לאומי החל במכירת לאומי קארד לפי שווי 3 מיליארד ש'

בכירי לאומי פרטנרס החלו בפגישות עם קרנות פרייבט אקוויטי ■ בכיר בשוק ההנפקות: הנפקת מניות בהיקף 3 מיליארד שקל גדולה על השוק המקומי, ולכן צפויה עסקה משולבת

מכירת לאומי קארד יוצאת לדרך. ל"גלובס" נודע כי לאומי פרטנרס יחל ברוד שואו במהלך נובמבר. הרוד שואו יתקיים בעיקר לקרנות פרייבט אקוויטי זרות, שכבר החלו בשיחות בדרגות שונות עם הבנק ועם זרוע ההשקעות שלו לאומי פרטנרס שמרכז עבור הבנק את מכירת המניות.

גורם בכיר בבנק לאומי אמר ל"גלובס" כי ההחלטה האסטרטגית של הבנק היא למכור את כל מניות החברה שבבעלותו, ולכן מדובר במכירת מניות בשווי של כ-3 מיליארד שקל, שנגזר מהערכת שווי שביצעה קבוצת עזריאלי וקבעה שווי חברה של 2.8 מיליארד שקל, כשלזה יש להוסיף פרמיית שליטה. הונה העצמי של לאומי קארד עומד כיום על כ-1.8 מיליארד שקל, וחלקו לש בנק לאומי  בחברה עומד על 80%.

את מכירת לאומי קארד מוביל באופן אישי ירון בלוך, יו"ר החברה ויו"ר לאומי פרטנרס. בלוך הכין בשנה האחרונה את לאומי קארד למכירה. הכנה זו הגיעה לפני החגים לישורת האחרונה שלה, ובלאומי פרטנרס החליטו להוציא את החברה לרוד שואו כבר בתקופה הקרובה.

בפני לאומי פרטנרס עומדות מספר חלופות למכירת החברה:

■ חלופה ראשונה: הנפקת מניות בבורסה - זו חלופה שיכולה להיות מעניינת מאוד לציבור, בעיקר בשל העובדה שמדובר בהנפקה יוקרתית של חברה רווחית עם נתח שוק משמעותי בכלכלה המקומית. לא נראה שיכולה להיות בעיה מיוחדת לקלוט את המניות של לאומי קארד בשוק, אולם גורם בכיר בשוק ההנפקות אמר ל"גלובס" כי הנפקה של 2.4 מיליארד שקל במניות היא הנפקה שעלולה להיות גדולה על השוק המקומי. "צריך לזכור שהמוסדיים חשופים למערכת הבנקאית והגדלת חשיפה בסדר גודל של לאומי קארד עלולה להביא את משקל מניות הפיננסים בתיק ההשקעות של המוסדיים למשקל יתר ולחשיפה גדולה מדי לשוק הפיננסים".

■ חלופה שנייה: מכירת מלוא החזקות בנק לאומי בלאומי קארד לקרנות פרייבט אקוויטי זרות - זו החלופה המועדפת כרגע על בנק לאומי. מכירה בסדר גודל כזה יכולה להיבלע בין 2-3 קרנות אמריקאיות או בינלאומיות. "זו מכירה קלאסית עבור קרנות כאלה, הן נזילות מאוד, מחפשות השקעות בחברות עם פוטנציאל טוב. אבל צריך לזכור ששוק הפיננסים הישראלי מאופיין ברגולציה קפדנית, שעלולה להרחיק את הקרנות הללו מהשקעה בסדר גודל כזה בלאומי קארד", אמר גורם בכיר המעורה בפרטי המכירה.

■ חלופה שלישית: החלופה הזו אינה הראשונה בסדר העדיפויות של לאומי, אבל היא בהחלט נשקלת, והיא למעשה משלבת בין מכירת נתח משמעותי לקרנות פרייבט אקוויטי והנפקה בבורסה של יתר המניות שבידי הבנק. גורמים בכירים בשוק ההון מעריכים כי שוק ההון המקומי יכול לבלוע הנפקה של 40% (מחצית מהחזקות בנק לאומי בחברה), אבל בחלופה זו יש שתי בעיות. הבעיה הראשונה שקרנות פרייבט אקוויטי עלולות להירתע מהשקעה בחברה שכפופה הן לרגולציה הבנקאית והן לרגולציה של שוק ההון ולחשיפה שנובעת מכך. הבעיה השנייה היא חשש מחוסר הרמוניה בניהול השוטף של החברה, במקרה שהשליטה תתחלק בין קרן השקעות למוסדיים בשוק ההון. 

מבנק לאומי נמסר בתגובה כי הם אינם מתייחסים לנושא מכירת לאומי קארד.