אמזון נקנסה ב-250 מ' אירו; מאמצי גבייה ל-13 מיליארד מאפל

רשות ההגבלים האירופה קנסה את אמזון בגין התחמקות ממס באירופה ■ מאמצי גבייה ברשות את הקנס הענק שהוטל על אפל לפני שנה

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

אמזון חויבה לשלם קנס ענק בהיקף 250 מיליון אירו ע"י רשות ההגבלים האירופית, בגין התחמקות ממס ותכנוני מס באירופה. בנוסף, נעשים מאמצים ברשות לגביית הקנס העצום שהוטל על אפל כבר לפני שנה בהיקף 13 מיליארד אירו.

אמזון חויבה ע"י הרשות לשלם את הקנס לאחר שהיא קיבלה לטענתה הטבות מס שלא הגיעו לה בלוקסמבורג. אמזון מכחישה את העניין וטוענת כי לא קיבלה שום העדפה בעניין מס. מאמזון נמסר, כי "נלמד את החלטת הרשות באירופה ונשקול ערעור ושאר צעדים משפטיים נגדה".   

בנוסף הרשות מתכוונת לתבוע את גביית המס הענק של אפל בבית משפט באירלנד לאחר כשלון ועיכובים בגבייה ממנה. הסיבה לקנס הענק שהוטל על אפל - לטענת רשות ההגבלים האירופית, חברת הטכנולוגיה האמריקאית זכתה לסיוע לא חוקי מצד ממשלת אירלנד לאורך שנים, דבר שפגע בתחרות באירופה.

חוב המס העצום, שאפל תצטרך לשלם בתוספת ריבית, נמצא בקצה העליון של התחזיות, והוא מכין את הקרקע למאבק בין ארה"ב לאירופה על מיסוי חברות רב-לאומיות שבסיסן בארה"ב, על ההתמקדות לכאורה של רשויות האיחוד האירופי בעמק הסיליקון ועל ההתערבות של בריסל במדיניות המיסוי של מדינות האיחוד.

בהחלטת רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, היא טוענת כי המבנה של החברה באירלנד "אינו תואם את המציאות הכלכלית". אף שרוב הרווחים שנרשמו על-ידי שתי חברות-בנות של אפל, שניהלו את כל מכירותיה מחוץ לארה"ב, יוחסו ל"מטה החברה" - רשות ההגבלים מצאה כי מטה כזה היה קיים "רק על הנייר" ולא מסוגל היה להפיק רווחים כאלה. "רווחים אלה, שהוקצו ל'מטה', לא היו חייבים במס בשום מדינה בהתאם להוראות מסוימות בחוק המס האירי, אשר אינן בתוקף עוד", קבע האיחוד האירופי.