יגלגל את הכדור האיראני לקונגרס: טראמפ נגד עסקת הגרעין

הנשיא האמריקאי צפוי לקבוע בנאומו הערב שאיראן לא עומדת בתנאי ההסכם, אך להימנע מלהודיע על נסיגה מוחלטת ממנו ■ בהתאם למנגנון לפיו על הנשיא לקבוע מדי 90 יום אם איראן עומדת בהסכם, הוא יעביר את הנושא לבחינה בקונגרס

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

עוד טרם נבחר לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ שב ואמר כי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015 הוא "העסקה הגרועה ביותר אי פעם" וכי מדובר ב"מבוכה לאומית לארצות הברית". הערב (ו') הנשיא צפוי לשאת דברים לאומה, וככל הנראה יודיע כי ההסכם אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי של המדינה.

עם זאת, בשונה מהבטחתו המקורית, הוא לא צפוי לבשר על נסיגה מוחלטת מן ההסכם, אלא להודיע כי איראן לא עומדת בתנאי ההסכם, מה שיעביר את הנושא לבחינה בקונגרס. זאת, לפי המנגנון שהקונגרס כפה על הנשיא לשעבר, ברק אובמה, לאחר חתימת ההסכם. לפי המנגנון, הנשיא צריך לאשר מדי 90 יום שאיראן עומדת בתנאיו. טראמפ אישר כי איראן עומדת בתנאי ההסכם באפריל וביולי, ובשבוע הבא תגיע הפעם השלישית שבה יידרש להודיע על כך. "הציפייה היא שטראמפ לא יאשר בפעם השלישית שאיראן עומדת בתנאי ההסכם", סיפרה אן גייראן, כתבת ה"וושינגטון פוסט" המסקרת את מחלקת המדינה לוואלה! NEWS.

דברי גייראן, שהייתה הראשונה לדווח בשבוע שעבר על ההחלטה שקיבל הנשיא ועל תוכן ההודעה הצפוי, "טראמפ שונא את העסקה הזו, ואינו חושב שהיא באינטרס של ארצות הברית. עם זאת, הוא לא ימליץ לקונגרס להטיל באופן מידי את הסנקציות שארצות הברית השעתה במסגרת הסכם הגרעין". עוד הסבירה גייראן, כי "זה יאפשר להסכם להמשיך להתקיים כרגיל, אך תחת תקופה של אי ודאות, בזמן שהקונגרס יבחן אם להוסיף תנאים חדשים תמורת השתתפותה ארצות הברית בהסכם".

מוקדם יותר השבוע, דיווחה גייראן כי באמצע חודש יולי, כשטראמפ היה צריך לאשר בפעם השנייה מאז נכנס לתפקידו כי איראן עומדת בתנאי ההסכם, הוא תהה באוזני מקורביו מדוע עליו לעשות זאת, אם לראייתו העסקה היא כושלת והרת אסון. לפי הדיווח, טראמפ זעם על העמדה שהציגו בפניו שר ההגנה ג'יימס מאטיס ושר החוץ רקס טילרסון, ולפיה בעוד שההסכם לא חף מפגמים, הוא מקנה יציבות. בתיווכו של היועץ לביטחון לאומי גנרל הרברט מקמאסטר, נקבע מתווה לפשרה שלפיה טראמפ לא יאשר כי איראן עומדת בתנאי ההסכם, אבל גם לא יודיע על נסיגה חד צדדית ממנו. כך, יישלח מסר לעולם שבזמן שההסכם ממשיך להיות בתוקף, הנשיא מוכן בעת הצורך גם לסגת ממנו.

בראיון לרשת "פוקס ניוז" אתמול נשאל טראמפ בנושא, וענה כי "אפשר גם לא לאשר את ההסכם, ואז לבטל". עם זאת, הוא נמנע מלספר כיצד ינהג ואמר: "הרבה אנשים מנסים לנחש, נראה בקרוב. זו עסקה גרועה, מבוכה לארצנו". הוא הוסיף כי "העסקה נחתמה מתוך חולשה, ויש לנו עוצמה".