מנהיג קטלוניה ממשיך לתעתע בממשלת ספרד בנוגע לעצמאות

קרלס פוג'דמון לא הבהיר באופן חד-משמעי בנאומו בשבוע שעבר את כוונותיו בנוגע לעתיד החבל ■ "העדיפות היא לקדם מסלול של דו-שיח"

נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס
נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס

מנהיג קטלוניה לא הבהיר אם בנאומו בשבוע שעבר הוא הכריז על עצמאות חבל קטלוניה מספרד. הוא ממשיך לדבוק בעמדה המתריסה של הבדלנים כלפי מדריד, ולהזכיר את האפשרות שהממשלה המרכזית במדריד עלולה לנקוט צעדי תגמול.

הודעתו של קרלס פוג'דמון היום (ב') יצאה בתגובה לדרישת הממשלה המרכזית בספרד שמנהיג קטלוניה יבהיר אם הכריז על המחוז הספרדי העשיר כעל רפובליקה עצמאית במהלך נאומו בשבוע שעבר.

במכתב בן ארבעה עמודים שנשלח היום (ב') לראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, קרא פוג'דמון לפגישה ביניהם "בהקדם האפשרי" כדי לדון בעתיד קטלוניה. ראחוי סירב בעקביות לפתוח בשיחות על פרישת קטלוניה, מכיוון שלדבריו מהלך כזה יהווה הפרה של חוקת ספרד.

בנאום שנשא ביום ג' שעבר, ושנוסח באופן המשתמע לשתי פנים, הכריז פוג'דמון על עצמאות קטלוניה, אך דקות ספורות לאחר מכן אמר שהוא דוחה את הצהרת העצמאות כדי לספק לממשלת ראחוי את האפשרות לנהל מו"מ על עצמאות לחבל קטלוניה, השוכן בצפון-מזרח ספרד.

ראחוי העניק לפוג'דמון ארכה עד עשר בבוקר היום (ב'), זמן מקומי, להבהיר אם הכריז על עצמאות קטלוניה.

כל התבטאות שהיא מצדו של פוג'דמון - למעט הצהרה חד-משמעית שתכחיש כי זו הייתה כוונתו - תפורש כהכרזה על פרישת קטלוניה מספרד, על פי צו ששלחה ממשלת ספרד לפוג'דמון ביום ד' שעבר.

"השאלה ברורה מאוד - זה 'כן' או זה 'לא'", אמרה סגנית ראש ממשלת ספרד, סוראיה סנז דה סנטמריה, לעיתונאים ביום ו' שעבר. הצו דורש שפוג'דמון יחדל מ"מתקפתו על מסגרת דו-הקיום השלו שכוננה החוקה הספרדית".

לפיכך, פתחה הודעתו של פוג'דמון היום את הספירה לאחור לקראת דדליין נוסף שקבעה ממשלת ראחוי. עד עשר בבוקר (זמן מקומי) ביום ה' חייב פוג'דמון לבטל את הכרזת העצמאות שלו. אם הוא יסרב לבטל את ההכרזה, יוכל ראש ממשלת ספרד לבטל חלק מסמכויות השלטון העצמי של קטלוניה.

"העדיפות של ממשלתי היא לקדם באינטנסיביות את מסלול הדו-שיח", אמר פוג'דמון במכתבו לראחוי. "אנחנו רוצים לדבר, כמו שעושים בדמוקרטיות מבוססות, על הבעיה שהוצגה בידי מרבית העם הקטלוני, שרוצה להתחיל לצעוד במסלול כמדינה עצמאית במסגרת האירופית".

פוג'דמון קבע חלון של חודשיים לדו-שיח עם הממשלה המרכזית, למרות סירובו החוזר ונשנה של ראחוי לנהל מו"מ על פרישתו של אחד מ-17 המחוזות האוטונומיים של ספרד.

המנהיג הקטלוני קרא לראחוי לחדול מההליכים המשפטיים נגד ראש המשטרה המחוזית של קטלוניה ומנהיגיהם של שני הארגונים הבדלנים הקטלוניים רבי-ההשפעה, שזומנו להעיד היום בערכאה משפטית גבוהה בספרד זו הפעם השנייה במסגרת חקירה בחשד להסתה.

אחד השופטים חוקר אם שלושת האישים עודדו או סייעו למפגינים שמנעו בכוונה תחילה מכוחות הביטחון הספרדים להיכנס או לצאת ממבנים כדי לעצור חשודים או להחרים מסמכים במסגרת חקירת משאל העם הלא-מאושר שערכו הרשויות בקטלוניה על עצמאות המחוז. בספרד מתקיימת הפרדת רשויות בין הזרוע הודעתו של פוג'דמון היום את הספירה לאחור לקראת דדליין נוסף שקבעה ממשלת ראחוי. עד עשר בבוקר (זמן מקומי) ביום ה' חייב פוג'דמון לבטל את הכרזת העצמאות שלו. אם הוא יסרב לבטל את ההכרזה, יוכל ראש ממשלת ספרד לבטל חלק מסמכויות השלטון העצמי של קטלוניה.

הביצועית לזרוע השופטת, ופירושו של דבר הוא שראחוי לא יוכל להורות על הפסקתה של חקירה שכבר החלה.

התבטאויותיו המעורפלות של פוג'דמון בשבוע שעבר נועדו לפייס את הסיעות הפוליטיות המפולגות בפרלמנט המחוזי, ובמקביל גם להפעיל לחץ כבד על הממשלה המרכזית במדריד, לדברי חברי פרלמנט ואנליסטים.

מחוקקים בדלנים מחזיקים במרבית המושבים בפרלמנט המחוזי של קטלוניה. למרות שהם מאוחדים בשאיפתם להשיג עצמאות לקטלוניה, הם חלוקים בדעותיהם לגבי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. נאומו המעורפל של פוג'דמון בשבוע שעבר הכעיס את הבדלנים הניציים שדרשו ממנו להכריז על כינונה המיידי של רפובליקת קטלוניה. הבדלנים הניציים טוענים כי בהשהיית הכרזת העצמאות, בזבז פוג'דמון את המומנטום שבנו הבדלנים בעקבות משאל העם על עצמאות קטלוניה ב-1 באוקטובר.