אינטרנט זהב השלימה החלפת 74% מהחוב הקצר לארוך

בעלת השליטה בבזק תקצה למוסדיים אג"ח ד' בע"נ של כ-201 מיליון שקל, לפי יחס החלפה גבוה של 1.11 ■ במקביל ינסה אלוביץ' לטפל בחובותיו הפרטיים

שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר
שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר

חברת אינטרנט זהב שבשליטת שאול אלוביץ' מקבלת אוויר לנשימה מהגופים המוסדיים. ביום שלישי שעבר השלימה החברה עסקה להחלפת 74% מהחוב הקצר שלה לחוב ארוך יותר, במסגרת מהלך שייקר את עלויות המימון, אבל במקביל יעניק להנהלה מרחב תמרון גדול יותר, ויצמצם את התלות שלה בקבלת דיבידנדים מהחברה הבת, בי קומיוניקיישנס (בי-קום).

אינטרנט זהב היא החברה הציבורית שבאמצעותה שולט אלוביץ' בעקיפין, דרך בי-קום, בקבוצת התקשורת בזק. במסגרת המהלך הנוכחי היא התקשרה בהסכם עם גופים מוסדיים ומשקיעים מקצועיים אחרים, לפיו תקצה להם אג"ח שלה מסדרה ד' בערך נקוב של 201.4 מיליון שקל, ובתמורה תקבל מהם איגרות חוב שלה מסדרה ג' בערך נקוב של 181.4 מיליון שקל. מדובר על יחס החלפה גבוה של 1.11 אג"ח ד' לכל אג"ח ג', שבעקבותיו תגדל סדרה ד' להיקף של 731.3 מיליון שקל ע"נ, בעוד שסדרה ג' תצומצם ל-64 מיליון שקל ע"נ בלבד.

מבנה ההחזקות של קבוצת יורוקום
 מבנה ההחזקות של קבוצת יורוקום

סדרה ג' הקצרה (מח"מ של 0.9 שנים) עומדת לפירעון בשני תשלומים שווים, האחד במארס 2018 והשני במארס 2019, בעוד ש-80% מהקרן שנושאת אג"ח ד' (מח"מ של 3 שנים) ייפרעו רק החל מספטמבר 2020. כך, שבעקבות ההחלפה תידרש אינטרנט זהב לפרוע קרן של כ-210 מיליון שקל בלבד בשנתיים הקרובות, במקום כ-365 מיליון שקל לפני ההחלפה. מנגד, יגדלו תשלומי הריבית שתשלם במהלך תקופה זו בכ-15 מיליון שקל לכ-85 מיליון שקל.

בעקבות ההודעה טיפסה היום אג"ח ד' ב-0.5% ונסחרה לפי תשואה שנתית צמודת מדד של 5%, כשמנגד ירדה אג"ח ג' ב-1% לתשואה שנתית צמודת מדד של 0.26%-. אינטרנט זהב מחזיקה ב-64.8% ממניות בי-קום בשווי של כ-1 מיליארד שקל, כאשר בי-קום עצמה מחזיקה ב-26.4% ממניות בזק בשווי של כ-3.6 מיליארד שקל.

לאינטרנט זהב מזומנים בשווי של כ-200 מיליון שקל בקופה, וכן נכסים פיננסיים זמינים למכירה -בדמות 15% ממניות בי-קום שברשותה המוגדרות כחופשיות למימוש - בשווי של כ-230 מיליון שקל. בסך הכול מחזיקה אינטרנט זהב בנכסים נזילים בשווי של כ-430 מיליון שקל, המספיקים לשירות חובותיה עד דצמבר 2021.

חובות אלוביץ' - כ-1.2 מיליארד ש'

בתוך כך, ממשיך שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק, לנסות ולטפל במצבת החובות בקומות העליונות בפירמידה שלו, שספגה מהלומה עסקית ותדמיתית קשה בחודשים האחרונים, בשל חקירת רשות ני"ע המתמקדת בחשדות סביב עסקאות בעלי עניין בין בזק לחברות אחרות שבשליטת אלוביץ'.

לאלוביץ' חובות, בעיקר למערכת הבנקאית, בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל (בחברות הפרטיות יורוקום תקשורת ויורוקום נדל"ן). אלוביץ' נמצא במגעים עם הבנקים לגבי הסדר חוב ביורוקום תקשורת - שם עומד החוב על קרוב למיליארד שקל, ובכוונתו לבצע בקרוב סדרה של מימושי נכסים בקבוצתו של החברות הפרטיות העוסקות בייבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, וכן של החזקות בחברות הציבוריות.

כך למשל, בסוף החודש שעבר כבר מכר אלוביץ' ממניות חברת האנרגיה אנלייט הציבורית בקרוב ל-20 מיליון שקל (בהמשך למכירת מניותיה בהיקף של 14 מיליון שקל בחודשים יוני-יולי), ועוד קודם לכן, ביוני האחרון מכר מניות של חברת חלל תקשורת תמורת כ-45 מיליון שקל, כדי לפרוע חוב של יורוקום נדל"ן.

התשואה השנתית לפדיון של אג"ח אינטרנט זהב ד' בחצי השנה האחרונה
 התשואה השנתית לפדיון של אג"ח אינטרנט זהב ד' בחצי השנה האחרונה

למרות הכוונה לצאת למסע מימושים, עומדים עדיין בפני אלוביץ' לא מעט אתגרים בביצוע הסדר חוב עם הבנקים. ראשית, נקודת מחלוקת מרכזית היא תרומתו להסדר. הבנקים דורשים שאלוביץ' יזרים במסגרת ההסדר לפחות כמה עשרות מיליוני שקלים, וככל הידוע הוא לא ממהר להסכים לכך, במיוחד לאור העובדה שאין לו ערבות אישית לחוב. פרט לכך, על הבנקים להגיע בינם לבין עצמם להסכמות על חלוקת השעבודים והחזרי החוב הצפויים.

מכירת בזק - בשלב מאוחר יותר

החוב מהבנקים לא הוענק בקונסורציום מסודר, אלא מדובר בחוב שניתן בזמנים שונים מבנקים שונים ובתנאים שונים.

סוגיה מרכזית נוספת היא מה יקרה עם ההחזקה המרכזית של הקבוצה - בזק. אלוביץ' אמנם הצהיר שיהיה מוכן לוותר על השליטה בחברת התקשורת במסגרת ההסדר, אולם לדברי גורמים במערכת הבנקאית, מכירת בזק תהיה, אם בכלל, השלב האחרון בהסדר.

השאיפה של הצדדים היא שמכירת השליטה בבזק תיעשה רק אחרי שתוסר עננת חקירת רשות ני"ע מעל החברות של אלוביץ', שכן במצב הנוכחי זו תהיה מכירה תחת לחץ ועננת אי ודאות שתשפיע על התמורה בעסקה.

נוסף על כך, מכירת מניות בזק נחשבת למורכבת, ותצטרך להיעשות בשיתוף פעולה והסכמות מצד בעלי החוב בקומות התחתונות של הפירמידה של אלוביץ'.