תשובה תובע בעלי יחידות נופש באילת - שתובעים אותו בחזרה

ההנהלה: בעלי היחידות הפסיקו לשלם דמי ניהול ■ בעלי היחידות: אין הסכם ניהול בתוקף, החברה שמנהלת את המלון נגועה בניגוד עניינים

מלון מלכת שבא / צילום: תמר מצפי
מלון מלכת שבא / צילום: תמר מצפי

סכסוך בין הנהלת מלון "מלכת שבא" באילת, שבשליטת יצחק תשובה, לבין בעלי יחידות נופש במלון על רקע ניהול המלון הגיע לשיאו כאשר הנהלת המלון הגישה תביעה נגד בעלי יחידות נופש שלטענתה הפסיקו לשלם את דמי הניהול לחברת הניהול של המלון, ומנגד, בעלי 7 יחידות נופש פרטיים הגישו תביעות נגד חברת הניהול, במסגרתן הם דורשים לחשוף נתונים כספיים שלטענתם החברה מסתירה מהם.

בתביעה בעלי יחידות הנופש, שהוגשה לבית המשפט באמצעות עוה"ד ד"ר אופיר מילר ואלינור דולף ממשרד ד"ר מילר ושות' נגד חברת "נכסי מלכת שבא אילת", דורשים 7 בעלי יחידות לקבל לידיהם חשבונות ודו"חות כספיים הנוגעים לניהול המלון כל זאת לקראת תביעה כספית עתידית. במקביל לתביעה, הגישו בעלי היחידות גם בקשה למפקחת על הבתים המשותפים בבאר שבע, בה הם מבקשים כי עד להכרעת בית המשפט המחוזי בתביעה שהגישו, כל הכספים אותם גובה חברת הניהול החדשה לצורך ניהול ותחזוקה, יופקדו לחשבון נאמנות נפרד. כן הם מבקשים להורות על מינוי נציגות זמנית בה יהיה חבר נציג מטעם התובעים, וזאת עד לכינוס אסיפה שתוסמך לקבל החלטות.

לטענת התובעים, מדובר במבנה שבו אגף אחד שהוא בית מלון, ואגף שני שבו 250 יחידות נופש פרטיות. התובעים רכשו את היחידות בין השנים 1997-2013. הנכס היה קרוי עד לפני מספר חודשים "הילטון מלכת שבא", והחברה שפעלה כמתחזקת היתה חברת הילטון העולמית.

לטענת התובעים, לפני מספר חודשים הודיעה החברה לבעלי היחידות, כי הילטון לא תהיה עוד חברת הניהול החל מינואר 2017, ובמקומה תפעל חברת ניהול חדשה תחת המותג "נכסי מלכת שבא אילת". לטענתם, החברה ניכסה לעצמה את תפקיד ניהול הבית המשותף, ללא אסיפה כללית, ללא הסכם התקשרות עם בעלי הדירות בבית המשותף, תוך קביעת עובדות בשטח לבעלי הדירות, ואף ללא מתן כל הסבר בעניין הפסקת ההתקשרות עם הילטון בעניין הכספים או בכלל.

בתביעה טוענים בעלי היחידות, כי לאורך השנים הרבות, מאז רכשו את הדירות, הם שילמו לרשת הילטון תשלומים חודשיים שהצטברו למיליוני שקלים עבור ניהול הפרויקט ובין היתר עבור "קרן לשימור ציוד". לטענתם, למרות שהקרן נועדה למטרה זו בלבד, בפועל לא ברור להם מה נעשה עם כספם והם חוששים כי הכספים יועדו למקורות אחרים.

בנוסף הם טוענים, כי רכשו את היחידות בהסתמך על כך שאת הנכס מנהלת חברת הילטון, שהיא מותג בינלאומי יוקרתי, ולא עודכנו על כוונתה של הילטון לנטוש את ניהול המלון. לטענתם, הפסקת ההתקשרות הפתאומית של תשובה עם הילטון בתחילת ינואר הפרה את ההסכמי הרכישה והניהול שנחתמו עימם, שבהם הובטח כי הילטון תהיה חברת הניהול לתקופה של 30 שנה, תקופה שטרם הסתיימה. לטענתם, חברת הניהול החדשה לקחה על עצמה לתחזק את ה"בית המשותף" בניגוד לדין, ללא כינוס אסיפה כללית וללא הסכם התקשרות עם בעלי הדירות. כמו כן הם טוענים, כי לא ניתן להם כל הסבר על הפסקת ההתקשרות עם הילטון ועל המצב הכספי בעקבות ההחלטה ואף לא הוצג כל הסכם התקשרות עם חברת "נכסי מלכת שבא אילת".

הם טוענים כי נכון להיום אין הסכם ניהול בתוקף, וחברת "מלכת שבא אילת" נהנית נכספים ששולמו בעבר להילטון. לטענתם, לא ידוע מה עושה החברה בכספים אלה וכי כל פניותיהם לקבל מידע מהחברה לא נענו, על כן קיים חשש כי הכספים ששולמו נוצלו למטרות שאינן ידועות לבעלי היחידות. כמו כן הם טוענים כי "נכסי מלכת שבא אילת" נגועה בניגוד עניינים חמור כי היא גם בעלת המלון, גם מקבלת החלטות וגם מינתה עצמה למתחזק.

חששות אלו גברו, לטענת בעלי הדירות, בעקבות שיפוצים שבוצעו לאחרונה בעשרות מיליוני שקלים מכספם בחלק מסוים בלבד של המלון, הכולל בעיקר יחידות פרטיות השייכות ליזמי הפרויקט, על ידי חברת "אלעד גרופ" שבשליטת תשובה. על כן, דורשים התובעים לאפשר להם לעיין בכל המסמכים והדוחות הכספיים הנוגעים לבית המשותף, לקבל פירוט על אופן חישוב דמי הניהול, ולהורות על כינוס אסיפה כללית שתדון על מינוי נציגות חוקית לבית המשותף ומינוי מתחזק.

מנגד, עולה כי עוד לפני שרשת הילטון הפסיקה לשמש כמנהלת המלון, הגישה הנהלת המלון תביעות כספיות נגד חלק מבעלי יחידות הנופש, שלטענתה הפסיקו לשלם את דמי הניהול זמן רב טרם עזיבתה של הילטון.

"מדובר בתביעת סרק של כחמש משפחות, שנגדן הגיש המלון לפני למעלה משנה תביעות בגין הפרות חוזרות ונשנות מצידן את הסכם הניהול, ועל מנת לייצר לעצמן הגנה, בבחינת 'יש מאין' החליטו החמש להגיש את המרצת פתיחה שהינה משוללת כל יסוד ושחר" נמסר ממלון מלכת שבא אילת בהתייחס לתביעה של בעלי היחידות. "מלכת שבא, שהינו מהמלונות המובילים בעיר, ימשיך להעניק לאורחיו ולבעלי הדירות שבו את השירות המצוין בהתאם להסכמים, וכמצופה ממותג מוביל, מוכר ואהוב".

הילטון עזבה בעקבות התיירים

בסוף 2016 הודיעה רשת מלונות הילטון, כי החל ב-1 בינואר 2017, תפסיק לנהל את מלון הילטון מלכת שבא אילת שאותו ניהלה מאז 1999, וזאת בעקבות סיכום בין תשובה והנהלת הילטון העולמית.

תשובה הקים את המלון היוקרתי, שבחלקו הוקמו ושווקו יחידות מגורים, בשנת 1999 והביא לצורך ניהול המלון את רשת הילטון, מה שסייע בשיווק חדרי המלון ובמכירת יחידות הנופש. הרקע להחלטת הילטון לנטוש את אילת היה הידלדלות התיירות בעיר בשנים האחרונות, שפגעה משמעותית ברווחי המלון, בעוד הוא ממשיך לייצר הוצאות כבדות, שכללו דמי ניהול גבוהים ותחזוקת ושדרוג מערכות בסטנדרטים שדורשת רשת עולמית כמו הילטון. שם המלון נותר "מלכת שבא" כשהמותג "הילטון" הוסר מהשם, ותשובה הקים חברת ניהול שמנהלת את המלון במקומה של הילטון.