מנהל פעילות הקופקסון לשעבר: "טבע תרד 30% בנתח השוק"

אהוד מרום: "טבע הגישה ל-FDA ערעורים על גבי ערעורים, שיגעה אותם, אבל בסוף הם נתנו אישור למתחרות" ■ "מיילן תוריד מחיר, ואז חברות הביטוח ילחצו לשימוש במוצר החדש"

ד"ר אהוד מרום, מייסד ומנכ"ל מאפי פארמה, שהיה מנהל פעילות הקופקסון בטבע לפני שייסד את מאפי פארמה, אשר עומדת בקרוב להיכנס לניסוי שלב III עם קופקסון בשחרור מושהה, אומר כי טבע תתקשה לבדל את הקופקסון שלה מול זה של המתחרים. "אמנם נכון", אומר מרום, "כי היה קשה לחברות הגנריות לחקות את הקופקסון של טבע, משום שהמוצר הזה הוא אמנם מולקולה כימית (ולא חלבון) אבל הוא מורכב מחלקי-חלבונים רבים, ואין לו משקל מולקולרי קבוע. ואולם בסופו של דבר המאמץ הצליח, ומיילן כבר משווקת קופקסון גנרי במינון של 20 מ"ג. המשוכה הזו של הקושי לייצר עצרה את החברות הגנריות זמן מה, אבל זו משוכה שהן כבר עברו, והיום אין לה משמעות. החברות כבר יודעות לייצר קופקסון גנרי, וחיכו רק לתפוגת הפטנט".

לדבי מרום, "טבע   הגישה ל-FDA ערעורים על גבי ערעורים, שיגעה אותם, אבל בסופו של דבר הם נתנו אישור למתחרות. בשל המורכבות לא יהיו עשרות מתחרים על המוצר הזה, יהיו מתחרים ספורים, ולכן טבע צפויה לאבד להערכתי כ-30%-25% מנתח השוק, כמו שאיבדה בגרסת ה-20 מ"ג.

"האם לטבע אין יתרון בהיותה משווקת התרופה המקורית? בהחלט יש לה, לתרופה האתית תמיד יש יתרון משום שלרופאים יש ניסיון רב יותר בשימוש בה. אז מיילן תוריד את המחיר, אני מעריך בכ-30%, ואז חברות הביטוח ילחצו לשימוש במוצר החדש, ועם הזמן גם טבע תצטרך להוריד מחיר".

- פגיעה של 30% בנתח השוק ו-30% ברווח זה לא נשמע כמו סוף העולם.

"זה רע, משום שעל הקופקסון מרוויחים כ-90%, ואילו על המוצרים הגנריים של טבע מרוויחים 5%-10% בלבד, כמעט כלום. הדינמיקה החדשה בשוק הקופקסון תשחק לה מאוד את הרווח. חבל שטבע לקחה את כל הרווח מהקופקסון והשקיעה אותו באלרגן".