סטארט-אפ הרפואה הישראלי קולוספן גייס 7.7 מיליון דולר

החברה עוסקת במניעת דליפות במעי ■ את הסבב הובילה קרן טריוונצ'רס, והשתתפו בו המשקיעים הקיימים - כלל ביוטכנולוגיה, דוקור ואמית

חברת קולוספן (לשעבר קולוגארד), שמפתחת שרוול להגנה מפני דליפות במעי לאחר ניתוחי כריתת מעי, הודיעה על גיוס של 7.7 מיליון דולר בהובלת קרן טריוונצ'רס ובהשתתפות המשקיעים הקיימים של החברה, קרן דוקור (בעלת השליטה בחממת ואן ליר, ממנה בגרה החברה), קרן אמית שהוקמה על ידי אלפרד מאן ז"ל בטכניון וקרן אנטומיה מקבוצת כת"ב, המשקיעה במכשור רפואי. בסבב השתתפה גם חברה בינלאומית מהתחום, ששמה לא פורסם. 

קולוספן (Colospan) פיתחה מוצר שמגן על המעי לאחר ניתוחי כריתה ושידוך מחדש של המעי, אשר מתבצעים במקרים של מחלה דלקתית קשה של המעי או מחלת סרטן המעי או הרקטום. במקומות בהם שודך המעי, עלולות להופיע דליפות אשר מחייבות אשפוזים ממושכים, ניתוחים חוזרים בחולים שממילא גופם חלש. במקרים קשים הדלקות עלולות להוביל למוות. כיום, כדי למנוע מראש את הדליפות, בוחרים חלק מהרופאים להטות את תוכן המעי החוצה מן הגוף באמצעות סטומה (פתח בדופן הבטן ושקית איסוף), עד שיהיה ברור שהמעי התאחה היטב וניתן להעביר את תוצרי העיכול דרכו. אולם, הסטומה מקשה מאוד על איכות החיים של המטופלים וצריך לסגור אותה באמצעות ניתוח נוסף. החולים אינם כשירים לניתוח הנוסף במשך כמה חודשים, ולכן נשארים זמן רב עם הסטומה.

מנכ"ל ומייסד קולוספן בועז אסף, מסביר כי "אף אחד לא יודע בדיוק מדוע נוצרות הדליפות. זה כנראה לא קשור לאיכות העבודה של הרופא וגם לא לאיכות מכשירי החיבור, אלא למאפייני המחלה והחולה. אם המחלה חמורה יותר, אם המתח של הרקמה גבוה יותר, אם החולה שמן יותר - כל הגורמים הללו נמצאים בקורלציה מוגברת לדליפה אבל אי אפשר לצפות את האירוע מראש".

המוצר של קולוספן הוא שרוול סיליקון המהווה צינור בתוך צינור המעי. תוכן המעי עובר דרכו כך שאיננו דולף גם אם ישנו חור במעי. לאחר כ-10 ימים ניתן לבצע צילום רנטגן ולראות אם האיחוי מוצלח או לא. אם הוא מוצלח, אפשר להוציא את השרוול ללא ניתוח.

לדברי אסף, בניסוי ראשון שערכה החברה בכ-60 חולים, נמצא כי הפתרון חוסך בדליפות מסכנות חיים וגם מאפשר חיסכון בשימוש בסטומות. "הניסוי נועד קודם כל לבדוק את בטיחות המוצר ולהראות שהוא נשאר במקומו ולא נפלט על ידי המעי. הניסוי לא היה מספיק גדול כדי להראות יעילות באופן מובהק, אולם ראינו כי אם בתחילת הניסוי הרופאים חששו ועדיין השתמשו בסטומה במקביל למוצר שלנו, הרי שככל שהם התנסו במוצר שלנו יותר, כך השימוש בסטומה הלך וירד". בניסוי נצפו 5% דליפות לעומת 10%-12% המתוארים בספרות.

אסף הקים את החברה לאחר שבתפקידו הקודם בג'ונסון אנד ג'ונסון עסק בשיווק ומכירות לתחום. הוא חבר למהנדס איל טייכמן, ויחד פיתחו את המוצר. "כל החברות בתחום מסתכלות על השוק הזה, ומפתחות מוצרים החל מסיכות שידוך טובות יותר ועד דבקים ביולוגיים, כמו למשל זה של חברת לייפבונד הישראלית. המוצר שלנו יכול להשתלב עם המוצרים הללו. באשר למתחרים ישירים, מספר חברות סטארט-אפ מפתחות מוצרים דומים, אך הן נמצאות בשלבים מוקדמים יותר".

לחברה אישור CE לשיווק מוצריה באירופה, והיא מתכננת השקה בסדר גודל מוגבל באירופה במהלך 2018, לשם הוכחת היתכנות שיווקית. במקביל ייכנס המוצר לניסוי בכ-100 חולים, לשם קבלת אישור FDA, במסלול שמיועד למוצרים חדשים שאין חשש רב שהם עלולים להיות מסוכנים.

לדברי מיכל גבע, שותפה מנהלת בקרן טריוונצ'רס: "קולוספן הבינה היטב כי כדי להביא לשוק מכשיר רפואי חדש, יש לקחת בחשבון את הצרכים של כל הגורמים - החולים, המשלמים, נותני השירות והרופאים. החברה מתפתחת פתרון משמעותי לתחום".