פמילי קלאב: מה מתכנן בעלי רשת מכוני הכושר הולמס פלייס?

יוסף עליאש, מבעלי קרן גרין לנטרן: "הולמס פלייס פיתחה פורמט חדש של מועדון שכולל דשא, בריכה, חוגים וגם חדר כושר. זה דורש שטחים די גדולים ומבנים מאוד מיוחדים בצרכים שלהם. אין כיום מישהו בישראל שיכול ליזום את זה חוץ מאיתנו"

יוסף עליאש. "פורמט שדורש שטחים גדולים" / צילום: יונתן בלום
יוסף עליאש. "פורמט שדורש שטחים גדולים" / צילום: יונתן בלום

בשבוע שעבר הגישה קרן גרין לנטרן טיוטת תשקיף לקראת הנפקת רשת מכוני הכושר הולמס פלייס, שלוש וחצי שנים לאחר שרכשה 45% מהרשת. בשנה שעברה נכנסו כמשקיעים מוטי בן משה (15%) ופועלים שוקי הון (20%) לפי שווי של 160 מיליון שקל וכעת מבקשת הרשת לגייס עשרות מיליוני שקלים לצורך התרחבות. הרשת מונה 36 סניפים לאחר שרכשה בשנה שעברה את גו אקטיב.

אחד הכיוונים שאליהם פונה הרשת הוא ליזמות נדל"ן: היא מתכננת, מקימה ומתפעלת מרכזי ספורט עירוניים בשיטת DBOT (נכס שמופעל על ידי יזם פרטי ואז חוזר לרשות המקומית), לתקופה של 25 שנה. יוסף עליאש, מבעלי קרן גרין לנטרן, מסביר את המוטיבציה: "הולמס פלייס פיתחה פורמט חדש של מועדון, פמילי קלאב, שכולל דשא, בריכה, חוגים וגם חדר כושר. זה דורש שטחים די גדולים ומבנים מאוד מיוחדים בצרכים שלהם. אין כיום מישהו בישראל שיכול ליזום את זה חוץ מאיתנו. הרשות המקומית מחפשת מפעיל שיכול לקחת אחריות על הקמת המתחם. העניין האקוטי הוא היכולת להפעיל את המקום. זה כמו בית מלון, כלומר סוג מסוים של התמחות ייעודית. אנחנו מאוד משקיעים בתחזוקה, בבנייה ירוקה, בשימור מים. זה חלק מהאינטרס שלנו.

"עד היום היינו שוכרים, שבאים למבנה מוכן, עושים התאמות ומנסים לשכנע את בעל הנכס לעשות אותן על חשבונו. היום אני בכובע של יזם וזה פותח כל מיני אופציות של שיתופי פעולה אסטרטגיים כאלה ואחרים, להיכנס כשותפים או בתכנון".

- איפה תפעילו מועדונים כאלה?

"זכינו בשני מכרזים - בחדרה ובכפר סבא. זו השקעה ארוכת טווח, אז אנחנו מתייחסים לזה כאל דרך להקים את המועדון ולהשקעה כאל שוק של הלוואה, כלומר זה במקום שכירות. ההבדל היחיד הוא שבמקום עלויות שכירות יש לנו עלויות מימון. מבחינה משפטית, אחרי 25 שנה הנכס חוזר לעירייה. זה הרבה זמן, יש לנו גם אופציה להמשיך".

- מה התוכניות הלאה?

"יש לנו תוכנית לפחות לעוד שלושה מועדונים בשנים הקרובות. אנחנו בראש וראשונה לא חברת נדל"ן, אנחנו יוזמים את זה מסיבות אחרת, להרחיב את הנגישות המקומית שלנו. במקביל, אנחנו בתהליך של פתיחת מועדונים יותר קטנים, אייקון פיטנס. יש לנו ארבעה מועדונים כאלה, בחדרה, בחולון, בכרמיאל ובנשר. בשיטה הרגילה שלנו, לשכור מקום לחמש שנים, ובפורמט הזה נפתח עוד שמונה כאלה. הגדלנו את התוכניות לפתוח עוד מועדונים כאלה בעקבות הביקוש הרב. את הראשון פתחנו בחדרה לפני קצת יותר משנה, ולקח לנו קצת זמן לראות שיש לזה ביקוש. אייקון זה מוצר שונה, מועדון של 1,200-1,300 מ"ר בלבד, לעומת מועדוני הדגל שלנו שהם כמעט 3,500 מ"ר והפמילי, שהם אפילו 5,000 מ"ר".

- הקניונים אהבו עד היום אופנה, לא מועדוני כושר.

"יש בריחה מהריטייל ללייף סטייל, וכל התחום של הלייף סטייל מאוד משנה את הקניונים והפאואר סנטרים. אנחנו נתפסים כשוכר מאוד אטרקטיבי לקניונים, כי אנחנו מביאים הרבה טראפיק למקום - 800-1,000 איש ביום, וגם המותג שלנו מאוד מושך. אז יש יזמים שפונים אלינו ורוצים שנבוא, וכמובן זה מקל מבחינת המו"מ המסחרי".

- יש איזשהו מקום שהייתם רוצים להיכנס אליו ולא הצלחתם?

"רוב הערים בישראל הן על הכוונת שלנו ואנחנו בוחנים המון אופציות, אבל דווקא באילת משום מה לא קיבלנו אף מיקום רלוונטי. זה אחד המקומות שבהם אין עדיין סניף שלנו. אנחנו צריכים שם כ-1,200 מ"ר, להקים שם מועדון כושר בלי בריכה, ולא מוצאים".

- איזה יתרון אתם מביאים לבנייה ולתפעול?

"שימוש במערכות שחוסכות באנרגיה משנה למשל את היכולת שלך לתחזק את המקום לאורך שנים. מערכות מיזוג האוויר מחממת את הבריכה ולמקלחות (בתת-הרשת אייקון) יש שעון. צמיד הכניסה למועדון, שפותח את הלוקר, פותח את המקלחת לשתי דקות. אפשר ללחוץ עוד פעם, אבל כך אנחנו מוודאים שהמים לא נוזלים שעה וחצי ואנחנו רואים 30% חיסכון במים לעומת סניף רגיל. המים מהמקלחות אחר כך גם מוחזרים להשקיה. בקרית אונו ובסניפים נוספים יש מכשירים שמפעילים את החשמל של עצמם. המסך כבוי וברגע שאת מתחילה לעבוד, לא צריך לחבר לחשמל".