעודדת פירבור ושהיא פוגעת בשטחי נוף וטבע ערכיים.

בעיריית חדרה הכינו אמנם מסמך ארוך ומלומד שמסביר למה הקמת השכונה בעייתית, אך הבהירו שייאלצו לקבלה "בהכנעה" (ראו מסגרת).

מינימום 750 דירות

החוק למתחמים מועדפים לדיור, שאושר לפני כ-3 שנים, הקים את הוותמ"ל כחלק מהניסיון להתמודד עם משבר הדיור. אדריכלי התוכנית בחדרה הם משרד האדריכלים הוותיק יער אדריכלים. התוכנית, שצורתה כעין פרסה, מחבקת את שכונת בית אליעזר הוותיקה וכוללת בלוקים עירוניים (תצורה הכוללת כמה מבנים והיא הרמטית) המוגדרים על ידי דרכים עירוניות עם תנועה עוברת. במרכז הבלוק, רחובות ממותני תנועה, שצ"פים ושטחים חומים. בנוסף, התוכנית מציעה בחלק הדרומי שטחי תעסוקה, בהיקף של כ-640 אלף מ"ר.

אסף זנזורי, רכז תכנון ארוך-טווח בחברה להגנת הטבע, מתנגד לתוכנית בתוקף: "חדרה היא עיר מפוצלת, שמאופיינת ב'דילוגי צפרדע' בין 3 גושים נפרדים (חדרה, גבעת אולגה, בית אליעזר), יש בה הרבה חורים. תוכנית המתאר של העיר מציעה לא להתפרס לקצוות, אלא לחזק את העיר הקיימת תוך הכפלה של מספר הדירות. עורכי תוכנית המתאר השאירו את השטחים של מזרח חדרה פנויים משום שהשטח של העיר, ממערב למזרח, הוא עצום, כמו מתל-אביב ועד קריית אונו. התוכנית הזו מנוגדת לתוכנית המתאר המחוזית, לתוכנית המתאר המקומית, שאושרה ב-2014 ולחוות הדעת של מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד".

ולמה הוותמ"ל יזם את התוכנית דווקא באתר זה? "לוותמ"ל יש מגבלות של גודל ושטח. מינימום 750 יח"ד, על שטח שברובו חייב להיות בבעלות המדינה (רשות מקרקעי ישראל). בחדרה, שהייתה מושבת ברון, מרבית הקרקעות הן פרטיות, בשונה ממרבית ערי הארץ. המשמעות היא שזה היה השטח היחיד שעמד בקריטריונים האלה".

בחברה להגנת הטבע מודאגים מאוד מקירבת השכונה החדשה לשמורת בית זיתא המשמרת את נוף הביצות הקדום באזור. לטענתם, ההרחבה על חשבון השטחים החקלאים תביא לשטח הטבעי הפרעות רבות וביניהן תאורה, רעש, פסולת, חיות בית משוטטות ומינים פולשים. ערך טבע נוסף בסיכון היא "גבעת הצבעונים", שבה מיני צמחים טיפוסיים לצומח החמרה בשרון.

מנהיג תנועת המחאה הוא רון שגן, בן שכונת בית אליעזר ואיש היי-טק. לדבריו, השכונה החדשה בעייתית בהרבה מובנים: "עד שנות ה-90 אנשים התגאו לומר שהם מחדרה. מאז, בגלל קליטת עלייה מסיבית, העיר התרסקה. זה היה לא פרופורציונלי והעיר ירדה לאשכול חברתי-כלכלי 5 במדד הלמ"ס. החברים שלי לא חזרו הנה. ועכשיו התוכנית החדשה מציעה לבנות עוד רבע עיר, בלי תשתיות".

ומה קורה עם העירייה? "האסטרטגיה של ראש העיר היא להתרפס לפי רשויות התכנון. במובנים רבים, העירייה רואה בנו אויבים. כשהפגנו הם עשו ככל שביכולתם להפריע לנו. ראש העיר חלש. אני לא בטוח שהוא מבין עד כמה זה רע. זה יחסל את העיר".

גם חבר מועצת העיר, עו"ד יניב דרי, זועם על אופן התנהלות ראש העיר בנושא: "העיר חדרה מתפרסת על שטח של ארבע רשויות במרכז הארץ. הרציונל של תוכנית המתאר היה שהעיר תהיה רציפה וצפופה, שהפיתוח יהיה מדורג, ושסביב תהיה טבעת ירוקה. התוכנית הוותמ"לית מתפרסת למזרח. זה לא כלכלי לעיר, זה יפריע לעיר הזאת לממש את הפוטנציאל שלה". לדבריו, העירייה התנגדה לתוכנית הבנייה במזרח חדרה כבר כמה פעמים, והפעם נאלצה לוותר.

לדברי דרי, לאחר שביקש לקיים דיון בנושא התוכנית בהנהלת העירייה או בוועדה המקומית, ראש העירייה צבי גנדלמן הדיח אותו מתפקידו כממלא מקום יו"ר עמותת פני העיר וביטל את חברותו בוועדות המוניציפליות. "לאט לאט הבנתי שראש העיר מאוד אגרסיבי כלפי חברי מועצה, אבל מאוד מתרפס כלפי נציגי משרד האוצר. זו תפיסה של איש צבא. הוא לא מבין שהוא ריבון וצריך לדאוג לתושבי חדרה, גם אם מדובר בלהתעמת עם המדינה".

"לא זומנו לדיון בוותמ"ל כבר למעלה משנה"

דוח שהוכן עבור עיריית חדרה ("דו"ח צימרמן"), והתפרסם בספטמבר 2016, קבע שהתוכנית הוותמ"לית אינה משרתת את האסטרטגיה המקומית לפיתוח החלק המערבי של העיר, שקיימת בעיה בחיבור השכונה לדרכים ראשיות ולתשתיות מתאימות (מוסדות חינוך, שצ"פים, מים וביוב), ושתוספת הבנייה ומספר התושבים תגביר את הצורך העירוני במקורות הכנסה (ארנונה מתעסוקה ומסחר), לשם איזון התקציב. באותה נשימה, מצהיר החתום על המסמך, מהנדס העירייה נועם גרייף, ש"העירייה מקבלת את רצון רמ"י וקבינט הדיור בהכנעה (מודגש במקור), ותוך הבנה שיש לסייע בידי הממשלה לקדם את מדיניותה בהורדת מחירי הדיור בישראל".

בשיחה מבקש מהנדס העיר להדגיש שהעירייה לא תומכת בפרויקט, אך עושה זאת בצורה ממלכתית: "התוכנית נוגדת את תמ"מ 6, נוגדת את תוכנית המתאר (חד/2020), ונוגדת את מגמת הפיתוח של העיר. אנחנו נערכים במישור המשפטי ונעזרים בשמאים ובכלכלנים. בשורה התחתונה אנחנו מתנגדים, אך לא בצורה מתלהמת, כמו התושבים שאומרים 'לא'. אנחנו מסבירים למה לא".

ואיפה עומד הפרויקט כרגע? "בתקופה האחרונה יש הדממה מצד צוות הוותמ"ל. לא זומנו לדיון כבר למעלה משנה, כי הוותמ"ל מבין שהפרויקט הוא לא משוש חייה של חדרה".

ומה בנוגע לתושבי העיר ומחאתם נגד התוכנית? "יש הרבה מאוד משיכות שמיכה בסיפור הזה. יש ציבור תושבים שרוצים כוח אלקטורלי וגם החברה להגנת הטבע, שמנסה למנף את העניין. בשורה התחתונה, אנחנו לוקחים חלק בפרק התכנון, עם ההסתייגויות שלנו, אבל אין לדבר על ביצוע".