הרפורמה בחברת החשמל: פגישה חשאית "לבניית אמון"

ל"גלובס" נודע כי הפגישה, בה השתתפו בין היתר שר האוצר כחלון, שר האנרגיה שטייניץ ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן, נועדה לבסס יחסי אמון לקראת "ניסיון רציני להגיע לרפורמה"

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

אופטימיות בממשלה לגבי האפשרות שייחתם הסכם היסטורי על רפורמה בחברת החשמל. ל"גלובס" נודע שההסכם המתגבש עמד במוקד פגישה רמת דרג שהתקיימה שלשום (א') בלשכתו של שר האוצר, בהשתתפות השר משה כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד, שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו שאול מרידור, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל דוד מיקו צרפתי.

עד כה התנהלו המגעים בין הצדדים בדרג מנכ"לים וזו הפעם הראשונה שהם עולים לדרג שרים. בעוד שכלפי חוץ שידרו הצדדים שהמגעים לא צלחו עד כה מפני שהפערים גדולים מדי, כעת מסתמן שחלה התקדמות משמעותית בתהליך ההידברות ובנכונות להגיע לפתרון הסכסוך.

בפגישה עצמה לא התקבלו החלטות אך לדברי אחד המשתתפים "יש לראשונה רצון אמיתי מצד שני הצדדים להגיע להסכם". משתתף אחר אמר כי הפגישה נועדה לבסס יחסי אמון לקראת ניסיון רציני להגיע לרפורמה".

עיקר המחלוקת בין המדינה לוועד העובדים וההסתדרות הוא סביב דרישת המדינה להוצאת כל מקטע ייצור החשמל מידי חברת החשמל ופרישתם מרצון של 2,500 עובדים בחברה. ועד העובדים בראשות צרפתי מתנגד עקרונית לחיסול מערך הייצור בחברה ודורש לאפשר לה להותיר בידיה שליטה על התחנות הקיימות ואף לשדרגן.

לאחר שתיושם הרפורמה במשק החשמל, חברת החשמל תישאר מונופול טבעי בתחום ההולכה והחלוקה של החשמל ותנהל את מערכת הקצאת החשמל למשק.

כזכור, בג"ץ אמור להכריע בקרוב בעתירה שהגישה המדינה נגד בית הדין הארצי לעבודה, ההסתדרות וועד העובדים של חברת החשמל בעקבות ההחלטה התקדימית של בית הדין שהתירה לעובדי החברה לנקוט עיצומים בגין המהלכים לשינוי מבני שמובילה הממשלה במשק החשמל, ובראשם הכנסת יצרני חשמל פרטיים נוספים. בדיון שנערך בבג"ץ לפני כחודשיים הביעו השופטים תמיכה ברורה בקו של המדינה והורו לצדדים לחזור אליהם בתום 60 יום, לאחר שהמדינה קיימה את חובת ההיוועצות עמם. המדינה כבר הודיעה לבג"ץ כי קיימה את חובתה והאשימה את הוועד בניסיון לגרור זמן.

התקופה שנתן בג"ץ להיוועצות נדחתה ל-5.11. אז אמורים הצדדים לעדכן את השופטים בתוצאות ההידברות.