מכסף בעל ערך לטפט: לשטרות פרנק שווייצרי יש תאריך תפוגה

השטרות השווייצריים מאבדים ערך כל 20 שנה - כמיליארד פר"ש עומדים להימחק בסוף העשור

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

אחד משטרות הכסף הנחשקים ביותר בעולם, הפרנק השווייצי, כולל מרכיב שמנוגד לדימוי שלו כפריט בעל ערך בטוח: יש לו תאריך תפוגה - ועבור כמה מהשטרות הללו, הוא מתקרב במהירות.

כמיליארד פרנק בשטרות שנופקו בשנות ה-70 קרובים לתאריך התפוגה שלהם, שבו הם יהפכו ללא כל טקס ממטבע יתרות לנייר טפט על קירות כאשר ערכם יימחק, אלא אם הממשלה תתערב.

שווייץ היא ייחודית מבין המדינות העשירות בכך ששטרי הכסף שלה, הבנקנוטים - מ-10 פרנקים עד 1,000 פרנק הגדול (1,025 דולר) - מאבדים את כל ערכם 20 שנה אחרי שהם מוחלפים על ידי שטרות חדשים. הסדרה שהונפקה בשנות ה-70 הוחלפה משנת 2000, ולכן הערך שלה אמור להימחק ב-2020. מטבעות פרנק, אגב, לא מתיישנים לעולם.

פסק זמן של 20 שנה מאפשר, כמובן, להיערך מראש, אבל עצם התפיסה שמטבע עומד לפוג סותרת את מוניטין הביטחון והבטיחות הפיננסיים של האומה האלפינית, זה שהעלה את שווי הפרנק בעשרות השנים האחרונות.

הממשלה והבנק המרכזי רוצים לשנות את החוק. אם זה לא יקרה, השטרות שהונפקו החל ב-1976 יפגשו את בוראם בסוף העשור הנוכחי. הם הוצאו מהמחזור בשנת 2000 לטובת סדרה חדשה של שטרות שיש לה עיצובים, צבעים ומידות חדשים. משם החל תקתוק השעון לתושבים שצריכים לקחת אותם לבנק הלאומי כדי להחליפם בשטרות חדשים.

לכן מתחילת מאי 2020, אנשים לא יוכלו להחליף את השטרות בערך של כמיליארד פרנק משנות ה-70 שעדיין מצויים במחזור. הם יהפכו למזכרות חסרות ערך, כמו שקרה לשטרות הקודמים משנת 1907.

קשה לקבוע בדיוק היכן נמצאים השטרות הללו בסך מיליארד פרנק. כמה מהם נעלמו כנראה בדרך הטבע, כלומר התבלו או אבדו. כמה שטרות יכולים להיות אצל תיירים או עובדים שעזבו את שווייץ עם מזומנים ולא חזרו. בשנים האחרונות הוחלפו שטרות בערך של 30 מיליון עד 40 מיליון פרנק בשנה. ב-2016 היו עדיין במחזור שטרות בשווי 1.1 מיליארד פרנק מהסדרות של שנות ה-70.

הבנק המרכזי לא מקבל לכיסיו את השטרות שלא הוחלפו, והשווייצים מצאו שימוש חדשני בשבילם. לפי חוק בן מאה שנה, הבנק המרכזי מעביר את הסכום שווה הערך של שטרות שתוקפם נשלל לקרן שווייצית שמבטחת מפני אסונות טבע כמו מפולות שלגים. הקרן הזו פיצתה לאחרונה באפריל חקלאים ומגדלי גפנים שנפגעו בגל קרה.

ב-1980 הוצאו מהמחזור 244 מיליון פרנק של שטרות משנות ה-50, וכל ערכם נמחק בשנת 2000. הבנק המרכזי העביר את הסכום הזה לקרן הביטוח. שווי הפרנקים משנים קודמות יותר שנמחקו היה קטן בהרבה.

המועצה הפדרלית השווייצית, המקבילה לממשלה, השיקה באוגוסט תהליך חקיקה לביטול פקיעת התוקף של שטרות הפרנק, כדי שאנשים יוכלו תמיד להמיר את השטרות משנות ה-70 ואילך. החוק החדש לא יכלול שטרות משנים קודמות יותר. תקופת ההתייעצות תימשך עד מחצית נובמבר, ואחר כך החקיקה תעבור לוועדות בפרלמנט.

"המטרה היא למנוע מצב שבו אנשים ימצאו עצמם עם שטרות חסרי ערך", מסרה המועצה הפדרלית באוגוסט. "שווייץ תאמץ את הנהגים של מדינות אחרות, שאין להן תאריכי המרה קבועים".