קטלוניה תכריז עצמאות? חברות מקומיות עוזבות את המחוז

עדיין לא ברור אם הפרלמנט הקטלוני ייצא השבוע בהכרזה על פרישה או יבחר לנהל מו"מ

הפגנה בברצלונה בעד הישארות בתוך ספרד / צילום: רויטרס
הפגנה בברצלונה בעד הישארות בתוך ספרד / צילום: רויטרס

כמה חברות ספרדיות הכריזו על תוכניותיהן להעביר את משרדיהן הראשיים הרשמיים אל מחוץ למחוז קטלוניה, מחשש שהמחוז יכריז על פרישה מספרד בימים הבאים. מהלך כזה ייצור לחץ על הבדלנים, שכבר מפולגים בינם לבין עצמם לגבי המהלך הבא של עצמם.

ההודעה על העברת המשרדים הראשיים יצאה במקביל להתנצלותו של פקיד ספרדי בכיר בקטלוניה שלשום (ו') על האלימות שנקטו השוטרים הספרדיים במהלך משאל העם שנערך בסוף השבוע שעבר. מחווה פייסנית זו עשויה להפחית את המתח בין ספרד לבין המתונים יותר בקרב הבדלנים. היום (א') מתכננים התומכים בהמשך איחודה של קטלוניה עם ספרד לערוך הפגנות גדולות בברצלונה.

במקביל, עשתה ממשלת ספרד מאמצים להפיק תועלת מהלחץ הכלכלי על קטלוניה - מחוז צפון-מזרחי הנמנה עם המחוזות המשגשגים ביותר בספרד - ואישרה שלשום צו שיקל על חברות להעביר את משרדיהן הראשיים הרשמיים אל מחוץ למחוז קטלוניה.

מתוקף התקנה החדשה חברות יידרשו לאישור בעלי המניות שלהן כדי להעביר את משרדיהן הראשיים רק אם הן נדרשות לעשות זאת בתקנון התאגידי שלהן, לדברי הממשלה. אם התקנון התאגידי אינו דורש זאת, תוכל מועצת המנהלים של החברה להחליט על העברה, לדברי שר האוצר הספרדי לואיס דה גינדוס.

כמה חברות, כולל חברות גדולות, ניצלו את התקנה החדשה - שנכנסה לתוקפה לאלתר - או הודיעו שהן שוקלות לנצל אותה.

שלשום הודיעה Gas Natural SDG כי תעביר את משרדיה הראשיים למדריד, ואחד הבנקים הספרדיים הגדולים, CaixaBank, הודיע כי יעבור לוולנסיה. ביום ה' הודיע בנק גדול אחר, Banco de Sabadell, כי יעבור לאליקנטה, וחברת הטקסטיל Dogi International Fabrics הכריזה על מעברה למדריד.

חוסה לואיס בונט, המכהן כנשיא לשכת המסחר של ספרד וגם כנשיא Freixenet, יצרנית היין התוסס קאבה - מוצר קטלוני שזוכה להערכה רבה - אמר כי חברות נוספות ייצאו מקטלוניה אם הפרלמנט הקטלוני יכריז על עצמאות.

"עצמאות זה לא בדיחה, ואם תוכרז עצמאות זה יהיה... אסון אמיתי לקטלוניה וגם לספרד, ואפילו לאירופה", אמר שלשום בונט בריאיון לרדיו הספרדי. "עד עכשיו חשבתי שעצמאות היא בלתי אפשרית ולא תצא אל הפועל, אבל אני מתחיל לחשוב שאולי טעיתי".

חברות דירוג האשראי S&P ופיץ' הציבו בשבוע שעבר את דירוג האשראי הקטלוני בקטגוריית negative watch, במהלך שמצביע על סיכוי מוגבר להנמכת דירוג. אנליסטים בבנק הספרדי Bankinter אמרו כי עסקת השתלטות בת 16 מיליארד אירו (18.7 מיליארד דולר) שבמסגרתה תרכוש החברה האיטלקית Atlantia את מנהלת מסילות הברזל Abertis, הפועלת מברצלונה, שעמדה לזכות באישור הרשויות הספרדיות, עלולה להידחות בשל חוסר הוודאות הפוליטית במחוז קטלוניה.

התפתחויות אלה מגבירות את הלחץ על מנהיגי הבדלנים בבואם להחליט אם להכריז על עצמאות ועד כמה נוקשה יהיה הקו שיאמצו.

עדיין לא ברור אם חברי הפרלמנט הקטלוני ייצאו השבוע בהכרזה חד-צדדית על פרישה מספרד, או יותירו את הדלת פתוחה למו"מ עם ממשלת ספרד על מסלול לעצמאות.

הבלבול משקף את הפילוגים העמוקים בתנועת העצמאות הקטלונית, המורכבת מבליל של מפלגות שאינן מסכימות זו עם זו ברוב הנושאים למעט פרישה מספרד. למשל, החברים המתונים יותר בתנועה מביעים חשש מהחלטת החברות המסחריות לצאת מהמחוז, אך חברים אחרים - כגון ארגוני שמאל אנטי קפיטליסטים קיצונים - מפגינים אדישות כלפי אפשרות זו.

אם קטלוניה תצא בהכרזת עצמאות חד-צדדית, תוכל ממשלת ספרד בהנהגת מריאנו ראחוי להוציא אל הפועל סעיף בחוקה שמעולם לא נעשה בו שימוש, ושמתיר למדריד ליטול לידיה את השליטה במחוז.

ממשלת ספרד ריככה ככל הנראה את עמדתה הנוקשה, ונציגה בקטלוניה, אנריק מילו, התנצל שלשום מטעם השוטרים הספרדים על "התוצאות האפשריות" של מעשיהם במהלך משאל העם. עם זאת טען מילו כי האשמה מוטלת על ממשלת קטלוניה, שלדבריו עודדה אנשים "לגשת להצביע כשכולם ידעו שזה לא חוקי".