מתח שיא לקראת משאל העם בקטלוניה על עצמאות מספרד

הרשויות במדריד שלחו בימים האחרונים אלפי שוטרים לערים מרכזיות בקטלוניה, והם סגרו בפני הציבור בתי ספר שבהם הייתה אמורה להתרחש ההצבעה, החרימו קלפיות ופתקי הצבעה

הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה  / צילום: רויטרס
הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה / צילום: רויטרס

עימות חסר תקדים בין ממשלת ספרד לבין ממשלת מדינת המחוז קטלוניה מאיים לגלוש לפסים אלימים היום, כשמדריד מנסה למנוע בכוח את ההצבעה שהייתה אמורה להיפתח הבוקר במשאל עם על היפרדות המחוז העשיר מהמדינה. הרשויות במדריד שלחו בימים האחרונים אלפי שוטרים לערים מרכזיות בקטלוניה, והם סגרו בפני הציבור בתי ספר שבהם הייתה אמורה להתרחש ההצבעה, החרימו קלפיות ופתקי הצבעה. הממשל המקומי בקטלוניה, לעומת זאת, הכריז הבוקר (א') כי התושבים יוכלו להצביע בפתקים שהכינו בבית וכן באופן אלקטרוני, וכי יוכלו להצביע בכל קלפי שאליה יגיעו.

העימות מביא לשיאו את שאיפות הבדלנות של קטלוניה, חבל עשיר בספרד בעל תרבות ושפה נפרדות, שמפלג את דעת הקהל בה, וזוכה להתנגדות חריפה מצד הממשלה המרכזית בספרד. מדריד אף פנתה לבית המשפט לחוקה של ספרד, שקבע כי משאל-עם בנושא אינו חוקי. הפרלמנט של קטלוניה הכריע כבר לפני שלוש שנים כי משאל עם יתקיים, והתאריך נקבע ל-1 באוקטובר 2017.

התקשורת בספרד הראתה הבוקר תמונות של אלפי תושבי ברצלונה שהגיעו לפנות בוקר לקלפיות המיועדות כדי להצביע. הם ניצבים בפני שערים סגורים, עם שוטרים שמאבטחים את מקומות ההצבעה. בסך הכל חוסמים שוטרים כ-1,300 תחנות הצבעה ברחבי מדינת המחוז. מספר תחנות ההצבעה ברחבי המדינה עומד על כ-2,315. במקומות אחרים, בהם העיר חירונה, דווח כי תושבים מקומיים מנסים לשמור על הקלפיות פתוחות ונמצאים בהן מסביב לשעון כדי למנוע השתלטות משטרתית. גם שירותי הכבאות המקומיים התחייבו לשמור על הקלפיות פתוחות.

סקרים הראו כי בעוד דעת הקהל בקטלוניה חצויה בשאלה אם להיפרד מספרד או לא, רוב תושבי מדינת המחוז תומכים בביצוע משאל עם שיכריע בסוגיה. הקואליציה של נשיא קטלוניה קרלס פודג'מון, שהוביל את היוזמה לבצע את משאל העם, העבירה בחודש שעבר חוק המאפשר לקטלוניה להכריז על עצמאות. מבקרים בתוך קטלוניה אמרו כי דרך העברת החוק הייתה בלתי מקובלת, ומנוגדת לחוק. האופוזיציה החרימה את ההצבעה עליו. פודג'מון קרא לציבור לפעול "אך ורק בדרכי שלום". הקלפיות אמורות להיפתח ב-10:00 (שעון ישראל).

שאיפות הבדלנות של קטלוניה אולי מתבססות על קיומה של תרבות נפרדת, אך אחת הסיבות העיקריות לתמיכה בהן היא כלכלית: תושבי המדינה העשירה מרגישים כי הם תורמים לספרד יותר מאשר הם מקבלים, בדומה לעימות הפוליטי ששיתק את בלגיה בין הצפון הפלמי לדרום הוואלוני. בנוסף, המטריה של האיחוד האירופי בשנים האחרונות הביא להתחזקותה של גישה בדלנית מצד מדינות קטנות, כמו סקוטלנד למשל. לתפיסת חלק מהתושבים בהן, האיחוד האירופי על שלל מוסדותיו וחוקיו יכול להחליף את המדינה אליה הן שייכות, תוך מתן יכולת להגדרה-עצמית ועצמאות. במשאל עם שהתקיים בסקוטלנד, עם זאת, הרוב הכריעו בעד הישארות בממלכה המאוחדת. אחת האפשרויות שהוצעו לפתרון בספרד היה לקיים משאל עם דומה בקטלוניה - שונה מהמשאל הנוכחי - שיהיה כרוך בשינויים חוקיים.