קב' הרכישה מתפרקת: קרקע רשות השידור למכרז חדש

קבוצת הרכישה הייתה אמורה לבנות 3 מגדלים על קרקע של רשות השידור שנרכשה רק לפני שנה וחצי ■ חברת מינהל מגורים לישראל: "מדובר ברוכשים בודדים. נמשיך לממש את המיזם"

  יונייטד שרונה ת"א – הדמיה   / משה צור אדריכלים
יונייטד שרונה ת"א – הדמיה / משה צור אדריכלים

שנה וחצי לאחר שזכו במכרז לרכישת קרקע להקמת 3 מגדלים תמורת 1.06 מיליארד שקל, תומכים עשרות חברים בקבוצת הרכישה שרונה יונייטד בתל-אביב במהלך דרמטי של ביטול העסקה לרכישת הקרקע מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), צעד שיגרום לחילוט ערבות על הקרקע בסך 106 מיליון שקל.

אחד החברים כתב השבוע, "מי שעיניו בראשו יכול להבין לבד את גודל הברוך שאליו נקלענו. עדיף לומר 'תודה, אבל לא עוד' ולפרוש מהעסקה שיכולה להמיט אסון על חלק ניכר מבעלי הדירות בפרויקט".

ביום חמישי הקרוב תתקיים אסיפת חברי הקבוצה שנועדה באופן רשמי לצורך בחירת שבעה חברי נציגות חדשים, אולם חברים רבים מתכוונים לדרוש באסיפה את ביטול הזכייה במכרז, "במטרה למזער נזקים". במקביל, בימים האחרונים מתארגנים עשרות חברים בקבוצה, באמצעות עו"ד זהר לנדה ממשרד ברנע ושות', להגשת תביעה נגד מארגני הקבוצה, בראשות מוטי פלד. חברי הקבוצה בודקים משפטית גם את האפשרות להגיש תביעה נגד רמ"י עצמה, על כך שאישרה את הזכייה של הקבוצה ב-2016.

במארס 2016 זכתה קבוצה שארגנה חברת מינהל מגורים לישראל, בראשות מוטי פלד, במכרז על הקרקע שעליה עמדה רשות השידור בתל-אביב, תמורת סכום שיא של 1.06 מיליארד שקל (לא כולל מע"מ). כבר ביום הזכייה הורמו גבות רבות נוכח המחיר הגבוה והעובדה שמינהל מגורים לישראל הייתה היחידה שהגישה הצעה שחצתה את רף מיליארד השקלים.

גינדי החזקות הציעה 974 מיליון שקל ושותפות של קנדה ישראל, קבוצת חג'ג' ואקרו נדל"ן, הציעה מחיר של כ-870 מיליון שקל. למזלה של הקבוצה, דחיית סגירת רשות השידור עיכבה את מסירת הקרקע ואת תאריך העברת מלוא התמורה לרמ"י בחודשים רבים, ואפשרה למארגנים לנסות לשווק כמה שיותר דירות. אולם ב-18 בספטמבר, התקבלה דרישה לתשלום כל הסכום בתוך 30 יום.

"הצעה תכסיסנית"

במכתב שנשלח הבוקר ממשרד עו"ד לסקי-ברקן להנהלת רמ"י, נכתב בשם שבעה חברי קבוצה כי אין בידי הקבוצה להשלים את יתרת התשלום, "וגירעון הקבוצה עולה על 450 מיליון שקל".

במאי האחרון ניהלו המארגנים מו"מ עם בית ההשקעות ילין לפידות להעמדת הסכום כהלוואה, בריבית של יותר מ-8%. לסקי-ברקן כותבים כי "חלק ניכר, ואפשר אף שרוב מחברי הקבוצה מתנגד בעת הזאת להשלמת העסקה, בין היתר לאור הצורך בנטילת הלוואות נשך אטסטרונומיות העלולות להביא למימוש שעבוד הקרקע לטובת הגורם המממן בעתיד הנראה לעין".

השמאי ירון ספקטור, בעצמו חבר בקבוצה, כתב לאחרונה לחברי הקבוצה כי עלות הקמת הפרויקט (כולל עלויות נלוות) מוערכת כיום בכ-2.235 מיליארד שקל, בעוד שאומדן המכירות של מה שנמכר עד היום והמלאי שטרם נמכר הוא 1.85 מיליארד שקל - פער של 385 מיליון שקל.

שבעת החברים ששלחו הבוקר את המכתב לרמ"י דורשים לבטל את זכייתם במכרז. לטענתם, "עניינה של פנייה זו בראיות חדשות שהתגלו למעשי הטעיה, חריגה מהרשאה ואף תרמית לכאורה מצד מארגני הקבוצה, אשר על יסודן הוגשה הצעתם המשותפת של חברי הקבוצה במכרז. כפי שהוברר לאחרונה, המארגנים לא היו רשאים כלל להגיש הצעה, שכן לא עמדו בתנאים הנדרשים על פי מסמכי הייסוד של הקבוצה לשם גיבושה (המותנה בשיעור הצטרפות של 90%)... הצעת הקבוצה במכרז מהווה מקרה קלאסי של 'הצעה תכסיסנית' שדינה היה להיפסל מראש".

לטענתם, בעת הגשת הצעת הקבוצה במכרז נע שיעור הרכישות לכל היותר בין 60%-80% מהיקף הפרויקט, בעוד המארגנים טענו שיש בידיהם התחייבות ל-90% מהפרויקט. המארגנים מצידם טוענים כי ההתחייבות דיברה על 90% מכמות היחידות, ולא מהיקף השטח. בעקבות השיעור הנמוך של חברי קבוצה, גם מרשויות המס נשלחה אליהם דרישה לתשלום מס רכישה שהיה גבוה בעשרות אחוזים מהצפי המתוכנן. "עמדת המיתממת של המארגנים", כותבים לסקי-ברקן, "מגלה כי מאות אנשים נכבלו בדרכי ערמה ותחבולה על ידי המארגנים לעסקת הנדל"ן הגדולה בתולדות המדינה על יסוד תרמית בוטה המתבססת על פרשנות בלתי הגיונית ובלתי אפשרית של מסמך הייסוד של הקבוצה".

מחברת מינהל מגורים לישראל נמסר כי "במכתב טענות מופרכות של בודדים שבחרו להפר את ההתחייבויות שלהם כלפי שאר חברי הקבוצה, הן מבחינה חוקית והן מבחינה כספית, ושכעת בוחרים לפעול בדרכים לא ישרות כדי לקדם אינטרסים אישיים הפוגעים בקבוצה. החברה תמשיך, חרף הפעולות הפוגעניות הללו, לפעול לצד נציגות הקבוצה ולמען כלל חבריה, כדי להגן על הפרויקט מפני אלו המבקשים לפגוע בו. פרויקט 'יונייטד שרונה' מציע לחברי הקבוצה דירות יוקרה במיקום הכי נחשק בתל-אביב, ואנו נמשיך לקיים שיח פתוח ושקוף עם חברי הקבוצה, על אף אותם קולות שמנסים לפגוע כלפי פנים וכלפי חוץ, ויחד נביא למימוש הפרויקט".

בשולי הדברים, חשוב לומר שהכתובת הייתה על הקיר. בתום המכרז על הקרקע, שלחו מספר חברות שהפסידו במכרז (באמצעות עו"ד יוסף בנקל) מכתב לרמ"י, שבו התריעו כי "מורכבותו של המכרז שבנדון, בצירוף עם זכייתה במכרז של קבוצת הרכישה, נידונה מראש לכישלון".