ארדואן תוקף: ישראל התערבה במשאל עם לעצמאות כורדיסטן

נשיא טורקיה אמר כי אנקרה התאכזבה ממראה הדגלים הישראליים בחגיגות הכורדים ■ רה"מ נתניהו אמר כי ישראל "תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר אתמול (שבת) כי סוכנויות המודיעין של ישראל היו מעורבות במשאל העם על עצמאות בכורדיסטן, וכי ההוכחה לכך היא דגלי ישראל שהתנופפו בחגיגות לאחר ניצחון תומכי העצמאות, שזכו לרוב של 92% מקולות המצביעים.

בנאום שנשא ארדואן בעיר ארזורום במזרח טורקיה, הוא אמר כי אנקרה התאכזבה ממראה הדגלים הישראליים בחגיגות. "זה מראה דבר אחד: שלממשל בצפון עיראק יש היסטוריה עם המוסד, שהם הולכים יחדיו".

ארדואן תקף את התמיכה שהביע ראש הממשלה בנימין נתניהו בכורדים, ואמר בפנייה לתומכי העצמאות: "אתם מודעים למה שאתם עושים? רק ישראל תומכת בכם". נתניהו אמר כי ישראל "תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו".

ארדואן הזהיר כי הממשל הכורדי בעיראק "ישלם את המחיר" על משאל העם, וטען: "הם לא יוצרים מדינה עצמאית, הם פותחים פצע באזור כדי לסובב בו את הסכין".

אנקרה התנגדה בחריפות למשאל העם ואיימה להטיל סנקציות על החבל הבדלני, מחשש להתקוממות בקרב הכורדים בשטחה. גם באיראן ובעיראק דחו את תוצאות המשאל והביעו דאגה מעצם קיומו, והצבאות של שתי המדינות פתחו אתמול בתרגיל משותף סמוך לגבולותיהן.

ממשלת עיראק הורתה שלשום על עצירת הטיסות הבינלאומיות לנמלי התעופה באירביל ובסולאימניה שבחבל כורדיסטן. חברות תעופה במדינה הודיעו שיעמדו באיסור. אירביל היא בירת כורדיסטן וסולאימניה היא העיר השנייה בגודלה בתחום החבל.

דגלי ישראל מונפים בחגיגות הניצחון במשאל העם בכורדיסטן / צילום: רויטרס
 דגלי ישראל מונפים בחגיגות הניצחון במשאל העם בכורדיסטן / צילום: רויטרס