פלוג: לא להשתמש בעודפי גביית המסים להורדות מס

נגידת בנק ישראל מעריכה כי עודפי גביית המיסים הם בעלי אופי חד-פעמי, ואין להסתמך עליהם לטווח ארוך

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)

"מחירי הדירות שבו לעלות, אם כי בקצב מתון מבעבר בעוד שוק הדיור ממשיך להתקרר" כך אמרה היום נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג. לדבריה "ככל שיימשכו מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדירות הם יתמכו בהורדת המחירים". 

מוקדם יותר החליטה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שהתכנסה השנה לראשונה בהרכב מלא, להשאיר את הריבית בשיעור של 0.1%. מסקירת הוועדה המוניטרית של הבנק עולה כי בשנת 2018 צפויה רק העלאת ריבית אחת (ברבעון הרביעי) לעומת שתי העלאות בתחזית הקודמת. במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר פרסום ההחלטה, פלוג הסבירה כי הדחייה של העלאת הריבית נובעת מכך שהאינפלציה הייתה נמוכה מהצפוי. "היו שני מדדים מאד נמוכים ביוני ויולי ולכן האינפלציה תתכנס לסביבת היעד יותר מאוחר".

פלוג אמרה כי אין להשתמש בעודפי הגבייה שבקופת האוצר להפחתות מסים. לדבריה "מאחר ומדובר בעלייה חד-פעמית או זמנית אנחנו חושבים שלא יהיה נכון להפחית מסים. ההערכות שלנו ל-2018 מראות שאין בסיס להעריך שהגבייה תהיה יותר גבוהה ממה שנחזה בתחזית המקורית. לכן אם המסים יופחתו בעקבות אותו עודף זמני - הגירעון בשנים המאוחרות יותר יהיה גבוה. לא רצויה הפחתה זמנית (של מסים) שבעקבותיה יהיה צורך להעלות מחדש את המסים כדי למנוע מהגירעון לגדול".

בנוסף, הוריד בנק ישראל את תחזית הצמיחה של המשק ל-2017 ל-3.1%, לאחר שברבעון הקודם העלה את התחזית מ-3.1% ל-3.4%. פלוג הסבירה כי הסיבה להורדה כלפי מטה של התחזית היא נתוני הצמיחה הנמוכים יחסית למחצית הראשונה של 2017 אך לדבריה "זה ביטוי להתפתחויות שכבר התרחשו, ואין שינוי בתחזית החטיבה לגבי הצמיחה הצפויה ב-2018 (העומדת על) 3.3%".

עוד אמרה פלוג כי ישראל נמצאת במצב ייחודי שבו התעסוקה מלאה, השכר עולה והאינפלציה אפסית. פלוג ציינה כי "המדדים שבחלקם היו מפתיעים והאינפלציה תנודתית אך בסך הכל לא חל שינוי ברמת האינפלציה". פלוג ציינה את ההתמתנות העולמית באינפלציה ואת צעדי הממשלה להורדת יוקר המחייה. פלוג אמרה שעליית השכר התמתנה אך היא מקיפה את כלל המשק ולאחרונה אף ניכר גידול בביקוש לעובדים.

עוד הסבירה כי עליית השכר לא באה לידי ביטוי בעלייה בהוצאות הייצור משום שירידה במחירי התשומות אפשרה עד לאחרונה למעסיקים לספוג את התייקרות השכר. בנק ישראל מציין כי ב-12 החודשים האחרונים התחזק שער השקל ב-6.1% מול סל המטבעות האפקטיבי.

לגבי התחלות הבנייה אמרה פלוג כי "נכון שראינו ירידה בהתחלות הבנייה אבל מדובר בנתוני קצה ומוקדם לקבוע שיש ירידה במספר ההתחלות. יש חשיבות רבה מאד במאמצים להגדיל את היצע הדיור".