מבחן דרכים: הפולסטאר של וולבו S60 - קרח ואש

גרסה ה"פולסטאר" החדשה של וולבו S60 נראית כמו מכונית הסלון המנומנמת שעליה היא מבוססת ■ אבל מתחת לעיצוב הצונן ולתא הנוסעים התכליתי מסתתרת מפלצת שרירית מהמיתולוגיה הסקנדינבית, שתוכננה בסדנת מירוצים

בחודש יוני השנה הודיעה וולבו כי "Polestar", חטיבת דגמי הביצועים שאותה רכשה ב-2015, עתידה להפוך למותג רכב עצמאי. על פי הצהרת השוודים, המטרה היא להפוך אותה ל"מותג רכבי יוקרה חשמליים ספורטיביים", שיתחרה ישירות בטסלה. לא ברור עד כמה רצינית ההכרזה הזו; במציאות הנוכחית של תעשיית הרכב, כל יצרן חייב להזכיר את המילה "טסלה" לפחות פעמיים בשבוע אם הוא רוצה לזכות בחיבת המשקיעים ולהעניק למניה שלו דחיפה.

אבל וולבו שייכת כיום לקונצרן גילי הסיני ואת תעשיית הרכב הסינית, ואת הטייקונים שבראשנה, פוקד כיום טירוף של רכב חשמלי-יוקרתי. לכן לא מן הנמנע, שסדנת המירוצים השוודית המהוללת "תתחבר לשטקר" ותהפוך לתרגיל במיתוג.

אפשר להתנחם שעד ואם זה יקרה, תמשיך פולסטאר לפתח ולהנדס עבור וולבו גרסאות ביצועים על בסיס דגמים סדרתיים. אחת הדוגמאות לפעילות זו היא ה-S60 פולסטאר החדשה, הגרסה הקרבית של ה-S60, שנחתה כאן לאחרונה עם הנעה כפולה, מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 367 כ"ס ורצון מוצהר לקרוא תיגר על הגרסאות המקבילות מבית AMG של מרצדס, M-Sport של ב.מ.וו ו-S של אאודי, שנמכרות כיום בישראל כמו לחמניות חמות.

במונח "גרסה קרבית" אנחנו לא מתכוונים לקרבי בנוסח המרינס או גולני, אלא למשהו בנוסח צבא שוודיה. כלומר חיילים שנראים כמו מהנדסים, מדברים בשקט ומצוידים ברובים מצוחצחים למשעי. אכן, בכל הנוגע לעיצוב, ה-S60 פולסטאר היא אחת ממכוניות הביצועים הסמויות ביותר שנמצאות על כבישי ישראל.

יש לה חישוקי 20 אינץ' נאים שממלאים בצפיפות את בתי הגלגלים, ספויילר עדין על מכסה המנוע האחורי, צמד מפלטים נוצצים, שינויים קוסמטיים בגריל ובפגושים וכמה סטיקרים זעירים של המותג "פולסטאר", שהלוגו הכחלחל שלהם מזכיר מאוד את הלוגו של אחת מחברות ההשכרה הגדולות בישראל. אבל פרט לכך זהו העיצוב הבוגר, המכובד והמנומנם של ה-S60 הרגילה, במיוחד אם מוותרים על צבע התכלת הייצוגי של המותג ובוחרים בצבע כסף, כמו ברכב ההדגמה שלנו.

יש לכך יתרונות: בנסיעת המבחן שלנו חלפנו ביעף על פני מארבים שמציבה משטרת התנועה בסופי השבוע לאיתור והשבתה של כלי רכב "בסיכון גבוה", והשוטרים אפילו לא העיפו בנו מבט. ייתכן שאפילו זיהינו פיהוק. מצד שני, עיצוב סקנדינבי שקט ונקי עלול להוות מגבלה שיווקית בפלח רכב שרוב לקוחותיו בישראל הם שוחרי תשומת לב ציבורית.

גם תא הנוסעים לא מספק יותר מדי רמזים לגבי אופיו של הרכב. מערך הפיקוד זהה כמעט לזה של ה-S60 הלא-צעירה ומציג לוח שעונים אנלוגי ושמרני, קונסול מרכזי "צף" ומערכת מולימדיה עם מסך איכותי אבל די קטן ומגושם לתפעול, במיוחד בהשוואה למסכי הענק שמותקנים כיום ברכבי הדור החדש של וולבו. חדי עין יבחינו ברמת גימור יותר מוקפדת, בעיקר בתפירת הריפוד, ובגרפיקה קצת יותר אגרסיבית של לוח המחוונים במצב הספורטיבי.

יש גם ראש ידית הילוכים שקוף, אבל ההבדל הבולט ביותר הוא צמד מושבי ספורט ממותגים עם תמיכה צדית. אלה מושבים שוודיים נפלאים, שמספקים תמיכה הולמת בפניות ומורידים את העומס מהחוליות בנסיעות ארוכות טווח. פרט לכך זה אותו תא יעיל, איכותי ומבודד, עם מרווח רגליים סביר לשניים-שלושה נוסעים מאחור.

אם העיצוב ותא הנוסעים מדברים בשפה של איקאה, הרי שיחידת ההנעה כבר לקוחה מעולמם של הוויקינגים, שנלחמו במפלצות מיתולוגיות וסגדו לאלים פרועים. רק שני ליטר, רק ארבעה צילינדרים, אבל אחרי טיפול ושיפורים בסדנת מרוצים, שבאמתחתה מאות גביעים וזכיות במירוצים בינלאומיים. יחידת ההנעה השוודית לא מצוידת במתגי "ספורט" נוצצים ובשלל אופציות מחוכמות לתכנות אישי על ידי הנהג כמו בחלק מהמתחרות הגרמניות.

אבל כאשר מסיטים את ידית ההילוכים שמאלה ומלטפים את דוושת התאוצה, מגדשי הטורבו מתחילים ליילל ומצטרפת אליהם להקת heavy metal של שסתומים ודודי פליטה עם זרימה חופשית. בטרם שמתם לב, המכונית כבר עפה קדימה כאילו היא רכובה על גבו של דרקון ים סקנדינבי. נתון תאוצה מאפס ל-100 ב-4.7 שניות הוא רק החלק הייצוגי בסיפור: התאוצה אלימה גם במהירויות, שאין להעלותן על הכתב וגם בעליות. התיבה האוטומטית החדשה בת שמונה המהירויות מסייעת עם העלאות הילוכים מהירות מאוד, אם כי הורדות ההילוכים אוטומטיות תחת עומס עלולות להיות מלוות בטלטול. ניכר, שהמהנדסים חשבו על תפעול ידני של ההילוכים (באמצעות המוטות שלצד ההגה).

הסטה של מוט ההילוכים ימינה, למצב הרגיל, מחזירה את הפולסטאר למחוזות המוכרים של וולבו. נהמת המפלטים המסעירה דועכת לכדי גרגור מנומס, ההילוכים זורמים במתינות ואפשר לשייט בנחת בפקקים ובמהירויות בין עירוניות חוקיות.

הטיפול הספורטיבי של פולסטאר לא כלל רק את יחידת ההנעה אלא גם את השלדה. המהנדסים לקחו כבסיס את גרסת ההנעה הכפולה של ה-S60, שפופולרית במיוחד בסקנדינביה, הקשיחו את הבולמים בכמעט 80%, הנמיכו את המרכב, חיזקו את כל מה שצריך לחזק ויצרו מכונית מסלול חוקית לכביש.

במצב הספורטיבי, ההגה הופך להיות כבד, מהיר ומדויק בצורה יוצאת דופן, הגלגלים הענקיים חותכים פניות מהירות בדיוק מושלם, המרכב נותר שטוח וצמוד לאספלט גם תחת עומס צדי כבד, וההנעה הכפולה מעבירה 47 קג"מ לגלגלים ביעילות מרשימה. המחיר הוא ספיגת זעזועים קשוחה, שנוטה לטלטל את הנוסעים כהוגן על אספלט ישראלי עירוני - אם כי בשיוט בין עירוני העסק משתפר. גם צריכת הדלק תחת עומס יכולה להגיע ללא קושי ל-6-7 קילומטרים לליטר.

וולבו S60 פולסטאר עולה בישראל 420 אלף שקל, כמעט 130 אלף שקל יותר מגרסת ה-T6 של המכונית, שמייצרת "רק" 306 כ"ס ומצוידת גם היא בהנעה כפולה. מנגד יש בפלח מתחרות יקרות הרבה יותר. כך או כך, הפולסטאר החדשה מיועדת לאנינים שמעדיפים את רכב מסלול נטול סממנים חיצוניים ומציעים שילוב יוצא דופן בין קרח לאש. כמה כאלה יש בשוק הישראלי?

וולבו
 וולבו

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 340

420 אלף שקלים הוא מחירה של גרסת ה-340 של סדרה 3. במחיר הזה מקבלים שלדת הנעה אחורית מלוטשת ומנוע 6 צילינדרים טורבו בנפח 3 ליטר, שמייצר 327 כ"ס ו-46 קג"מ ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות. השלדה מכוילת יותר לנוחות ופחות לספורט. מעליה נמצאת ה-M3 עם 431 כ"ס, אבל במחיר שקופץ לכיוון 700 אלף

קדילאק ATS-V

ב-470 אלף שקל מציעה הגרסה הקרבית של קדילאק ATS מנוע V6 טורבו בנפח 3.5 ליטר ושלדה, שכוילה במחלקת הספורט של חברת ג'נרל מוטורס. המנוע מייצר 455 כוחות סוס, מאיץ את המכונית מאפס ל-100 ב-4 שניות בלבד ודוחף אותה עד 300 קמ"ש. תא הנוסעים שימושי ומפואר והשלדה חדה כתער

מרצדס C43AMG

ב-525 אלף שקל מציעה מרצדס את גרסת C43AMG של סדרת ה-C סדאן החדשה. ההנעה היא כפולה ומנוע ה-V6 טורבו מייצר 367 כוחות סוס ו-52 קג"מ. תא הנוסעים מרווח ומאובזר, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 4.7שניות וההתנהגות חדה, אם כי מתלים מסתגלים שומרים על נוחות נסיעה סבירה