פימי במו"מ לרכישת השליטה באימאג'סאט תמורת 40 מיליון ד'

העסקה, הנמצאת במו"מ מתקדם, משקפת שווי של 75 מיליון דולר "אחרי הכסף" לחברת תצלומי הלוויין שנמצאת בבעלות התעשייה האווירית ■ במסגרת העסקה תידרש התעשייה האווירית לוותר על מרבית החוב של אימאג'סאט כלפיה, המסתכם ב-67 מיליון דולר

לוויין של אימאג'סאט
לוויין של אימאג'סאט

קרן פימי בראשות ישי דוידי מנהלת משא-ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת תצלומי הלוויין אימאג'סאט אינטרנשיונל (ISI), שנמצאת בבעלות התעשייה האווירית (תע"א). הבוקר (ה') דיווחה תע"א לבורסה על מגעים מתקדמים בין הצדדים להכנסת קרן פימי כמשקיע באימאג'סאט, בעסקה שתכלול הזרמה כספית של פימי בתמורה להקצאת מניות.

המו"מ בין הצדדים נמצא כעת בשלביו הסופיים, ואם יושלם לבסוף בהצלחה, הוא צפוי להפוך לעסקה חתומה כבר בתקופה הקרובה. על פי המתווה המסתמן, פימי תזרים לאימאג'סאט סכום של כ-40 מיליון דולר בתמורה להקצאה של כ-55% ממניותיה - כך שהעסקה משקפת לאימאג'סאט שווי חברה של 75 מיליון דולר "אחרי הכסף".

תוכנית לשגר לוויינים נוספים

נוסף על וויתור על השליטה, תידרש כנראה תע"א לוותר במסגרת העסקה גם על מרבית החוב של אימאג'סאט כלפיה, בערך נקוב של 67 מיליון דולר. חוב זה אמור להיפרע במלואו עד מאי 2018, אבל לאור מדיניותה הוותיקה של פימי, קשה להניח שהיא תסכים שכל כספי השקעתה יועברו בתוך שנה לכיסוי חוב בעלים.

על פי הידוע, אימאג'סאט היא חברה רווחית, אבל אינה נהנית מצמיחה מהותית בעסקיה. לפי ניסיון העבר, תבקש כנראה פימי לחזק את פעילותה של אימאג'סאט ולפתוח אותה לתחומים נוספים. אחת הדרכים לעשות זאת תהיה קידום של תוכנית קיימת לשיגור לוויינים נוספים לחלל, ולשם כך ישמשו כנראה מרבית כספי ההשקעה שתזרים פימי.

אימאג'סאט הוקמה בשנת 1997 על ידי תע"א, אלביט מערכות ומשקיעים נוספים, אבל כיום היא מוחזקת רק בידי תע"א. החברה רשומה באיים האנטילים ההולנדיים, מעסיקה כמה עשרות עובדים ופועלת ממשרדיה באור יהודה ובלימסול שבקפריסין. בראש אימאג'סאט עומד המנכ"ל נועם סגל - סא"ל במילואים, ששירת בעבר בחיל האוויר וכיהן לאחר מכן בתפקידים בכירים גם באלביט מערכות ובאלישרא.

אימאג'סאט עוסקת בשיווק של תצלומי לוויין, המצולמים על ידי לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים ברזולוציה גבוהה. תצלומי הלוויין מוצעים ללקוחות אימאג'סאט בעיקר על ידי החכרת אזורי כיסוי גיאוגרפיים מוגדרים (מקטעי חלל), שנקבעים בינה לבין הלקוח, ובהם מוקנית ללקוח באופן בלעדי יכולת שליטה על צילומי הלוויין בצורה עצמאית וחסויה.

לקוחותיה העיקריים של אימאג'סאט הם ממשלות של מדינות ריבוניות, שאינן עוינות את ישראל, והן זוכות מהחברה גם לגישה לתצלומי לוויין ברזולוציה גבוהה וגם לשירותי ניתוח של הנתונים המתקבלים מצילומי הלוויין.

נוסף על כך, אימאג'סאט פיתחה אלגוריתמים מתקדמים לזיהוי תנועות של כלי שיט ברחבי העולם, מתוך התצלומים המתקבלים מהלוויין. הלוויינים המשמשים את אימאג'סאט הם לווייני צילום מסחריים מסדרת ארוס (EROS), שפותחו ויוצרו על ידי תע"א. כיום מפעילה אימאג'סאט לוויין תצפית אחד, ארוס B, ששוגר לחלל ב-2006. הלוויין הראשון שלה, ארוס A, ששוגר לחלל בשנת 2000, כבר אינו נמצא בשימוש.

על פי פרסומי עבר בתקשורת, ב-2005, לפני שיגור הלוויין השני שלה (ארוס B), ביקשה אימאג'סאט לגייס כ-120 מיליון דולר בנאסד"ק בהנפקה ראשונית של מניות, לפי שווי חברה של כ-400 מיליון דולר. ואולם, תוכנית זו לא יצאה לבסוף לפועל.