פרשנות: למה לא השכילה טבע להתכונן ליום הדין

בטבע יכולים להיות מרוצים מכך שנהנו מה'פרה החולבת' בדמות הקופקסון זמן ארוך מהצפוי. מצד שני, כצפוי, טבע הגיעה לצוק הפטנטים, ואין לה עדיין תחליף מוצלח לחור שייפער בתוצאות הפיננסיות שלה

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

כל המנכ"לים של טבע בשנים האחרונות (והיו לא מעט כאלה) פעלו על מנת להפחית את התלות הגבוהה של טבע במוצר מוצלח אחד ויחיד - הקופקסון, תרופת הדגל לטיפול בטרשת נפוצה. לכולם היה ברור שטבע תיתקל בסופו של דבר בתחרות גנרית שתביא לשחיקה מהותית במכירות התרופה, וכפועל יוצא מכך גם לירידה חדה ברווחי החברה ובתזרים המזומנים שלה. כדי להתכונן ליום הדין הזה ולהפחית את התלות ביצעה טבע רכישות רבות (גם בתחום הגנרי וגם של חברות אינובטיביות), ניסתה לגוון את סל המוצרים המקוריים שלה, פעלה במטרה לייעל את התפעול שלה ועוד. קשה לומר שבפעילויות הללו ניכרה הצלחה מסחררת.

במקביל, פעלה טבע לאורך השנים על מנת לשמר את מעמד הקופקסון ולדחות ככל הניתן תחרות גנרית. בתחום זה הייתה לה הצלחה רבה יותר, אך בסופו של דבר היא רק "דחתה את הקץ". טבע פעלה בשלושה מישורים: במישור המסחרי, ב-2014 היא קיבלה אישור ומיד השיקה גרסה במינון כפול (40 מ"ג) שניתן שלוש פעמים בשבוע במקום מדי יום, והעבירה בהצלחה את רוב המטופלים בגרסה הרגילה (20 מ"ג) לגרסה הכפולה, שנראה הייתה שהיא מוגנת בפטנט לעוד שנים רבות קדימה. כך, כשב-2015 הגיעה לשוק גרסה גנרית לקופקסון במינון 20 מ"ג, ההשפעה על תוצאות טבע לא הייתה מאוד דרמטית.

מישור נוסף בו פעלה טבע הוא המישור המשפטי, בתביעות נגד החברות שפיתחו קופקסון גנרי. בשנתיים האחרונות התביעות התמקדו בהפרת פטנטים הנוגעים ל-40 מ"ג, אלא שטבע ספגה מפלה אחרי מפלה במישור זה. ההליכים המשפטיים עדיין לא הסתיימו; לכאורה, ייתכן מצב שבו מיילן תשיק עתה את הגרסה הגנרית שלה ולבסוף טבע תזכה במשפט, ומיילן תיאלץ לשלם לטבע פיצויי עתק. אך לאור התקדמות ההליכים עד כה, נראה שאפשרות כזאת אינה בסבירות גבוהה.

מישור נוסף בו פעלה טבע הוא הרגולטורי, מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב), וזאת במטרה לשכנע את הרשות שהקופקסון, כתרופה מורכבת במיוחד, אינה קלה לחיקוי ולכן יש לדרוש מהמתחרות להציג מידע נוסף או אף לבצע ניסויים קליניים. לאורך התקופה היה נראה שב-FDA באמת לא ממהרים לאשר גרסה גנרית לקופקסון, אך לבסוף אושרה גרסה אחת ל-20 מ"ג ב-2015 וכעת גם ל-40 מ"ג.

"צוק הפטנטים" הוא ביטוי שמתאר פקיעת פטנט של תרופות רבות-מכר, כניסת תחרות גנרית ושחיקת רווחי יצרנית תרופת המקור. טבע, בפעילותה הגנרית, נהנתה רבות מצוק הפטנטים של המתחרות, אך כעת היא מגיעה לצוק הפטנטים שלה. בטבע יכולים להיות מרוצים מהעיכוב הנכבד ומכך שנהנו מה'פרה החולבת' בדמות הקופקסון זמן ארוך מהצפוי. מצד שני, כצפוי, טבע הגיעה לצוק הפטנטים, ואין לה עדיין תחליף מוצלח לחור שייפער בתוצאות הפיננסיות שלה עם שחיקת הקופקסון. אגב, בהחלט ייתכן שגם כשתהיה גרסה גנרית של מיילן בשוק, רופאים ומטופלים יעדיפו להמשיך עם התרופה המוכרת של טבע. עם זאת, המודעות היום בארה"ב למחירי התרופות גדולה, ולא בטוח שהמבטחים והמשלמים על התרופות יסכימו לשלם מחיר גבוה כשגרסה גנרית זולה יותר תהיה זמינה.

ועוד הערה קטנה. מיילן הצטרפה למסחר בבורסה בת"א לפני כשנתיים, כשניסתה לרכוש את פריגו הדואלית, ומאז לא הסבה הרבה נחת למשקיעים בת"א. אמנם הבורסה בת"א יצאה לחופשת החג, ויש עוד שלושה ימי מסחר בוול סטריט לפני שהמשקיעים בת"א יחזרו לסחור כך שהכל עוד יכול לקרות, אך אפשר להעריך שבבורסה יכולים להיות מרוצים מכך שמיילן היא חלק מהבורסה ומהמדד המוביל. זאת מכיוון שעם החזרה למסחר, הירידה הצפויה במניית טבע תקוזז לפחות בחלקה על-ידי עלייה במניית מיילן. סוג של גידור למשקיעים.