הוראה לצבא ארה"ב: הכינו תוכניות תקיפה נגד צפון קוריאה

שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס הורה לבכירי הצבא להגיש תוכניות צבאיות לנשיא טראמפ, לקראת האפשרות שהמאמצים הדיפלומטיים בעניין צפון קוריאה ייכשלו ■ "אנחנו לא יודעים מה העתיד צופה לנו, אך עלינו להתכונן", אמר מאטיס

דונאלד טראמפ וג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ וג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס

שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס, הורה לבכירים בצבא האמריקאי להיערך להגשת תוכניות צבאיות לנשיא דונלד טראמפ, למקרה שהמאמצים הדיפלומטיים לפתור את המשבר בצפון קוריאה ייכשלו. כלי התקשורת בארה"ב דיווחו הערב (ב') כי מאטיס אמר את הדברים בעקבות דיווחים לפיהם טראמפ נזף בצוותו בשבוע שעבר על כך שלא סופקה לו תוכנית חירום במהירות מספקת.

"נכון לעכשיו, מתקיים מאמץ דיפלומטי וסנקציות כלכליות כדי לגרום לצפון קוריאה לשנות הדרך בה הלכה עד כה", אמר מאטיס בוועידה של צבא ארה"ב בוושינגטון. "מה יקרה בעתיד? לא אתם ולא אני יכולים לומר, כך שיש דבר אחד שצבא ארה"ב יכול לעשות, ולכן עלינו להתכונן כדי להבטיח שיהיו ברשותנו אופציות צבאיות עבור הנשיא".

על פי הדיווחים, ביום חמישי, טראמפ אמר למאטיס ולצוותו כי הוא מעוניין בתוכניות צבאיות בקצב מהיר בהרבה לפעול אפשרית בחצי האי הקוריאני. בתדרוך לעיתונאים שקיים מוקדם יותר, אמר טראמפ "אולי מדובר בשקט שלפני הסערה" - אמירה שהעלתה שורה ספקולציות בנוגע לכך שמדובר בהסלמה בהתבטאויות בינו לבין קים ג'ונג און, מנהיג צפון קוריאה. מאטיס מצדו, שדיבר באותו כינוס בפני חיילים ובכירים בצבא האמריקאי, שב והדגיש כי ההתמקדות כעת היא במישור הדיפלומטי, כדי לגרום לצפון קוריאה לסגת מתוכנית הגרעין שלה ומפיתוח הטילים.

בשבת התייחס טראמפ לסוגיה בחשבון הטוויטר שלו, שאחריו עוקבים יותר מ-40 מיליון בני אדם. "נשיאים וממשלים מדברים עם צפון קוריאה מזה 25 שנים. הסכמים נחתמו וכמויות עצומות של כסף הועברו אך זה לא עזר", כתב. "בעבר הופרו הסכמים לאחר שהדיו יבש ונציגי המשא ומתן של ארה"ב הוצגו כטיפשים. מצטער, אבל רק דבר אחד יעבוד!". טראמפ לא הוסיף פרטים על מהו אותו דבר שיכול לעבוד בנושא.

בשבוע שעבר יצא טראמפ בהצהרה דומה כשכינה את הניסיונות לפתוח במשא ומתן עם משטרו של קים ג'ונג און על פירוק תוכנית הגרעין של ארצו "בזבוז זמן". טראמפ פתח גם אז בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו בעקבות דברים שאמר שר החוץ בממשלו רקס טילרסון על אודות קיום ערוץ תקשורת ישיר מול צפון קוריאה.

"אמרתי לרקס טילרסון, שר החוץ הנפלא שלנו, שהוא מבזבז את הזמן בניסיון לשאת ולתת עם איש הטילים הקטן... שמור את האנרגיה רקס, נעשה מה שצריך לעשות", כתב אז טראמפ - כשהוא משתמש בכינוי מזלזל כדי לציין את קים. כעבור כמה שעות הוסיף: "להיות נחמדים לאיש הטילים לא עזר במשך 25 שנה, מדוע שזה יעבוד עכשיו? קלינטון נכשל, בוש נכשל ואובמה נכשל. אני לא אכשל". זאת, אף על פי שקים נמצא בשלטון רק משנת 2011.