חברת התרופות לונזה פותחת מרכז חדשנות בחיפה

ל"גלובס" נודע כי לונזה - המוכרת לישראלים בעיקר בעקבות שיתוף-פעולה שהיה לה בעבר עם טבע לפיתוח וייצור תרופות ביוסימילר (גרסאות גנריות של תרופות ביולוגיות), אך הופסק ב-2013 - הודיעה על הקמת מרכז לשיתופי-פעולה וחדשנות בעיר הצפונית

מעבדה של לונזה / צילום: רויטרס
מעבדה של לונזה / צילום: רויטרס

חברת לונזה השווייצרית, שפועלת בשוק הפארמה והביוטק הבינלאומי, הודיעה על הקמת מרכז לשיתופי-פעולה וחדשנות בפארק מדעי החיים החדש בחיפה. בעבר הודיעה החברה הכלכלית חיפה, אשר מקימה את פארק מדעי החיים, כי במרכז הפארק יעמוד מרכז חדשנות של חברת תרופות בינלאומית, ונראה כי הכוונה הייתה למרכז זה. המרכז יחל לפעול כבר ב-2017, ועל פי התוכנית יעבדו בו כ-15-20 חוקרים במהלך 2018.

מהחברה הכלכלית חיפה נמסר כי המרכז יעזור למנף את העוצמה המדעית של ישראל בתחומים כגון ביולוגיה מולקולרית ותאית, הנדסה ותוכנה. עם הקמת המרכז, לונזה מכוונת להאיץ פרויקטים במחקר ופיתוח בחטיבת הפארמה-ביוטק שלה ובנוסף להיחשף לטכנולוגיות ייצור ביולוגי.

"בהתאם למוניטין שיצא לישראל כמרכז ביוטק חדשני, ישראל תאפשר ללונזה להגדיל יכולותיה ולהביא טכנולוגיות פורצות דרך ללקוחות לונזה בתחום הפארמה והביוטק. לכן החלטנו למקם את מרכז החדשנות בישראל", כך אמר מארק פונק, סמנכ"ל התפעול של חטיבת הפארמה-ביוטק של לונזה, שיהיה גם יו"ר מרכז החדשנות.

חוקרי המרכז יעבדו עם התעשייה המקומית וכן עם חוקרים אקדמיים במסגרת שיתופי-פעולה ומחקר ממומן. לונזה כבר חתמה על מזכרי הבנות עם אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן וביצעה סקירה ראשונה בחיפוש אחר טכנולוגיות שתוכל לאמץ.

ד"ר איתן אברהם, דירקטור משנה למחקר ופיתוח בלונזה, הוביל את הקמת המרכז. ד"ר רועי אטלס הצטרף לאחרונה לשורות לונזה והוא יוביל את המרכז בישראל.

אור שחף, מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה, אמר היום: "בחירתה של לונזה, חברת ענק בינלאומית, לפתוח את נציגותה הראשונה בישראל בפארק מדעי החיים, היא הבעת אמון בדרכה של חיפה להפוך לבירת מדעי החיים של ישראל על פי חזונו של ראש העיר יונה יהב. כניסתן של חברות מובילות לפארק מייצרת מקומות תעסוקה איכותיים בעיר".

הסכם השכירות נחתם עם החברה הכלכלית לחיפה וחברת "מבנה", לאחר שלאחרונה נכנסו לבניין הראשון בפארק גם חטיבת האולטרה סאונד של GE וחברת סונובה ישראל מתחום מכשירי השמיעה. בנוסף צפויה לפעול בפארק החממה הטכנולוגית MindUp העוסקת בתחום הרפואה הדיגיטלית.

לונזה מוכרת לישראלים בעיקר בעקבות שיתוף-פעולה שהיה לה בעבר עם טבע לפיתוח וייצור תרופות ביוסימילר (גרסאות גנריות של תרופות ביולוגיות), אך הופסק ב-2013. לונזה הוקמה ב-1897 בשווייץ, וכיום היא חברה עולמית, עם יותר מ-50 מרכזי ייצור ופיתוח בעולם, כולל ארה"ב, וכ-14,000 עובדים. הכנסותיה ב-2016 עמדו על 4.1 מיליארד דולר והרווח על 301 מיליון דולר.

בנוסף לפעילות המו"פ העצמאית שלה, בה היא מעוניינת להתמקד במרכז בישראל, רוב פעילות החברה היא בתחום מתן שירותי פיתוח לחברות פארמה, בתחומים של פיתוח תרופות על בסיס כימיה וביולוגיה, וכן בתחום ערכות האבחון.