תע"א: שתי מערכות לחימה אוטונומיות עברו הוכחת יכולות

התעשייה האווירית חשפה היום מסוק בלתי מאויש (מסל"ט) שנקרא "יסעורון ירוק" ■ בנוסף נחשפה מערכת אוטונומית שמאפשרת תנועת שיירות של כלי רכב בשדה הקרב תוך שליטה מרחוק על הכלים

היסעורון הירוק/ התעשייה האווירית לישראל
היסעורון הירוק/ התעשייה האווירית לישראל

התעשייה האווירית הודיעה היום (ב') כי השלימה בהצלחה הוכחת יכולות של שתי מערכות חדשות פרי פיתוחה, המיועדות לשימוש עתידי של צה"ל ומערכת הביטחון. המערכת הראשונה היא המסוק הבלתי מאויש (מסל"ט) שנקרא "יסעורון ירוק": בתצוגת תכלית שנעשתה באחרונה לפני ראשי מערכת הביטחון עמד כלי הטייס החדש בשני תרחישים שנקבעו לו, ובהם פינוי של "פצוע קשה" מזירת הקרב לנקודת איסוף מרוחקת.

הפינוי שהודגם במסגרת תצוגת התכלית נעשה כשבמשך כל זמן הטיסה מערכות ייעודיות שהותקנו בכלי הטייס הבלתי מאויש ועל האלונקה שנשאה את ה"פצוע" כמו גם על המפונה בעצמו- ניטרו את מצבו הרפואי, ושידרו בזמן אמת נתונים אודותיו לגורמים רפואיים על הקרקע. זאת, תוך מתן שהות מספקת לצוותים הרפואיים בשטח להיערך לקראת מתן טיפול רפואי מהיר ל"פצוע", בהתאם למצבו העדכני.

בתרחיש אחר, נבחנה יכולת המסל"ט החדש לשאת אספקה לוגיסטית לכח צבאי מבודד באזור לחימה-משימה שנחשבת קשה ומאתגרת לכוחות רגלים החשופים לפגיעה ממארבים או מטענים, וגם למסוקים גדולים שחשופים לטילים ולירי מהקרקע.

היסעורון הירוק פותח בהתבסס על מסוק מאויש קטן, שמסוגל לשאת משקלים שבין 100 קילו ל 180 קילו. לאחר שורה של התאמות שנעשו לו במפעל להב של חטיבת כלי הטייס הצבאיים בתע"א ובמרכזן הפיכתו לכלי טייס בלתי מאויש, הוא הוכיח יכולות טיסה במהירות של עד 120 קמ"ש ולמשך שעתיים ברציפות. במיזם הפיתוח מעורבים גם חיל הרפואה של צה"ל והמינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון.

בתע"א אמרו היום כי המחיר של המסל"ט צפוי להיות נמוך באופן משמעותי מזה של מסוק מאויש- ובאופן שיקל את ההצטיידות בו בכמויות גדולות, תוך הרחבת גמישות הפריסה הלוגיסטית המאפשרת אספקה סדירה לכוחות הלוחמים בזמן קרב.

לצד חשיפת ההתקדמות המשמעותית בתכנית הפיתוח של המסל"ט, תע"א חשפה היום גם מערכת אוטונומית שמאפשרת תנועת שיירות של כלי רכב בשדה הקרב תוך שליטה מרחוק על הכלים, וזאת תוך הפחתה ניכרת של סיכון חיי חיילים.

מדובר במערכת שלמעשה מסבה כלי רב מאוישים ורגילים לכלי רכב שנשלטים מרחוק, תוך הפיכתם לכלי רכב רובוטיים ובלתי מאוישים. בעת השימוש במערכת, הכלים שינועו על הצירים השונים באזור הלחימה, כמו משוריינים שנושאים אספקה ותחמושת לכוחות שבחזית, יישלטו בידי מפעיל שנמצא באזור בטוח.

בכך, מאמינים בתע"א, יש במערכת החדשה כדי לחסוך חיי אדם רבים שכן שיירות אלה חשופות בזירות קרב לירי של טילים נגד טנקים, למארבים ולפגיעה באמצעות מטעני חבלה: "אני מאמין שפיתוח זה יפתח לנו דלתות בשווקים שונים בארץ ובעולם, גם בהיבט בצבאי וגם בהיבט האזרחי", אמר היום סמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת כלי הטייס הצבאיים בחברה, שאול שחר.

ובתוך כך, חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מתכוונת לחשוף לראשונה פרי פיתוח שלה, מערכת נשק שנשלטת מרחוק. המערכת כבר מבצעית במספר צבאות, ולמרות שהחברה הביטחונית ממשלתית מכר כבר כ 5,500 כאלה לשורה של לקוחות ברחבי העולם- היא תיחשף בפומבי לראשונה במסגרת תערוכת AUSA שתיערך בקרוב בוושינגטון שבארה"ב. בכוחה של המערכת לאפשר ירי, במתארים שונים מתוך כלי רכב משוריינים וזאת מבלי שצוות הכלי יסכן את חייו ויחשוף את עצמו לפגיעות ירי. כך, גם טעינת התחמושת- נעשית בתוך הכלי המשוריין.