ההבדל בין רטוריקה מתלהמת ליחסים בין לאומיים I פרשנות

טראמפ היה הערב מפוקס וברגע השיא של הנאום הצהיר מה היא המטרה הסופית שלו - לבטל את ההסכם

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

בדרך הקשה למד הנשיא טראמפ השבוע את הפער העצום בין רטוריקה מתלהמת לבין המציאות המורכבת של יחסים בינלאומיים . על אף אינספור הצהרות , קריאות קרב , עלבונות שהטיח בקודמיו ושחצנותו בנוגע ליכולתו האישית להגיע להישגים טובים משל כל אחד אחר , טראמפ מצא עצמו כבול להסכם הגרעין בין ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין - לבין איראן.

יממה לפני הנאום הציע מי שהציע בתוך הבית הלבן שטראמפ יציב את הפודיום שלו אל מול הבניין הריק של שגרירות איראן בוושינגטון, בשדרות מסצ׳וסטס , אחד מכמה נכסים הנמצאים בבעלות המשטר הרודני הניצבים ריקים ברחבי העיר מאז נותקו היחסים בין המדינות ב 1979.

בסוף הוחלט שהנאום המורכב ינשא אל מול טלפרומטרים, בתוך הבית הלבן, עם מספר מצומצם של צלמים ועיתונאים. הנאום שודר בשידור חי בכלי התקשורת בארה״ב, בשל החשיבות הרבה שמייחסים לו בוושינגטון ובעולם.

טראמפ קרא ברהיטות מילה במילה מן הנאום שהוכן מראש, דעתו לא הוסחה . הוא היה מפוקס וברגע השיא של הנאום הצהיר מה היא המטרה הסופית שלו - לבטל את ההסכם, וזאת אם הקונגרס או בנות הברית של ארה״ב לא ישתפו עמו פעולה בשינוי התנאים של ההסכם.

מי שעוקב אחרי טראמפ באדיקות עשוי לחשוב שתוך 12 שעות , ככל הנראה בין השעות 06:00 ל-07:00 בבוקר כאשר הנשיא מתעורר בוושינגטון , הנאום הרהוט והסדור , יזכה ל״השלמות״ משתלחות באמצעות הפורמט החביב על הנשיא - הטוויטר. יש למה לחכות בשבת בצהריים שעון ישראל.

ההחלטה של טראמפ לראות את סופו של התהליך - בין אם בדרך יהיו סנקציות מגוונות על משמרות המהפכה או רק שמא החלטות של הקונגרס בנוגע לתכנית הבליסטית של טהרן - כתהליך שיביא לביטולו של ההסכם מציבה את כל מדיניות החוץ וענף הדיפלומטיה של ארה״ב תחת הערת אזהרה .

לא מדובר רק במערכת היחסים בין ארה״ב , לאיראן , לאירופה , רוסיה וסין - אלא באופן בו ארה״ב בעידן טראמפ ממצבת את עצמה כמדינה הנסוגה מהסכמים בינלאומיים , כמעצמה שלא ניתן לסמוך עליה.

שרי החוץ של בריטניה , צרפת וגרמניה פרסמו במהלך היממה האחרונה הודעות המבקשות להתריע את טראמפ מפני נסיגה מן ההסכם , על אף שהם כבר ידעו שמנוי וגמור עמו לחסל את ההסכם.

השורה התחתונה, לקראת יום א׳, ה- 15 באוקטובר, הנה שטראמפ לא מוכן לחתום על הנייר המאשרר שאיראן עמדה בהתחבויותיה , וזאת למרות הודעת מזכיר ההגנה ג׳יימס מתאיס ויו״ר המטות המשולבים, הגנרל דאנפורד לפני כשבוע, שאיראן אינה מפרה.

טראמפ נשא את נאומו הערב ללא ראיות קונקרטיות בנוגע להפרה . יש לו 60 יום לנסות לשכנע את הקונגרס שרצוי וכדאי להכניס את אמריקה לתוך טלטלה משמעותית ביחסים אל מול הקהילה הבינלאומית. הוא הפנה במהלך הנאום שלו לקשר בין צפון קוריאה ואיראן , אך לא פירט מה המידע החדש הנוגע לאספקת תמיכה בין שתי המדינות (בעבר פורסם שאיראן סייעה לצפון קוריאה בהקמת תכנית הגרעין).

ביטול מוחלט , קריעת ההסכם , השבת המצב לקדמותו , נסיגת ארה״ב מן ההסכם ? אלה הן הבטחות ריקות בינתיים . אך עד שטראמפ יגיע לרגע בו יצליח לבטל את ההסכם , איראן עשויה לראות עצמה משוחררת מהתחייבויות ולטעון שארה״ב דחפה אותם לפינה.