עסקה משמעותית ראשונה לאלביט באפריקה: תמכור נשק ברבע מיליארד דולר

הנשק אמור לשמש צרכים מבצעיים של צבא שלם במדינה ביבשת עד כה אלביט ביססה את השיווק שלה בעיקר באירופה, אמריקה ואסיה פסיפיק

ממיני-מל"טים, מערכות קשר, שדרוג של מסוקים ועד מערכות הגנה מתקדמות מפני טילי כתף: אלביט מערכות מסמנת הישג משמעותי בשוק האפריקאי והיום (ג') היא דיווחה על עסקה בהיקף של כ-240 מיליון דולר לאספקה של מגוון מערכות ביטחוניות למדינה באפריקה.

אלביט מערכות לא ציינה בדיווחיה באיזו מדינה מדובר, והסבירה זאת בסירובה של אותה מדינה להיחשף בהקשר של הצטיידות נרחבת במגוון רחב של מערכות נשק.

על פי תנאי ההתקשרות עם אותו לקוח אפריקאי, אלביט מערכות תספק לו את מערכות הנשק השונות בתוך כשנתיים. גורמים בשוק הביטחוני מציינים כי מדובר בציוד שאמור לשמש צרכים מבצעיים של צבא שלם, בתחומי פעילות שונים. נוסף על השבחות של מסוקים המשמשים את חיל האוויר של אותה המדינה, העסקה של אלביט כוללת את מכירת המערכת מיוזיק, שמאפשרת הגנה על כלי טיס מפני פגיעה של טילים. המערכת הזאת יכולה לגלות ולזהות טילים המשוגרים לעבר כלי טיס, לחשב את מסלולם ולהסיט אותם מהכלי באמצעות קרן לייזר.

שילוב של טכנולוגיה וידע

הנשיא והמנכ"ל של אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, התייחס היום לעסקה באפריקה ואמר כי "המבנה הייחודי שלנו כחברה מאפשר ללקוח ליהנות מהיתרון שבסינרגיה בין כל היכולות, ובו-זמנית להתמקד בדרישות הייחודיות שלו".

מכליס מוסיף, כי "סל המוצרים שלנו, שמבוסס על טכנולוגיות חדשניות וידע מבצעי מאפשר לנו להתאים פתרונות באופן ייעודי לצורכי הלקוח ואנחנו מקווים שלקוחות אחרים ילכו בעקבות מגמה זו".

בחודש יוני האחרון אלביט דיווחה על עסקה במדינה אחרת ביבשת אפריקה, בהיקף של כ-20 מיליון דולר, ובמסגרתה היא תספק לה את מערכת מיוזיק להגנה על כלי טיס מפני טילי כתף.

בנוסף, במהלך השנים האחרונות, היו לחברה עוד כמה עסקאות קטנות ולא מהותיות ברחבי היבשת - והעסקה שעליה היא דיווחה היום, שהיקפה כאמור כ-240 מיליון דולר, היא העסקה המשמעותיות ביותר בתולדות החברה ביבשת. זאת, כשעד כה אלביט ביססה את עיקר פעולות השיווק שלה בשווקים אחרים בעולם, בעיקר באירופה, אמריקה ואסיה פסיפיק.

ובתוך כך, מפקד זרוע היבשה בצה"ל האלוף קובי ברק הורה לקרקע את מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים "רוכב שמיים", וזאת לאחר ששני כלים מסוג זה נפלו אתמול באזור חברון ובאזור בית לחם. בתום סריקות שנעשו בידי כוחות צה"ל נמצאו שני כלי הטיס, המשמשים את כוחות החי"ר של הצבא במסגרת פעילות מבצעית שוטפת. באלביט מערכות, שפיתחה ומייצרת את אותם כלי טיס, סירבו להגיב.

מדובר במל"טים מדגם "סקיילארק 1" ובקרוב צה"ל עתיד להצטייד במל"טים אחרים ומתקדמים יותר של אלביט למשימות אלה, מדגם "סקיילארק 3".