"רפורמת המס של טראמפ: מיליונים לעשירים ו-0 לאמריקאי הממוצע"

אנליסטים: "קיצוצי המס לא יפתרו את הבעיות של מעמד הביניים, אלא אם אחת הבעיות היא שלעשירים אין כבר מספיק כסף" ■ "התוכנית תגדיל את הגירעון שממילא בממדי ענק"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אתמול (ד') הוצגו בארה"ב עיקרי רפורמת המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במה שהולך להיות "קיצוץ המס הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב", לדברי הנשיא טראמפ. לפי ההבנות, מס החברות יופחת מ-35% ל-20%, ומספר מדרגות מס הכנסה המוטל על יחידים יצומצם משבע לשלוש - 12%, 25% ו-35%. כיום, שיעור המס במדרגה העליונה עומד על 39.6%. המס על העשירים ביותר יירד ל-35%, לעומת 39.6% כיום.

להערכת אנליסטים, הקלות המס מעודדות חברות אמריקאיות להחזיר פעילות בשווי 3 טריליון דולר בחזרה לארה"ב, אך ההשפעה על הדולר האמריקאי תהיה להערכתם מוגבלת. בגולדמן זאקס מעריכים כי בסך הכל יומרו מטבעות חוץ לדולרים בהיקף 50 מיליארד דולר "בלבד", וזאת כי להערכתם רוב הנכסים של חברות אמריקאיות מתנהלים כבר בדולרים.

באתר הכלכלי מרקטווץ' כתבו הלילה מאמר שטוען שרוב האמריקאים בכלל לא מעוניינים דווקא בקיצוץ מס כשיש בעיות רבות אחרות על הפרק שדורשות טיפול מיידי יותר. לדברי האתר, האמריקאים לא צריכים קיצוץ מס כי ממילא הם לא משלמים מס גבוה מדי וזה כבר לא כלי פופולרי כמו שהיה בעשורים הקודמים.

לפי הנתונים, 60% מהמשפחות בארה"ב, שמשתכרות 32-140 אלף דולר, משלמות רק 2.5% מס הכנסה. למעלה מ-50% ממשפחות מעמד הביניים לא מגיעים בכלל למדרגת מס ההכנסה המינימלית ומשלמים מסים אחרים כמו ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וכדומה. במקרה שלהם - הקיצוץ שמתכנן טראמפ בכלל לא רלוונטי.

להערכת האנליסטים, טרמפ מיטיב עם העשירים ולאו דווקא עם האמריקאי הממוצע. "המהלך של טראמפ אומר בעצם מיליוני דולר לעשירים ביותר, ו-0 למעמד הביניים". כשביצעו סקר בקרב העם ושאלו אותם מה מעיק עליהם ביותר - גובה המס לא נכנס אפילו לעשירייה הראשונה.

"הרפורמה של טראמפ לא תפתור את הבעיות שלנו, אלא אם אחת הבעיות היא שלעשירים אין כבר מספיק כסף", לדברי מרקטווץ'.

 

עוד טריליוני דולרים לגירעון

גם בסוכנות רויטרס ציטטו אנליסטים שאמרו כי הרפורמה של טראמפ מעוררת ביקורת ציבורית לאחר העובדה שהיא מעדיפה עשירים ועסקים על פני האמריקאי הממוצע, וכי בעצם היא עלולה להגדיל את הגירעון הענק של ארה"ב בעוד כמה טריליוני דולרים. 

"טראמפ אומר שהוא מכוון לאדם העובד, ליצור עבודות חדשות, לעודד צמיחה ולעשות את תשלומי המס הוגנים יותר, אך הוא עומד בפני קרב לא קטן גם מול הרפובליקאים וגם מול הדמוקרטים בארה"ב". הוא אמר לעיתונאים כי הוא אישית לא ירוויח מהתוכנית הזו מבחינה פוליטית וגם כספית, אבל כמובן שסירב לבקשות לחשוף את היקפי ההחזרים. 

עד כה טראמפ לא הציג מאיפה יגיע הכסף לרפורמה הזו והמשמעות היא להערכת אנליסטים היא הגדלת הגירעון שבהיקף 20 טריליון דולר.  

בנוסף, התוכנית צריכה להפוך לחקיקה והדרך לשם עוד ארוכה מאוד - לא לפני שיוצג תקציב 2018. אנליסטים סקפטיים שהתוכנית תהפוך לחוק השנה, ואולי גם בכלל. 

אתמול וול סטריט הגיבה בחיוב להצגת עיקרי הרפורמה, ואם הראלי ימשיך בתקופה הקרובה בעקבות זאת, אז טראמפ כבר רושם הישג מכך. ב"ראלי טראמפ", נזכיר, נרשמו עליות דו ספרתיות במדדים מאז היבחרו לבית הלבן, ואולי זו תחילתו של ראלי נוסף.