ההסכמות על יבוא שמן זית התעכבו - והמחירים יעלו

ב-2017 לא הצליחו המשרדים להגיע להסכמה לגבי חלוקת המכסות הפטורות ממכס בין שמן מבוקבק וכזה המיובא בצוברים ומבוקבק בארץ, המאפשר לחקלאים להרוויח יותר ■ התוצאה: מחסור בחומר גלם, הפסקת המבצעים והתייקרות

בקבוק שמן זית / צלם: תמר מצפי
בקבוק שמן זית / צלם: תמר מצפי

משרדי הכלכלה והחקלאות הצליחו להגיע להסכמות על מתווה לפתיחת מכסותיבוא פטורות ממכס לשמן זית מ-2018 עד 2020, שבמסגרתן ייובאו 1,700 טון שמן זית מהשנה הבאה. זאת לאחר שנכשל הניסיון להגיע להסכמות לפתיחת מכסות שמן זית ב-2017, והוחלט כי עד סוף השנה לא יהיו מכסות פטורות ממכס.

כפי שנחשף ב"גלובס", המחלוקת בין משרד החקלאות למשרד הכלכלה לגבי חלוקת המכסות בין שמן הארוז מראש בבקבוקים לבין השמן שמיובא בצוברים ומבוקבק בישראל הביאה לביטול חלוקת מכסות בשנה הנוכחית. המכסות שבוטלו הסתכמו ב-2,000 טונות, כלומר 2 מיליון ליטר שמן. מדובר במכסות וולנטריות שמחולקות מדי שנה לקראת החגים כשיש מחסור בגידול המקומי, והשנה בגלל המחלוקת הוחלט לבטלן. משמעות המכסות היא הוזלה של כ-6 שקלים לליטר, ובסך הכול כ-12 מיליון שקל.

באחרונה הגיעו המשרדים להסכמות, והיום (ד') יצאו המשרדים בהודעה כי סוכם מתווה שיכנס לתוקפו מ-2018, כאשר השמן המיובא יגיע לשווקים רק באפריל. על-פי המתווה שסוכם, ייפתחו בשנים הקרובות מכסות פטורות ליבוא שמן זית בחלוקה של 30% בבקבוקים ו-70% צוברים.

המכס על שמן זית מגיע לכמעט שליש מערך הסחורה, מה שמשפיע באופן דרמטי על מחיר השמן שנמכר ברשתות. ענף שמן הזית פעל בשנים האחרונות בתנאים של חוסר ודאות, והיה תלוי מדי שנה בהחלטות קצרות מועד באשר לפתיחת המכסות והיקפן. אי ודאות זו לא אפשרה לגורמים בענף תכנון ארוך טווח, ויצרה עליות מחירים.

מסיק הזיתים מתרחש מדי שנה בין נובמבר לינואר, ולכן התוכנית שעליה הכריזו המשרדים למעשה אינה רלוונטית לחצי השנה הקרובה. המכסות שייכנסו בתחילת ינואר ב-2018 בהתאם להסכם ישמשו את השוק רק אחרי פסח.

בשל ההתמהמהות בהחלטה שמנעה כניסת שמן זית פטור ממכס, מרבית שמן הזית שנמצא כיום ברשתות הוא שמן זית מיובא. בכיר בענף שמן הזית אמר היום לגלובס: "כל שמן הזית שנמצא היום בסופרים הוא לא מישראל".

ברשתות השיווק כבר ניתן להרגיש כי הופסקו המבצעים על שמן הזית, והופסקה מכירה של אריזות שמן גדולות, וכעת ניתן למצוא בעיקר בקבוקים קטנים ויקרים יותר. המגמה הזו צפויה להימשך בחודשים הקרובים. הרשתות והיצרניות השתדלו להימנע מעליית מחירים מאז המחאה החברתית, אולם כעת הן צפויות להתחיל בהפסקת מבצעים ובהמשך אף לעליית מחירים ממשית.

השנה יובאו כ-5,000 טון לא פטורים ממכס, כמות אשר על-פי הערכות בשוק נחשבת לשיא של כל הזמנים ביבוא עם מכס מלא. גורם בענף אמר היום אמר היום ל"גלובס" כי "מרבית המבצעים בשמן הזית נעצרו, למעט מותג הפרטי שעדיין נמכר בהוזלה. המשמעות היא למעשה העלאת מחירים". אותו גורם הוסיף כי מחסור משמעותי בשמן מורגש היום גם בתעשייה ובשוק המוסדי.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום גורם במשרד החקלאות כי "ההחלטה שהתקבלה היא שב-2017 לא מחלקים מכסות נוספות פטורות ממכס מעבר למכסות הסכמי הסחר. האמת היא שב-2017 נכנסה כבר כל הכמות במכס מלא ועונת המסיק כבר התחילה, כך ש-2017 כבר לא רלוונטית, אבל אנחנו מסתכלים קדימה. הפספוס בעיניי לגבי המכסות כבר היה בפברואר-מארס".

"אנחנו יודעים שהמשווקים הגדולים עושים מאמצים לא להעלות מחירים, שכן כולם מבינים שעליית מחירים לא טובה לאף גורם", אך הוסיף כי "מחיר חומר הגלם עלה, ואם בינתיים הם לא מעלים מחירים הרווחיות שלהם נשחקת".

לפי נתוני משרד החקלאות, שוק שמן הזית בישראל מוערך ב-20 אלף טון לשנה, שממנו מגדלים בישראל כ-15 אלף טון. 1,200 טון שמן זית מיובאים מדי שנה לישראל בפטור ממכס, וכל השאר מיובא במכס מלא, אך בשנים מסוימות נפתחו מכסה וולנטרית נוספת פטורה ממכס. המכסות הללו יצרו חוסר ודאות בשוק, גם אצל החקלאים והמבקבקים, וגם לגבי מחיר השמן לצרכן.

הציפייה במשרדי הכלכלה והחקלאות היא כי המהלך ייצב את שוק שמן הזית בישראל וימנע עליית מחירים כאשר יבול השמן המקומי לא מספק את הביקוש המקומי, אך מתברר כי עבור החודשים הקרובים, כבר מאוחר מדי.

תקנים חדשים לאיכות השמן

המחלוקת נוצרה בשל דרישה של שר הכלכלה אלי כהן להביא כמות גדולה יותר בבקבוקים, שכן העובדה שהבקבוקים מגיעים ארוזים מאפשרת למכור אותם במחיר נמוך יותר ומונעת מהחקלאים המקומיים לגזור רווח בתהליך האריזה והביקבוק.

במשא ומתן ההבנות שהסתמנו בין משרד הכלכלה ומשרד החקלאות היו שתהיה נטייה ברורה לכיוון הצוברים בכמות, כ-1,800 טון בצוברים ו-200 בבקבוקים - בלי תשלום פיצוי לחקלאים. אולם המהלך הזה התפוצץ וכניסת המכסות הפטורות בוטלה.

בין הגנה על התעשייה החקלאית להוזלת העלות לצרכן, העדיף כהן את השיקול הצרכני, אולם לפי החלוקה שהתפרסמה היום, מתברר כי כהן נסוג מעמדתו המקורית לחלק 50% בצוברים ו-50% בבקבוקים, והתקרב לעמדה של משרד החלקאות שביקשה חלוקה של 80% לצוברים, ורק 20% בבקבוקים שעוברים ישירות לרשתות השיווק.

עדו תמיר, חקלאי ממשק פתורה שמגדל ומשווק כ-40 טונות שמן זית בשנה אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "מורגשת בתקופה האחרונה עלייה בביקושים לשמן זית. עליית המחירים שהצרכן מרגיש עכשיו ידועה בענף כבר כמה חודשים, שכן מחיר חומר הגלם של שמן הזית עלה".

לדברי תמיר, סיבה נוספת להתייקרות היא שהשמן שנמכר איכותי יותר בזכות התקנים החדשים שנקבעו לענף: "מסוף דצמבר 2017 הוגברו הדרישות, וכדי למכור שמן כתית מעולה נדרשים לקיים בדיקות מעבדה, וחייבים לציין על המדבקה את מקור הזיתים. זה יוצר מצב שהחברות הגדולות צריכות להתאקלם לתוך התקנים החדשים ולכן הן מעלות מחירים". הוא מציין כי "בעבר הן היו מביאות שמן מיובא ממדינות כמו מרוקו וטונסיה ועושות ממנו בלנדים, וכעת בשל התקנים, הן לא יכולות להביא את השמן הנחות שהביאו".

יאיר שירן, יו"ר ועדת מכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, מסר כי "מכסות אלה מצטרפות למכסות היבוא השנתיות בהיקף של 1,200 טון, הנובעות מהסכמי הסחר של ישראל עם האיחוד האירופי ועם ירדן".

על-פי הסיכום שאליו הגיעו משרד הכלכלה ומשרד החקלאות, בחלוקת הקצאות מן המכסות הפטורות ממכס בצוברים, המיועדות למפעלי שמן זית מקומיים, יילקחו בחשבון היקפי הרכש של שמן מייצור מקומי על-ידי המפעלים המקומיים, כך שככל שהיקף הרכש של שמן זית מייצור מקומי יהיה גבוה יותר, יגדל הסיכוי לקבלת הקצאות גדולות יותר ביבוא צוברים בתנאים של פטור ממכס. המכסות יהיו בתוקף בכל שנה מתום חג הפסח ועד סוף ספטמבר.

משרד הכלכלה נסוג
 משרד הכלכלה נסוג