בנק ישראל רואה בחיוב הכנסת משקיעים אמריקאים לבנק הפועלים

נתן אור ירוק ראשוני לקידום העסקה ■ באריסון מתכוונים להשתמש בתמורה שתתקבל בעסקה לביצוע השקעות חדשות ולא להקטנת חוב

שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא
שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא

בנק ישראל מודע לעסקה הנרקמת, ונתן בשלב ראשוני אור ירוק להמשך קידומה, והוא רואה בחיוב את העסקה וסבור שהיא מהווה הבעת אמון של משקיעים זרים במערכת הבנקאות בישראל.

בטרם פורסמה היום (א') ההודעה לבורסה על הכנסת המשקיעים לגרעין השליטה בבנק, גיששו בקבוצת אריסון עם בנק ישראל את האפשרות והציגו את הגופים המדוברים.

מכיוון שמדובר בחברת השקעות ושני מוסדיים גדולים המנהלים מאות מיליארדי דולרים, בבנק ישראל רואים את ההשקעה בחיוב, אם כי אישור סופי יינתן רק לאחר שתתבצע בדיקת נאותות עמוקה לגופים. יחד עם זאת, בניגוד למקרים קודמים בענף הביטוח בו הרגולטור הרלוונטי לא ראה בחיוב את העסקאות, הפעם הגישה של בנק ישראל כלפי העסקה חיובית.

מחיר העסקה יתבסס על מחיר מניה של הבנק של 24.8 שקלים, גבוה בכ-3% ממחיר המניה בפתיחת המסחר היום. מחיר המניה מגלם לכאורה תמורה של כ-3.3 מיליארד תמורת המניות. יחד עם זאת, זו אינה התמורה שתקבל אריסון בעבור המניות, שכן העסקה היא למכירת מניות באריסון החזקות, מה שכולל שקלול של החוב והנכסים בקבוצה ומרכיבים נוספים, כך לפי הערכות הסכום שתקבל אריסון יהיה נמוך יותר.

נציין כי לא מדובר בקרנות השקעה שבאות לעשות מהלך של שיפור רווחיות וגזירת רווח מהיר, אלא בגופים המגיעים להשקעה לטווח ארוך, ושאמורים לסייע לבנק בתוכניותיו להתרחב בארה"ב.

נזכיר כי הבנק נמצא כיום בחקירה של הרשויות האמריקאיות בחשד שסייע ללקוחותיו להעלים מס. נציין כי מפתיע שגופים אמריקאים הסכימו להיכנס להשקעה על אף שעננת החקירה טרם הוסרה.

לקבוצת אריסון חוב לא מבוטל לבעלי האג"ח. יחד עם זאת בסביבת הקבוצה מעריכים כי מטרת הכנסת המשקיעים היא לביצוע השקעות חדשות בקבוצה, ולא לצורך הקטנת החוב, שכן בשנתיים האחרונות בוצעו כבר מהלכים להקטנת המינוף בקבוצה.