טראמפ מרחיב הגבלות הכניסה; מדינות לא מוסלמיות על הכוונת

במקום האיסור הראשוני על מתן אשרות לאזרחי 6 מדינות מוסלמיות, שפקע אתמול, הודיע ממשל טראמפ על תקנות חדשות שמטילות הגבלות על מתן אשרות לאזרחי שמונה מדינות, לרבות ונצואלה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ מרחיב את הגבלות הכניסה לארה"ב. הבית הלבן הודיע אמש (א') כי את מקום האיסור הראשוני על מתן אשרות לאזרחי 6 מדינות מוסלמיות, שהוטל בינואר, יתפסו תקנות חדשות שמטילות הגבלות חמורות על כניסת אזרחים משמונה מדינות, מתוכן, בפעם הראשונה, שתי מדינות לא מוסלמיות, ונצואלה וקוריאה הצפונית.

כן נמצאות ברשימה השחורה השחורה החדשה גם סוריה, סומליה, צ'אד, איראן, לוב ותימן. כולן, חוץ מצ'אד, נכללו ברשימה השחורה הקודמת. רק מדינה אחת, סודאן, נמחקה מרשימת פסולות הכניסה. פקידי ממשל הסבירו, ששלטונות סודאן משתפים פעולה עם ארה"ב במאבק למיגור הטרור וחולקים מידע עם סוכנויות המודיעין האמריקאיות.

הפקידים אמרו כי התקנות החדשות נועדו להיות מחמירות וממוקדות. הם הסבירו כי האיסור הראשוני נועד מלכתחילה להיות זמני כדי לתת לממשל מרווח זמן לגבש תקנות בעלות אופי קבוע יותר. פקיד בכיר בממשל ציין כי גם התקנות החדשות אינן מתוכננות להישאר בתוקף לנצח. הוא הגדיר אותן כנגזרות מהמצב בשטח, לא ממסגרת זמן נתונה.

טראמפ עצמו כתב אמש בציוץ בטוויטר: "כנשיא, אני חייב להגן על הביטחון והאינטרסים של ארה"ב ועמה. שמירה על ביטחונה של אמריקה היא הקדימות הראשונה במעלה שלי. את אלה שאיננו יכולים לסנן ולבדוק תחילה - לא נכניס לארה"ב".

האיסור הראשוני שהטיל ממשל טראמפ, ושנועד להיות בתוקף במשך שלושה חודשים חולל גלי הפגנות המוניות בארה"ב, לרבות בנמלי-תעופה שבהם עוכבו אזרחי המדינות שנכללו ברשימה השחורה. תובעים כלליים בכמה מדינות שבראשן עומד מושל דמוקרטי הגישו תביעות לביטול הצו בנימוק שהוא אינו עולה בקנה אחד עם החוקה. כמה בתי משפט ברחבי ארה"ב יצאו בפסיקות שהקפיאו למעשה את התקנות כמה שעות לאחר פרסום הצו הנשיאותי. בתי משפט פדרליים בניו-יורק ובווירג'יניה הורו לממשל לא לגרש מעוכבים שנעצרו בנמלי תעופה למדינות שמהן באו, אם כי הם לא לא הורו להכניסם לארה"ב ואפילו לא לשחרר אותם ממעצר. בסך-הכול, ההסתבכות עם בתי המשפט הוציאה את הרוח ממפרשי הממשל.

אין ספק, שתובעים כלליים במדינות דמוקרטיות כבר מכינים את האתגרים המשפטיים נגד התקנות החדשות, אך הם לא יוכלו להשתמש בטיעון שעמד לרשותם עם תחילת ממשל טראמפ: שהתקנות מפלות לרעה מוסלמים בלבד, בניגוד לחוקה. העובדה היא, שגם על קוריאה הצפונית וונצואלה מוטלות הגבלות.

התקנות החדשות אינן אחידות אלא נגזרות ממידת הסכנה שהממשל מייחס לכל אחת מהמדינות ברשימה השחורה החדשה. כך, למשל, האיסור על כניסת אזרחים מצ'אד, לוב ותימן הוא למעשה טוטלי. אזרחי מדינות אלה אינם יכולים להגיש בקשות להגר ואינם זכאים לאשרות תייר, אשרות אנשי עסקים או אשרות אחרות. גם אזרחים איראניים אינם יכולים להגר או לבקר בארה"ב, אך הם יכולים להגיש בקשה לאשרות סטודנט, אם כי הפונים ייסרקו בקפידה רבה יותר מאלה שפונים ממדינות אחרות. הגבלות הכניסה על אזרחים ונצואלה מוטלות רק על פקידי ממשל ובכירים בשלטון ובני משפחותיהם.