שנה טובה עד כה לכלכלת הונגריה: הבורסה זינקה ביותר מ-30%

שנת 2017 מאירה עד כה פנים לכלכלה ההונגרית: האבטלה ירדה, השכר הריאלי עלה, וגם מדד המניות המרכזי של הונגריה זינק שנה האחרונה ■ הבנק המרכזי צופה כי גם בשנים הקרובות יימשך קצב הצמיחה המהיר, אך התכווצות האוכלוסייה והזדקנותה מעלות סימני שאלה בנוגע לעתיד הרחוק יותר

מפעל לייצור משאבות תעשייתיות בהונגריהצילום: בלומברג
מפעל לייצור משאבות תעשייתיות בהונגריהצילום: בלומברג

אוכלוסיית הונגריה, הכלכלה ה-20 בגודלה באירופה, מונה כ-10 מיליון תושבים, והמדינה נחשבת לאחת המשגשגות ביותר במרכז אירופה. מאז מלחמת העולם השנייה נשלטה הונגריה על ידי משטר קומוניסטי, והיא אחת המדינות הקומוניסטיות הראשונות שעברו למשטר דמוקרטי. באופן מפתיע למדי, המעבר נעשה ללא אלימות ובצורה מסודרת, החל בסוף שנות ה-80 עד לקיומן של בחירות חופשיות בתחילת שנות ה-90.

בהתאם למהפך הפוליטי, גם כלכלת המדינה עברה שינוי, עם מעבר ממתכנן מרכזי לכלכלת שוק חופשי. לראיה, המדינה ממוקמת כיום במקום ה-42 מבין מדינות העולם במדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי - מעל לאוקראינה, סרביה וגם ישראל.

עורק ראשי למזרח אירופה

חבלי הלידה במעבר של הונגריה לכלכלת שוק לא היו קלים. התפוקה התעשייתית, שהיתה קטר הצמיחה ההונגרי בשנים שקדמו למהפכה, קרסה - והביאה להתרסקות של 30% במספר המועסקים; הוצאות הממשלה הביאו את הגירעון ליותר מ-10% תוצר; האינפלציה חצתה את גבול השלוש ספרות; והתמ"ג התכווץ בכ-20%. עם זאת, הממשלות שכיהנו לאורך אותן שנים, התעקשו בהשגת המטרה - והיא אכן הושגה, כשהשיא, שלמעשה סימל את השינוי העמוק במדינה, הגיע עם הצטרפותה של הונגריה לאיחוד האירופי ב-2004.

ההצטרפות לאיחוד האירופי עזרה להונגריה להדגיש את יתרונותיה היחסיים, כשהמרכזי שבהם הוא המיקום הגיאוגרפי. ארבעה מסדרונות תחבורה אירופיים גדולים, שעוברים דרך הונגריה, מעניקים גישה ישירה למדינות מזרח אירופה וכמה ממדינות הבלקן. אלה הביאו את המדינה להיות המובילה בתחום הלוגיסטיקה וההפצה למדינות מזרח ומרכז אירופה.

באופן לא מפתיע, גם המשקיעים הזרים זיהו את הפוטנציאל בהשקעה במדינה, שדרכה ניתן להיחשף באופן קל יחסית לכ-500 מיליון אירופאים. בסקטור התעשייה, ענף הרכב הפך למשגשג ביותר בהונגריה, עם כ-600 חברות רכב בינלאומיות, שבחרו למקם את בסיסי המחקר והפיתוח שלהן ברחבי המדינה, ואחראיות כיום לתעסוקה של יותר מ-100 אלף הונגרים. בסקטור השירותים, הונגריה הפכה להיות מרכז עולמי לחברות בינלאומיות בתחומי הפיננסים, החשבונאות ושיתוף השירותים (SSC), תוך ניצול כוח העבודה ההונגרי, שמאופיין כמיומן, משכיל, פרודוקטיבי ובמחיר תחרותי באופן יחסי.

כל אלה, בין השאר, הביאו את ענפי התעשייה והשירותים להיות הדומיננטיים בכלכלה ההונגרית, עם תרומה של 32% ו-65%, בהתאמה, לתמ"ג כיום. עם זאת, באופן די טבעי, פתיחת המשק ההונגרי, בעיקר לשווקים האירופיים, והתלות הגבוהה שלו בהון הזר, הפכו אותו גם לפגיע לזעזועים חיצוניים.

המשבר העולמי של 2008 הביא את התמ"ג ברבעון השני של 2009 להתכווץ ב-8%. ההתאוששות הגלובלית, שבאה לאחר מכן, הביאה לצמיחה מחודשת - ובשנים האחרונות, הצמיחה עומדת על קצב שנתי ממוצע של כ-3%.

עד כה נראה כי גם 2017 מאירה פנים לכלכלה ההונגרית. הצמיחה ברבעון הראשון והשני עלתה על התחזיות, ועמדה על 4.2% ו-3.2%, בהתאמה - מעל לממוצע במדינות האיחוד האירופי. התרומה המשמעותית ביותר הגיעה מרכיב ההשקעות, כשהמגזר העסקי אחראי ליותר מ-70% ממנו.

לאור סביבת הריבית הנמוכה במדינה (0.9%) וההתאוששות ביבשת אירופה - יעד היצוא העיקרי של הונגריה - נראה כי השקעות המגזר העסקי צפויות להמשיך ולתמוך בתוצר גם בעתיד. נוסף על כך, התחזקות שוק העבודה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בירידת שיעור האבטלה לרמות של תעסוקה מלאה (4.2%), והתגובה הטבעית שבאה בעקבות זאת, עם עלייה של יותר מ-8% בשכר הריאלי, הביאו גם את הצריכה הפרטית לתרום תרומה חיובית לתמ"ג. בהתאם, הביצועים המרשימים באופן יחסי של הכלכלה הריאלית נתנו את אותותיהם גם בשוק המניות ההונגרי, והמדד המרכזי במדינה עלה ביותר מ-30% בשנה האחרונה.

יחס החוב-תוצר במגמת ירידה

הבנק המרכזי ההונגרי צופה כי גם בשנים הבאות, הצמיחה המהירה באופן יחסי לשאר יבשת אירופה תימשך ותעמוד על 3%-4%. נוסף על כך, הגורמים הבסיסיים בכלכלה ההונגרית, כמו יחס החוב-תוצר, שנמצא במגמת ירידה אל רמות של 70%; הקצב השנתי של האינפלציה, שעומד על 2.6% ומקורו באינפלציית הליבה (2.4%), שמתקרב ליעד הבנק המרכזי; והגידול בצריכה הפרטית בשנים האחרונות, שהפכה למנוע צמיחה בת קיימא - כל אלה מעידים על חוסנה של הכלכלה המקומית. לכן, הבנק המרכזי במדינה מציין כי הסיכונים העיקריים לתחזית הצמיחה שלו טמונים בעיקר בזעזועים חיצוניים.

לצד ההתפתחות המרשימה בהונגריה, נראה כי מתחת לפני השטח, שיעור האבטלה הנמוך, וגם הגידול בשיעורי ההשתתפות בעבודה, אינם רק תוצר של הכלכלה החזקה, אלא גם צופנים בתוכם את מגמת ההזדקנות של אוכלוסיית המדינה. האוכלוסייה ההונגרית מתכווצת בשיעור של 0.3% בשנה, ובהתאם הגיל החציוני טיפס ל-41.8 - כך שהוא מצוי בעשירון העליון מבין מדינות העולם.

אם להוסיף עוד שמן למדורה, הרי שעל פי נתוני האו"ם, עד לשנת 2035 ההתכווצות של האוכלוסייה ההונגרית צפויה להאיץ לקצב של 0.5% בשנה - מה שיביא לירידה של 10% באוכלוסייה עד לכדי 9 מיליון אזרחים. זאת, לצד הגידול בשיעור האזרחים שמעל גיל 65.

חשוב להדגיש בהקשר הזה שכבר כיום שיעור האזרחים שהם מעל לגיל 65 בהונגריה חצה את רף ה-20%. לשם השוואה, בהודו רק 6% מהאוכלוסייה הם מעל גיל 65, בסין כ-10% ובישראל כ-11%.

לצד הגאות הכלכלית, נראה כי לקברניטי הכלכלה ההונגרית, שמתבססת מחד על סקטור התעשייה, שזקוק לידיים עובדות, ומאידך על ענפי השירותים, שדורשים עובדים מיומנים ופרודוקטיביים, יש בהחלט ממה לדאוג בטווח הארוך יותר.

הכותבים הם אנליסט מערך מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות פסגות ומנהל מחלקת מאקרו בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

תרומות רכיבי התמג של הונגריה
 תרומות רכיבי התמג של הונגריה