ג'נרל מוטורס תבחן בקרוב מכוניות אוטונומיות בניו-יורק

היסטוריה בתפוח הגדול: יצרנית הרכב תערוך בשנה הבאה ניסוי ברחבי מנהטן ■ האתגרים: מזג-אוויר גרוע ונהגים אגרסיביים ■ המהלך עלול לפגוע בנהגי המוניות ובשירותים של אובר וליפט

שברולט בולט / צילום: רויטרס, Rebecca Cook
שברולט בולט / צילום: רויטרס, Rebecca Cook

ג'נרל מוטורס (GM) מתעתדת להיות החברה הראשונה שתבחן מכוניות אוטונומיות בעיר ניו-יורק - מהלך שתכליתו למצב את החברה כמובילה במירוץ לפיתוח מכוניות אוטונומיות, כמו גם לקדם בפוטנציה שימוש מסחרי בטכנולוגיה. החברה תפעיל בשנה הבאה צי של מכוניות חשמליות אוטונומיות מדגם שברולט בולט בשטח של כ-13 קמ"ר במנהטן תחתית, שמהנדסיה שוקדים על מיפויו. זאת, לדברי קייל ווגט, מנכ"ל Cruise Automation, חברה שמפתחת מכוניות ללא נהג שאותה רכשה ג'נרל מוטורס בשנה שעברה. המהלך עשוי להיתפש כאיום על אלפי נהגי המוניות הצהובות הפועלים בניו-יורק, שכן מוניות רובוטיות מבית ג'נרל מוטורס ויריבותיה עשויות לתפוס בסופו של דבר את מקומם של הנהגים האנושיים.

ג'נרל מוטורס ציינה כי במושב הנהג של כל מכונית ישב אחראי בטיחות אנושי, שיאסוף נתונים וישתלט על הרכב במקרה הצורך.

Cruise בחנה למעלה מ-100 מכוניות אוטונומיות בשווקים שונים, אך את עיקר החשיבות נהוג לייחס לפעילותה בסן פרנסיסקו - סביבה עתירת תנועה, המזמנת לא מעט מצבים מורכבים ומסוכנים שכלי הרכב האוטונומיים נדרשים ללמוד כיצד להתמודד איתם. ניו-יורק צפויה לזמן אתגרים דומים ואף להוסיף עליהם קשיים בדמות מזג-אוויר גרוע ונהגים אגרסיביים יותר, דבר אשר "ישפר את התוכנה שלנו", אמר ווגט.

"כל מי שנהג בניו-יורק יודע שצפויים שם כמה אתגרים ייחודיים", אמר בראיון.

 

כמו ג'נרל מוטורס, גם חברות אחרות מבקשות להציג מכוניות אוטונומיות בהקדם; קצב התקדמותם של מאמצי הפיתוח עשוי לטרוף את ההייררכיה בקרב יצרניות הרכב. Boston Consulting Group מעריכה כי עד 2030, כרבע מן הנסועה ברחבי ארה"ב תתבצע באמצעות כלי רכב אוטונומיים משותפים.

רוב החברות בוחנות את כלי הרכב בעמק הסיליקון - 42 חברות הורשו לבחון כלי רכב אוטונומיים בכבישי קליפורניה. בכלל זה ניתן למנות את אלפאבית, החברה האם של גוגל, שפועלת בתחום באמצעות חטיבת Waymo. החברה הרחיבה את פעולתה גם באזור פניקס, שם היא מציעה לאנשים שאינם עובדי החברה להשתמש במיניוואנים מתוצרת קרייזלר - 500 במספר - שבמושב הנהג שלהם יושב אחראי בטיחות.

Cruise ומתחרות חדשות אחרות מבקשות להדביק את הפער שפתחה Waymo, הנחשבת למובילה בתחום לאחר שצברה במשך שמונה שנים יותר מ-5,600,000 ק"מ של נסועה אוטונומית ביותר מ-20 ערים.

בכירים בג'נרל מוטורס טוענים כי העיר המאתגרת לנהיגה תועיל יותר למכוניות בבואן ללמוד כיצד להתמודד עם מצבים שנהגים אנושיים מתמודדים איתם כמובן מאליו, כמו למשל רמזורים מקולקלים. לדוגמה, המכוניות האוטונומיות של Cruise נתקלו בנתיבים שנחסמו לצורך עבודות בסן פרנסיסקו בשיעור גדול פי 19 מאשר באזור פניקס.

בכירי החברה לא ציינו מסגרת זמן ספציפית, אך ציינו כי הם מכוונים להפעלת רשת שיתוף נסיעות לפי דרישה באזורים צפופי אוכלוסין, וכי הדבר יקרה "מוקדם מכפי שאנשים חושבים".

רוד לייץ', אנליסט בדויטשה בנק, ציין החודש כי לדעתו ג'נרל מוטורס עשויה להשיק שירות מסחרי של נסיעות אוטונומיות - ללא נהג ליד ההגה - "בתוך כמה רבעונים, הרבה לפני המתחרות". לייץ' הסתמך על דבריהם של בעלי תפקידים בחברה, וציין כי שירות כזה מבית ג'נרל מוטורס עשוי "לשבש משמעותית" את פעולתן של ענקיות שירותי הסעה דוגמת אובר וליפט.

ווגט סירב לשער האם הניסוי שעורכת Cruise ברחובות ניו-יורק מעיד על כוונתה להפעיל שירות דומה גם שם. הניסוי במנהטן "יהיה קריטי להצלחתם הכוללת של כלי רכב אוטונומיים ולקיצור לוח הזמנים ליישום בכל קנה מידה שהוא", אמר.

מניות ג'נרל מוטורס נסקו בשיעור של למעלה מ-25% בחודשיים האחרונים, בד בבד עם העיסוק ההולך וגובר בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה.

השקעות משמעותיות

כמה מדינות בארה"ב, ובכללן קליפורניה, מישיגן ואריזונה, כבר חוקקו חוקים המאפשרים למפתחות כלי רכב אוטונומיים לבחון את המערכות מתוצרתן בכבישים, בהנחה שהטכנולוגיה תעודד בהמשך השקעות משמעותיות ותצמיח גם משרות חדשות. מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו מ. קואמו, תומך בניסויים כאלה כחלק מן הניסיון להפוך את ניו-יורק למרכז טכנולוגי.

"אנחנו גאים להתייצב בחזית התעשייה העולה הזאת, שיש לה הפוטנציאל להפוך למהלך הטכנולוגי הגדול הבא שיניע את הכלכלה שלנו," ציין קואמו.

באביב שעבר חוקקה מדינת ניו-יורק חוק המאפשר בחינה של כלי רכב אוטונומיים בכבישיה.