המידע שייך ללקוח: בנק הפועלים מבטל עמלות מידע

מדובר בעמלות שההכנסות בגינן מסתכמות ב-30 מיליון שקל בשנה עבור הבנק ■ המהלך נובע מדרישת בנק ישראל לבטל עמלות לא נחוצות

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים מקבל את הביקורת כי המידע של הלקוח שייך לו. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהולו של אריק פינטו, החליט לבטל את העמלות הקשורות לקבלת מידע. מדובר בעמלות שההכנסות בגינן עומדות על כ-30 מיליון שקל בשנה. הכוונה היא לעמלת הפקת מסמכים, עמלת פעולת איתור מסמך והוצאת דוחות כמו למשל דוחות סליקה. עלות העמלות השונות עומדת על 10-18 שקלים לבקשה וחצי שקל לעמוד.

כאמור, הכנסות הבנק מעמלות אלה עומד על 30 מיליון שקל בשנה, סכום לא מבוטל, אך גם לא דרמטי בהשוואה להכנסות הבנק מעמלות שעמדו אשתקד על 5.22 מיליארד שקל.

החלטת הבנק לבטל את העמלות היא בהמשך לבקשת בנק ישראל מהבנקים לסרוק בעצמם את רשימת העמלות שהם גובים ולשנות או לבטל עמלות מיותרות. בנוסף לכך בבנק הפועלים היו גם בקשר עם הארגון החברתי לובי 99. הארגון הציג לבנק רשימה של עמלות הנראות כמיותרות, ובבנק הסכימו לבקשה לביטול העמלות הקשורות לקבלת מידע.

ההחלטה לבטל את העמלות מעידה על כך שבבנק הבינו שהמידע שייך ללקוח ואין הצדקה לגבות מהלקוח תשלום על קבלת מידע הקשור אליו. בעבר הייתה הצדקה כלשהי לגביית העמלה, שכן שמירת הנתונים הייתה ידנית, והפקת הדוחות הייתה כרוכה לעתים בעבודת ארכיון והחזקת עובדים לשם כך. כיום שיטות העבודה השתנו, הנתונים ממוחשבים, ואין לבנק עלות בהפקת הדוחות. עמלות דומות נגבות גם בבנקים אחרים. החלטת הבנק הגדול בישראל, עשויה להביא לכך שגם הבנקים המתחרים יישרו קו עם ביטול אותן העמלות.