לידיעת הקבלנים: משרד הביטחון יקיים משוב על עבודתם

הקבלנים המצטיינים יקבלו עדיפות במכרזים ■ לדברי המשרד, חברות שיקבלו ציונים נמוכים יעברו תהליך של בירור ■ הבדיקה תיעשה באמצעות משוב בקרב לקוחות של החברות

קרית התקשוב בבאר שבע / הדמיה: משרד הביטחון
קרית התקשוב בבאר שבע / הדמיה: משרד הביטחון

קבלני ביצוע ותכנון שיזכו במכרזי תשתית של משרד הביטחון ידורגו במסגרת משוב מיוחד שינהלו הגורמים המקצועיים בצה"ל ובמערכת הביטחון על פי שורה של מדדים קבועים, כמו הקפדה על כללי הבטיחות באתרי העבודות, עמידה בלוחות הזמנים, איכות העבודה, מקצועיות הצוותים בשטח, חדשנות וחשיבה יצירתית במלאכת התכנון, חיסכון בעלויות, זמינות ועוד.

את היוזמה החדשה מובילים אגף ההנדסה והבינוי ואגף התקשוב שבמשרד הביטחון ומילוי המשוב על אופן ביצוע העבודות בידי הקבלנים החיצוניים יחל בתקופה הקרובה.

את המשוב ימלאו הלקוחות של החברות החיצוניות, שאיתן מתקשר משרד הביטחון, כמו המפקחים מטעמו ומנהלי הפרויקטים בכל רחבי הארץ. גיבוש הקריטריונים שעל פיהם יקבלו הקבלנים ומשרדי התכנון את הדירוג על אופן ביצוע תפקידם במסגרת המשוב נעשה לאחר התייעצות עם התאחדות בוני הארץ ועם גורמים נוספים.

סגנית ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, אורנה רביב, אמרה היום (ד') ל"גלובס" כי הציונים שיקבלו החברות השונות במסגרת המשוב ישוקללו אחת לשנה ויובאו בחשבון במכרזים עתידיים שבהם הן ישתתפו: "חברות שיהיה להן משוב חיובי יקבלו עדיפות במכרזים שאגף ההנדסה והבינוי יפרסם והציון שיקבלו על איכות העבודה - ייכלל עם ציונים נוספים כמו מחיר ועוד", אמרה.

היא הוסיפה וציינה כי קבלנים ומתכננים שיקבלו במהלך ביצוע העבודות ציון של פחות מ-70 נקודות ייכנסו למנגנון מיוחד, שבמסגרתו הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון יקיימו הליכי בירור לגבי הסיבות שהובילו להיעדר שביעות רצון מביצוע עבודתם.

הציונים שיקבלו החברות יישמרו בסוד ויהיו חשופים רק לגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון ולחברות עצמן. לדברי רביב: "בכל מכרז עתידי שבו תשתתף אחת החברות, הרכיב של הציון שהיא תקבל במסגרת המשוב על איכות העבודה במכרז הקודם יהווה כ-20% מהשקלול הסופי. חברה שתקבל ציון נמוך ותרצה לזכות במכרז חדש, תצטרך להעלות את הניקוד הכללי שלה באמצעות הגשת הצעות מחיר נמוכות על העבודות האמורות".

לדברי ראש אגף הבינוי וההנדסה במשרד הביטחון, ארז כהן, המשוב ימולא מנובמבר באמצעות מערכת מחשוב ייעודית וזאת "במטרה להנחיל בקרב ספקי השירותים שלנו תרבות של חתירה למצוינות ולכך שהצעות יתקבלו במסגרת מכרזים על בסיס של מחיר אטרקטיבי - ואיכות".

משרד הביטחון נחשב לאחד הלקוחות המרכזיים במשק של חברות הבנייה ומשרדי התכנון: מדי שנה הוא משקיע סכומי כסף גדולים במסגרת מיזמי בינוי ותשתיות במחנות צה"ל ובמתקנים ביטחוניים בכל רחבי הארץ. היקף ההתקשרויות של משרד הביטחון עם חברות אלה עתיד להתרחב במהלך השנים הקרובות, כך שהוא יקצה מדי שנה כמה מיליארדי שקלים בשורה של פרויקטים, ובהם תכנית שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות) תוך פינוי של אלפי דונמים שמחזיק הצבא בתוך הערים והקמת המחנות מחדש בעיקר בנגב. כך, לצד הקמת קריית המודיעין ליד צומת שוקת, הקמת קריית התקשוב בבאר שבע והרחבת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב. לאלה מתווספת גם התכנית להקמה של שלושה מרכזי אספקה חדשים שישמשו את כלל יחידות צה"ל. ההיקף הכספי של תוכנית זו מוערך ב-15 מיליארד שקל.

לקראת מיזמים אלה מערכת הביטחון נערכת להגדלת מאגר החברות שפועלות בתחומי הבנייה, התכנון והתשתית - כדי לעמוד במשימות הצפויות. כיום מתמודדות כ-1,000 חברות שעוסקות בתחומים אלה על מכרזים שמפרסם משרד הביטחון מדי שנה: "נציגי התאחדות בוני הארץ היו שותפים בתהליך הגיבוש של הפרמטרים שעליהם יינתן המשוב, וזה יהווה תמריץ עבור קבלנים לשפר את רמת הביצוע שלהם", אמר היום סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, גרא קאושנסקי.