דלק"ד: התזרים המהוון משקף ללוויתן שווי של כ-7.4 מיליארד ד'

לאחר קידוח "לוויתן 5", הערכת המשאבים הכוללת למאגר עומדת על כ-21.4 TCF (כ-605 BCM) ■ מנכ"ל דלק"ד: "פיתוח מאגר לוויתן יעניק למשק האנרגיה הישראלי רשת ביטחון"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

יום עמוס בשורות במשק האנרגיה הישראלי: אחרי ששותפות תמר הודיעה הבוקר (ג') כי ממחר תחודש אספקת הגז מהמאגר, דלק קידוחים  ורציו  פרסמו לפני זמן קצר כי נפח הגז העדכני במאגר לוויתן עומד על 605 BCM או כ-21.4 TCF, גבוה ב-21% מהנפח שהוכרז על ידי משרד האנרגיה בעבר - 500 BCM. בנוסף, החברות הודיעו לבורסה כי התזרים המהוון המעודכן משקף ערך נוכחי למאגר לוויתן של כ-7.4 מיליארד דולר. הדוח נערך על ידי חברת הערכת המשאבים NSAI.

גורמים בדלק קידוחים מסבירים בשיחה עם "גלובס" כי "היה ברור שכדי לסגור את הפער בינינו לבין משרד האנרגיה אין טעם להתווכח, אלא צריך לקדוח ואז לחזור אליהם עם תוצאות".

נתוני קידוח "לוויתן 5" העדכניים הועברו למשרד האנרגיה על מנת שישמשו אותו בנוגע לכמות המשאבים במאגר לוויתן לצורך חישוב אישורי ייצוא.

"לוויתן 5" הינו החלק המרוחק ביותר במאגר לוויתן. לאחר קידוחו שהסתיים ביולי השנה אומת קיומו של גז טבעי בשלוש שכבות המאגר (חולות A, B ו-C), זאת בהתאם להערכה המוקדמת של המפעילה.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "כפי שצוין גם בעבר, על פי נתוני משרד האנרגיה וחוות דעת של חברה בינלאומית, כמות הגז הטבעי המשוערת אשר תופק ממאגר לוויתן הינה 17.6 TCF(כ-500 BCM) וזאת לפי תכנית ההפקה אשר הוגשה. יודגש כי לאחר קבלת נתונים נוספים, לרבות לאחר ביצוע קידוח 'לוויתן 5' ונתונים שיתקבלו עם תחילת ההפקה, כמות זו יכולה להשתנות, תבחן לעומת הדיווחים הנוכחיים של החברות ותתעדכן בהתאם".

בדלק קידוחים מסבירים כי "הגידול בשווי המאגר נובע בין היתר, מכך שמועד ההפקה מהמאגר מתקרב, ומכך שבמהלך שנת 2017 (עד לסוף אוגוסט 2017) השקיעו שותפי לוויתן במאגר כ-500 מיליון דולר, מתוך כלל ההשקעה הנדרשת עד תחילת ההפקה בסוף שנת 2019".

כזכור, בפברואר השנה קיבלו שותפות לוויתן החלטת השקעה סופית לביצוע שלב 1א' בתכנית הפיתוח של המאגר אשר מיועד להפיק גז ברבעון האחרון של שנת 2019 בהיקף שנתי של 12 BCM בשנה, ובעלות פיתוח של כ-3.75 מיליארד דולר.

מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, מסר: "היום, יותר מתמיד, הציבור בישראל מבין את החשיבות של פיתוח מאגרי גז נוספים ובראשם לוויתן. פיתוח מאגר לוויתן יעניק למשק האנרגיה הישראלי רשת ביטחון ויאפשר להמשיך בהטמעת מהפכת הגז הטבעי - מעבר ליצור חשמל זול ונקי יותר. איבדנו שנים יקרות בעיכובי סרק, אולם מאז אישור מתווה הגז, פועלים שותפי לוויתן בנחישות מתוך מטרה לספק גז למשק המקומי וכן לייצוא החל מהמחצית השנייה של שנת 2019".