קארמה: 6 בממשל טראמפ השתמשו בחשבונות דוא"ל פרטיים

בין הבכירים – ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו, וגארי קוהן, ראש המועצה הכלכלית הלאומית ■ במסע הבחירות לנשיאות הלם טראמפ פעם אחר פעם בהילארי קלינטון בגין השימוש שעשתה, לדבריו, בחשבון דוא"ל פרטי

הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד, הלם המועמד דונלד טראמפ פעם אחר פעם ביריבתו הדמוקרטית, הילארי קלינטון, בגין השימוש שעשתה, לטענתו, בחשבון דוא"ל פרטי, בהיותה שרת החוץ בממשל אובמה, ולא בחשבון של הממשל, כפי שמחייבות התקנות. טראמפ השעין חלק גדול הקמפיין שלו על אלפי המיילים הסודיים שהעבירה קלינטון, לדבריו, באמצעות השרת הפרטי שלה, ועל המזימות שהסתירה, כביכול, בתכתובותיה האלקטרוניות הפרטיות.

"אסור להניח לה להביא ללשכה הסגלגלה את המזימות הפליליות שלה", נהג טראמפ להכריז בעצרות הבחירות שלו והקהל היה מריע בתגובה, "להשליך אותה לכלא, להשליך אותה לכלא".

בספרה החדש, "מה קרה?" ובראיונות שפורסמו לקראת צאתו לאור אמרה קלינטון, כי הקמפיין הבלתי פוסק נגדה, שהדגיש את השימוש שעשתה במיילים פרטים, היה אחד מהסיבות לתבוסתה בבחירות, יחד עם החלטתו של ראש FBI לשעבר, ג'יימס קומי, לחדש את החקירה בפרשת החשבון הפרטי, זמן קצר לפני הבחירות (חקירה שלא העלתה דבר; גם חקירה קודמת בפרשה זו התסיימה בלי שהוגש כתב אישום), וההתערבות הרוסית במערכת הבחירות בארה"ב ב-2016. אפילו עתה, לאחר תשעה חודשים כנשיא, מוסיף טראמפ לקרוא למשרד המשפטים לחדש את חקירת קלינטון בפרשת חשבון הדוא"ל הפרטי שלה.

איך שגלגל מסתובב לו. "ניו-יורק טיימס" דיווח לפנות בוקר (ג'), שלפחות שישה בכירים בממשל טראמפ, שמתוארים כמקורבים ביותר לנשיא, השתמשו בחשבונות דוא"ל פרטיים לצורכי עיסוקיהם הרשמיים, בתכתובות שעסקו בענייני הבית הלבן, בניגוד לתקנות על התנהלות בכירים. פקידים בכירים ממשל בהווה ובעבר הם מקור הידיעה, על פי ה"טיימס".

אתמול פורסם, שג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הקרוב ביותר, השתמש בחשבון דוא"ל פרטי לניהול ענייני מדינה. הוא שלח או קיבל כ-100 אי-מיילים רשמיים בחשבונו הפרטי בשבעת החודשים הראשונים של הממשל הנוכחי. "הטיימס" מוסיף חמישה שמות מצמרת ממשל טראמפ: סטיבן בנון, לשעבר "האסטרטג הראשי" של הבית הלבן, שפוטר באחרונה; ריינס פרייבוס, ראש מטה הבית הלבן שאף הוא אולץ לפרוש מתפקידו; גארי קוהן, ראש המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, שמוביל את היזמה לרפורמות במערכת המיסים; סטיבן מילר, יועץ בכיר וכותב הנאומים החשובים של טראמפ, לרבות נאומו בעצרת הכללית; ואיוונקה טראמפ, בתו של הנשיא ויועצתו.

"ניוזוויק" מסר אתמול, כי איוונקה טראמפ השתמשה בחשבון פרטי כאשר כיהנה כיועצת ללא שכר לאביה בחמשת החודשים של הממשל. אך פקידי ממשל הודו, בשיחות עם ה"טיימס", כי היא השתמשה לפעמים בחשבון פרטי גם לאחר שמונתה לשמש יועצת בשכר לנשיא.

פקידים בכירים בבית הלבן ובגופים ממשלתים אחרים אמורים להשתמש בחשבונות דוא"ל של הממשל כדי שהתכתובות הרשמיות שלהם יהיו פתוחות לציבור, לפעמים אחרי תקופת צינון. יחד עם זאת, פקידי ממשל רשאים להשתמש בחשבונות פרטיים כל עוד הם מעבירים העתקים של מסרים הקשורים למילוי תפקידם לחשבונות של הממשל כדי שיהיה אפשר לשמרם למען ההיסטוריה.

מחוקקים דמוקרטים הוקיעו אתמול את צביעות הרפובליקאים, שהתנפלו על קלינטון בגין השימוש שעשתה בחשבון פרטי בעת ששימשה כשרת-חוץ, אך אינם משמיעים ביקורת פומבית על בכירי הבית הלבן בממשל טראמפ שעושים בדיוק אותו דבר.

אך ה"טיימס" מציין שיש הבדל בין התנהלות קלינטון בפרשת חשבון הדוא"לים הפרטי לבין התנהלות הבכירים בממשל טראמפ. קלינטון השתמשה רק בחשבון הפרטי שלה בהיותה שרת החוץ והיא השאירה מידע מסווג בשרת הפרטי שלה. אך התדירות וההיקף שבהם השתמשו הבכירים בממשל טראמפ בחשבונות הפרטיים שלהם אינה ידועה.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, אמרה אתמול: "כל עובדי הבית הלבן קיבלו הוראה להשתמש בחשבונות רשמיים לניהול תכתובות שקשורות בעבודתם. הם אף קיבלו הוראה, שאם הגיעה לחשבון הפרטי שלהם תקשורת שקשורה לעבודתם עליהם להעבירה לחשבונם הרשמי.