צה"ל יצטייד במרעומים שפותחו בתעשייה האווירית

המרעומים, המצוידים במנגון מתקן-מסלול שהופך את פגזי הארטילריה לנשק מדויק, ייחשפו מחר בתערוכה לציוד ביטחוני בוושינגטון ■ היקף העסקה - עשרות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית זכתה במכרז לפיתוח, ייצור ואספקה של מרעומים חדשים שיותאמו לפגזי הארטילריה של צה"ל וישפרו משמעותית את הדיוק שלהם. מדובר במרעום מתקן-מסלול שנקרא טופגאן, והוא ייחשף לראשונה בתערוכה הביטחונית AUSA שתיפתח מחר (ב') בעיר וושינגטון שבארה"ב.

על פי הערכות, היקף ההצטיידות של צה"ל במרעומים החדשים יסתכם בכמה עשרות מיליוני דולרים. את המכרז שבו זכתה החברה הוביל המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון.

הטופגאן הוא מרעום שמותקן על פגזי 155 מ"מ המשמשים את צה"ל. המרעום מאפשר את הניהוג וההכוונה של פגזים תוך כדי מעופם אל המטרות שנקבעו להם מראש. הניהוג נעשה באמצעות כנפונים שנשלטים באוויוניקה ממוזערת המשולבת במרעום, והופכת את הפגזים לחימוש מדויק שרלוונטי למתארי לחימה באזורים אורבניים, תוך הפחתת הסיכון של פגיעה באזרחים ובבני אדם שאינם מעורבים בלחימה.

מנהל מפעל מלמ של התע"א, יעקב גליפת, אמר ל"גלובס" כי מרעומי הטופגאן עומדים בדרישות המבצעיות שנקבעו בצה"ל והעריך כי בעקבותיו, גם צבאות נוספים בעולם יגלו במוצר החדש עניין. זאת, בזכות היכולת להרחיב את סל המשימות שיוקצה לכוחות ארטילריים.

התרחבות בארה"ב

בתערוכת AUSA שתיפתח מחר משתתפות כ-15 חברות ביטחוניות מישראל, והן מייעדות את פיתוחיהן בעיקר לשוק האמריקאי. זאת, תוך ניסיון לבסס את כוחן בשוק זה, על רקע השינויים הצפויים ביישום הסכם הסיוע הביטחוני של הממשל האמריקאי לישראל החל באמצע העשור הבא, ולפיהם רכיב ההמרה מדולרים לשקלים של 27% מסך הסיוע יבוטל. מצב זה מאלץ את החברות הישראליות להעמיק את פעילותן בשוק האמריקאי תוך שיתופי פעולה עם חברות מקומיות, רכישה של חברות קיימות או הקמה של חברות בנות.

במסגרת התערוכה תציג תעש מערכות שורה של מוצרים שחלקם כבר משמשים את צה"ל ועברו התאמות מיוחדות לצרכים המבצעיים של צבא ארה"ב. פגזי חצב 120 מ"מ המשמשים את צה"ל מוצגים בתערוכה בקוטר של 105 מ"מ, תוך התאמתם לטנקים קלים של צבא ארה"ב, ורקטות מדויקות לטווחים של עשרות קילומטרים עברו התאמות באופן שניתן יהיה לנייד ולפרוס אותן בקלות ובמהירות בהתאם לצרכים המבצעיים של הכוחות האמריקאים.

במשרד הביטחון אמרו היום (א') כי חלק ניכר מהמערכות שיציגו החברות הישראליות בוושינגטון פונות לתחום הגנת המולדת (HLS) וזאת על רקע גלי טרור ברחבי העולם: "העולם מפנה יותר ויותר משאבים להתמודדות עם איומי הטרור, שמקרינים על תחושת הביטחון האישי של הציבור. ישראל כבר מתמודדת שנים רבות עם איומים כאלה, והיא פיתחה ומפעילה אמצעים מבצעיים עם יעילות מוכחת והם אטרקטיביים לשוק האמריקאי ובכלל", אמר ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט), תא"ל (במיל') מישל בן ברוך.

בין יתר הפיתוחים שיוצגו בתערוכה: חברת ביפר תחשוף בפתרונות להקמת רשתות תקשורת עם פס רחב באזורי אסון; ACS תציג מנשאים חכמים לרימוני יד שכבר משמשים חלק מהכוחות המיוחדים בארה"ב; וחברת מגל תציג פתרונות ייחודיים להגנה על שדות תעופה ומתקנים אסטרטגיים.

בשיחה עם ״גלובס״ אמר היום סגן בכיר לראש סיב״ט במשרד הביטחון, פול פרידברג כי בין היעדים של המשרד במסגרת התערוכה בארה״ב, שימורן של חברות ביטחוניות קטנות ובינוניות שעלולות להיפגע בשנים הקרובות בעקבות שינויים בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי. לדברי פרידברג ״יש ביקוש והתעניינות רבים בטכנולוגיות של החברות הישראליות. לפני כמה שבועות ביקר מפקד המשטרה הקולומביאנית בישראל -במסגרת ההיערכות בקולומביה לביקור האפיפיור. במהלך אותו ביקור נעשה שימוש בטכנולוגיות אבטחה ישראליות״.