כך תקבלו אישור רפואי למריחואנה ואספקה תוך 8 דקות

ליגליזציה קלה מאי-פעם: לאחר שבוחרים סיבה לאישור באפליקציית Eaze, תוך שניות עולה רופא בשיחת וידאו, בוחרים מוצר - והשליח כבר בדרך

Eaze
Eaze

זה היה עוד יום ראשון בערב שאחרי סופ"ש עמוס חברים בקהילה הישראלית של עמק הסיליקון: הבראנץ' המסורתי על הגג של "אל טאצ'ו" בשכונת המישן המתחדשת. החברים היו בשביזות מוצאי-סאנדיי עד שאחד פלט לפתע "אולי נעשן משהו?". רגע לפני שנסקל באבנים על שהעז לרמוז למשהו שכולל ניקוטין בעמק הסיליקון שסולד מסיגריות בערך כמו מאנשים שעדיין נוהגים ולא לוקחים אובר - הסביר הבחור שמהחודש פעילה בעמק הסיליקון אפליקציית Eaze שהיא "האובר של הסמים הקלים והחוקיים".

הפנים המזועזעות של הצוות לא ממש הרתיעו את הבחור שעבר מיד לתצוגת תכלית. נחסוך את המתח ונספר שבתוך 8 דקות על השעון (מדדתי, ללא השפעת חומרים. לא נגעתי בזה, אמא רבין. נשבע!) הגיע רכב לבן נהוג בידי איש חייכן שמסר לחבר שלנו שקית לבנה ממוחזרת (בכל זאת, ירוק) ובתוכה ג'וינטים מגולגלים, שוקולד עם מריחואנה, דובוני גומי "מחוזקים" ועוד הפתעות. 8 דקות על השעון. לזה קוראים חדשנות.

האפליקציה, על פי הדיווחים, נולדה כרעיון לפני כמה שנים במטרה להפוך לנורמטיבית יותר את תופעת עישון המריחואנה והסמים הקלים. העובדה שהשימוש בסמים הללו נעשה חוקי בחלק ממדינות ארה"ב - וושינגטון ואורגון, ובקרוב גם קליפורניה - ובמדינות האחרות תהליך פשוט מאוד של "אבחון רפואי" (על כך מיד) מאפשר עישון וצריכה, הפך את הרעיון למבריק עסקית. חוסר היכולת של הערים הליברליות להתמודד עם המציאות הפוליטית בעידן טראמפ רק חיזק את העסקים.

קליפורניה, למשל, תאפשר צריכה חופשית של מריחואנה לצורכי הנאה (Recreation) לבגירים מעל גיל 21 מינואר - אבל גם עד אז התהליך אינו מורכב כלל והאפליקציה האמורה הופכת אותו לפשוט מתמיד. על פי חוק, כל רופא יכול לאשר לכל אדם בגיר שימוש במריחואנה לצרכים רפואיים. ברגע קבלת האישור אותו אדם מקבל תעודה המאפשרת לה או לו לרכוש מריחואנה בצורות שונות (ויש פה הרבה) באופן חופשי.

האפליקציה מאפשרת לתהליך להסתכם ב-8 דקות. ניתן לבחור בה סיבה שבגינה יש צורך במריחואנה רפואית (לחץ, כאבים, חרדות, חוסר יכולת להתרכז) ובתוך שניות רופא עולה מול המשתמש בשיחת וידאו שעורכת כמה שניות נוספות, שואל שאלה או שתיים "לוודא" את הכתוב, ומיד מבשר "אני מאשר את הבקשה - במסך הבא תוכלו לבחור לאן התעודה תישלח".

מרגע זה, החגיגה מתחילה רשמית: המשתמש מועבר לחנות סלולרית שבה הוא יכול להזמין ככל העולה על רוחו. אפילו יש מדריך שמאפשר לדעת מה מידת ההשפעה של כל מוצר, מה ההבדל בין מריחואנה "מרגיעה" לכזו ש"מרימה", מה האחוזים בכל מוצר ואיך הכי כדאי לצרוך את המוצרים.ההזמנה, בדומה להזמנת הסעה באובר או בגט טקסי, מאפשרת למשתמש לבחור נקודת ציון ועוקבת אחרי הנהג בעודו עושה את הדרך להעביר את כל הטוב המעושן הזה לצרכנים הנרגשים.

לא מעט ביקורת צמחה בעיר על הנגישות של הסמים בעקבות האפליקציה הזו בשבועות האחרונים: אנשי איז לא מסתתרים ומפרסמים קמפיינים ענקיים ברחובות העמק בשלטי חוצות, על אוטובוסים ובכל מקום אפשרי. היזמים, וגם המחוקקים, מתעקשים שאף שהתהליך נגיש הוא גם מאוד מקיף: כל מי שמבקש לקבל תעודה מקיש את מספר הביטוח הלאומי, את פרטיו המלאים, צילום של רשיון הנהיגה ולפחות 2 אמצעי וידוא את גילו וזהותו. ובכל זאת, העובדה שבין דגדוג קל לנסות סם לצריכה של חומרים ממכרים עוברות רק 8 דקות הוא מרשים ומדאיג בו זמנית.

בזמן שאני תוהה על הקלות הבלתי נסבלת הזו, החברים מסביב כבר בענן מספר 4 ונראים די מבסוטים. "לא מטורף שתוך 8 דקות כולכם מעושנים על חומרים שבארץ לא חוקיים?", אני שואל בטון של אמא מודאגת מפתח תקוה. "מטורף זה שילד בן 12 בארץ יכול לבקש ממבוגר שיקנה לו בקבוק וודקה במכולת בלי שום תעודה ושום אישור - זה בסך הכול צמח שעושה לחייך", עונה לי הצ'יף. "עכשיו תחליט אם אתה בעניין או שאתה הולך לכתוב איזו כתבה לעיתון של מחר".