זהבה גלאון תתפטר מהכנסת; תמשיך לשמש כיו"ר מרצ

לפי הודעת שנשלחה ע"י דוברי המפלגה, גלאון התפטרה כדי להתרכז בתפקידה כיו"ר מרצ ולהנהיג פריימריז פתוחים

זהבה גלאון הודיעה ליו"ר הכנסת על התפטרותה מהכנסת. לדברי גלאון, היא הגיעה להבנה שעליה לעבוד במשרה מלאה כיו"רית מרצ ולהשקיע את כל זמנה במאבק להגדלת כוחה של המפלגה באמצעות פתיחת השורות לקהלים חדשים. את מקומה בסיעת מרצ בכנסת ימלא מוסי רז, המשמש היום כמזכ"ל המפלגה.

במכתב לחברי וחברות המפלגה כתבה גלאון: "מרצ לא יכולה להתקיים כמועדון סגור שמתעלם מכם - המצביעים והתומכים שלה - וחוסם את האפשרות של כוחות נוספים לקחת חלק במאבק שלנו להזרים דם חדש בשמאל".

"אני אוהבת את הכנסת, אבל את מרצ אני אוהבת יותר, ואני יודעת שאם מרצ לא תיפתח - מרצ לא תהיה. לשמאל יש קהל רחב וגדול בהרבה ממספר האנשים שהצביעו למרצ. כדי לממש את הפוטנציאל הזה על מרצ להשתנות. אני משוכנעת שההתפטרות שלי מהכנסת תאפשר לי כיו"רית מרצ להתרכז בקידום "פריימריז פתוחים" והפיכת מרצ לבית גדול ומכיל לכל מי שמאמינים בערכים שלנו".

גלאון היא מבין חברות האופוזיציה הוותיקות ביותר, ולא נטלה חלק באף קואליציה מאז שנכנסה לכנסת. בבחירות לכנסת ה-20, עם העלאת אחוז החסימה, גברו החששות במרצ מפני ירידה מתחתיו. יחד עם זאת, בימים האחרונים, ועם הודעות יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, המנסות לקרוץ לימין הישראלי (בנושא התנחלויות, ואמירת גבאי על כך שלא צריך להעמיד את ראש הממשלה לדין על נושא השמפניות והסיגרים), ניכרה תכונה בתוך מרצ - במחשבה שהתנהלות גבאי תבריח בוחרים לכיוון שמאל.

גלאון כתבה הבוקר לפעילי מפלגה: "אני עוזבת את הכנסת בלב כבד. אני אוהבת את העבודה הזו, ולהיות נבחרת ציבור זו שליחות שאין כמוה וזכות שאני אסירת תודה עליה כל יום. אני גאה בהישגים שהיו לי ב-16 השנים שייצגתי אתכם במאבק לשוויון ולצדק; למען זכויות נשים והקהילה הגאה, לזכויות פלסטינים בישראל ובשטחים, נגד שחיתות כלכלית והריכוזיות במשק למען סגירת פערים חברתיים, לזכויות אדם ונגד ממשלות ימין הנחושות לחסל את המאפיינים הדמוקרטיים בישראל".

ביום חמישי הבא, ה-26.10, יערכו בסניפי מרצ בחירות בהם יבחרו מתפקדי ומתפקדות המפלגה את צירי הוועידה החדשה. גלאון תגיש בסוף דצמבר השנה הצעה לוועידה החדשה לשינוי שיטת הבחירות לפריימריז פתוחים, שיאפשרו לכל תומכי מרצ לקבוע מי יהיה יו"ר המפלגה ומי יתמודד מטעמה לכנסת.

בהצבעה שתיערך במרצ ב-26 באוקטובר יבחרו מחדש כ-800 צירי מרצ (בהצבעה פתוחה) ועוד כ-200 צירים יקבלו מינוי במסגרת מה שמכנים במרצ "צירי-על" (בדומה לסופר דלייגייטס), שהם ח״כים של מרצ לשעבר, חברי מועצות מקומיות ואנשים השייכים לחוגי פרופ׳ התומכים במרצ מבחוץ.

גלאון מנסה להוביל למהלך כזה שמקסימום מתוך ה-800 ומתוך ה-200 יתמכו במהלך שלה לפריימריז פתוחים, ולשם כך, היא מתכוונת להקדיש את השבוע הקרוב וגם את השבועות שלאחריו הבחירות לוועידה, ועד להצבעה על שינוי התקנון בדצמבר השנה. במרצ יש כ-18 אלף מתפקדים רשומים.

גלאון עדכנה את חברי הסיעה על החלטתה לפרוש ביממה האחרונה. אבי דבוש, מס' 8 ברשימת מרצ, היה מבין האנשים שיזמו את מהלך הפריימריז הפתוחים. הוא אמר שהוא מודה לגלאון על פעילות פרלמנטרית מסורה של שנים רבות. הוא מברך על הצטרפותה ליוזמה של פתיחת שיטת הבחירות במרצ וקורא לה להקדים את הבחירות לראשות המפלגה.