זליכה: "מונופול חדשות 2 מנסה לחסום מתחרה חדש ויצירתי"

ערוץ 20 הגיש חוות-דעת של החשכ"ל לשעבר באוצר, בניסיון להגן בבג"ץ על זכייתו במכרז ערוץ הכנסת ■ מועצת הכבלים והלוויין תדון השבוע בתשובת הערוץ ■ חדשות 2: כל מי שעיניו בראשו רואה כי מדובר בהצעה חסרה ופגומה באופן יסודי ומהותי

הקרב המשפטי סביב מכרז ערוץ הכנסת נמשך: לאחרונה הגיש ערוץ 20, במסגרת ההליכים בבג"ץ, מענה לתשובות שהופנו אליו ממועצת הכבלים והלוויין לאחר שלזאת התברר כי עלול להיווצר קושי להגן על ההצעה הזוכה שלו בבג"ץ.

ב-19 בספטמבר פנתה המועצה לערוץ 20 במכתב שכותרתו: "קשיים בהצעתכם במכרז ערוץ הכנסת", וביקשה מהערוץ להשיב על סדרה של שאלות שהתעוררו סביב הצעתו. כזכור, המועצה היא זאת שבחרה את הצעת ערוץ 20 כהצעה הזוכה, ולאחר מכן, עם תחילת ההליכים בבג"ץ אישררה שוב את זכייתו. למרות זאת, בעקבות ניתוח כלכלי של חברת TASC שצורף לעתירת חדשות 2 ונחשף ב"גלובס", פנו במועצה לערוץ בסדרה של שאלות שעוסקות בפערים שקיימים לכאורה בין סוג וכמות התכנים שהוצעו בפרק התוכן של המכרז (הפרק החשוב ביותר מבחינת הניקוד), לבין דרך המימון שלהם כפי שהוצגה בפרק התוכנית העסקית.

כחלק מתגובת ערוץ 20, מצורפת חוות-דעתו של ד"ר ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, שנשכר על ידי הערוץ. זליכה מקדיש חלק מחוות-הדעת, שהגיעה ל"גלובס", לתיאור המאבק של ערוץ 20 בחדשות 2, כמאבק של גוף חדש וקטן ב"מונופול ותיק ורב עוצמה". "את ניסיונו המופרך של ערוץ 2 להביא לפסילת זכיית ערוץ 20 במכרז יש לראות גם בהקשר של התחרותיות במשק", כותב זליכה שמגדיר את את ערוץ 20 כ"מתחרה קטן, חדש, יצירתי וחכם".

בהתייחסו לעצם הסוגיה שבמחלוקת, גורס זליכה כי התוכנית העסקית שהציג ערוץ 20 עבור ערוץ הכנסת "מגלמת יצירתיות תפעולית הנשענת על ניסיון רב של מנהליה". לדבריו, "אלה השכילו להבין כי ללא ניהול תפעולי יצירתי המביא לשיא את הניצולת והיעילות של כוח האדם והציוד הם יתקשו להתמודד עם מתחרה כערוץ 2, אשר בשוק הטלוויזיה המסחרית כמו גם בתחום החדשות הטלוויזיוניות מהווה מונופול לכל דבר ועניין".

על פי כללי המכרז, לערוץ ניתן תקציב שנתי קבוע מהמדינה (כ-25 מיליון שקל כולל מע"מ) שלא ניתן להגדילו, והוא מחויב להציג רווח שנתי של 5%. אלא שעל פי הניתוח של TASC להצעת התוכן של ערוץ 20 היא צפויה להוביל את הערוץ להפסד של 1.7 מיליון שקל בשנה.

זליכה מתייחס לכך וכותב כי "מסמך חברת TASC מנסה לבקר את התוכנית העסקית של ערוץ 20 בדיוק בנקודות בהן מגיעים לה כל השבחים. הביקורת המופרכת עושה שימוש בטיעון לפיו יש לפסול את התוכנית העסקית של החברה מאחר שהיא שונה רעיונית מזו של ערוץ 2".

זליכה מתייחס גם לאופן שבו תמחר הערוץ את תוכניותיו לפי "אשכולות" - כלומר, קבוצות של תוכניות - וגורס כי בכך התוכנית שלו "מעגנת את היתרון התפעולי (באמצעות) מימון אשכולות של תוכניות ופרקים בעלות שולית הולכת ופוחתת. זאת, בניגוד למימון הלינארי והלא יעיל של ערוץ 2 (שמממן) כל תוכנית ופרק בנפרד".

המסמך של זליכה הוא חלק מתשובה בת ארבעה חלקים, הכוללת חוות-דעת כלכלית של חברת הייעוץ MNS. "כל התוכניות שהציעה החברה בתוכניתה העסקית מתוקצבות בצורה מלאה בחישוביה הכלכליים כפי שמפורט בחוות-דעתה של MNS, שאני תומך בה באופן מלא", כותב זליכה.

מועצת הכבלים והלוויין תתכנס ביום שלישי לדון בתשובות ערוץ 20, לפני שתשיב לבג"ץ בתחילת נובמבר.

מחדשות 2 נמסר: "היצירתיות של ערוץ 20 הייתה רבה עד כדי כך שההצעה שהגיש במכרז אינה מתקצבת אלפי שעות שידור שהוא התחייב להפיק. כל מי שעיניו בראשו רואה כי מדובר בהצעה חסרה ופגומה באופן יסודי ומהותי, שאין לה ולא יכולה להיות לה כל תקומה.