"הקופקסון הגנרי מגדיל הסיכון להורדת דירוג לטבע לאג"ח זבל"

יונתן קרייזמן, אנליסט בנק ירושלים: "ההשקה של הגופקסון הגנרי היא בשורה משמעותית למיילן ומכה קשה לטבע" ■ "אין השפעה מהותית על עתיד החברה בטווח הארוך. בטווח הקצר טבע אמורה להצליח לעמוד בפירעון החובות"

"ההשקה של הקופקסון הגנרי היא בשורה משמעותית למיילן ומכה קשה לטבע", כך אומר היום (ד') יונתן קרייזמן, אנליסט בנק ירושלים, לאחר הודעת מיילן על אישור FDA שקיבלה להשקת גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע. 

"טבע   הנחתה כי השפעת כניסה של שתי מתחרות גנריות תפחית בשנה כ-1-1.2 מיליארד דולר בהכנסות ו-0.75-0.90 דולר ברווח הנקי למניה. ההשקה של מיילן  מקרבת את טבע לאותה התחזית, שכן גם אם מיילן תקבל בלעדיות, מומנטה תוכל להשיק באפריל 2018 בהנחה שעד אז הבעיות במפעל הייצור של פייזר יפתרו".

"הרווח למניה של טבע ב-2018 ללא קופקסון צפוי לעמוד על 2.20 דולר. הקדמת התחרות הגנרית לשתי מתחרות ב-2018 צפויה לשחוק את הקופקסון לרווח למניה של 1.30-1.40 דולר - כלומר ביחד רווח למניה של 3.5 דולר ב-2018. להקדמת התחרות הכפולה ב-9-12 חודשים לא אמורה להיות השפעה מהותית בטווח הארוך", מוסיף קרייזמן.

בטווח הקצר, הוא צופה ירידה של כ-1.1 מיליארד דולר ב-EBITDA - מתוכם 300 מיליון דולר כתוצאה מהמשך השחיקה ברווחיות הגנרית ו-800 מיליון דולר מהקדמת התחרות בקופקסון. "אלא שמ-EBITDA של 6.2 מיליארד דולר צריך להפחית כ-600 מיליון דולר בגין מכירת פעילויות בריאות האישה (שכבר בוצע) ואונקולוגיה (שבדרך).

עם EBITDA של 5.6 מיליארד והתניית קובננטס של חוב/EBITDA של x5.0, טבע תצטרך לעמוד בסוף 2018 עם חוב של 28 מיליארד דולר לעומת יתרת החוב ברבעון השני של 2017, שעמד על 35 מיליארד".

עוד מוסיף קרייזמן כי טבע מצפה לזכות ב-700 מיליון דולר במסגרת בוררות נגד אלרגן בגין אלמנטים מסוימים ברכישת אקטביס. "במצב הדברים, נראה שעד סוף 2018 עומדים לרשות טבע כ-9.4-10 מיליארד דולר של תזרים חופשי ביחס לחובות של 7 מיליארד דולר שעליה לפרוע".

וכך לדברי קרייזמן, "הסיכון המיידי הבא הוא הורדת דירוג על ידי אחת מסוכנויות ל-Below Investment grade. (אג"ח זבל - ש.ח.ו). סוכנויות הדירוג מעוניינות לראות את טבע יורדת מיחס חוב ל-Ebitda של 4.0x בעוד שבמצב הדברים, נראה שטבע תעמוד רק על x4.5 בסוף 2018. טבע נמצאת רק דרגה אחת מעל לרמה הזאת והקדמת תחרות הגנרית עלולה לגרור ספקנות בנוגע למועד שבו טבע תרד מתחת 4.0x", הוא מציין.

"יתרה מזאת, טבע התכוונה לבצע פירעון מוקדם לחוב לבנקים בסך 6.2 מיליארד דולר הנושא קובננסט. על מנת לבצע את המהלך, החברה התכוונה לגלגל את הפרעון לבעלי החוב ולהנפיק אג"ח להמרה שהיה מקל עליה בעמידה כלפי בעלי האג"ח. במצב הדברים, קשה לראות כיצד טבע משלימה את המהלך ללא הורדת דירוג החוב ל-Junk".

לסיכום, לדבריו, "הקדמת הגנריקה ב 9-12 חודשים מהווה התפתחות מפתיעה ושלילית לטבע. למרות זאת, היא אינה בעלת השפעה מהותית על עתיד החברה בטווח הארוך. בטווח הקצר, טבע אמורה להצליח לעמוד בפירעון החובות. לדעתי האירוע בעיקר מגביר את הסיכון להורדת דירוג החוב ל-Junk".