האפליקציה שמחזירה את השליטה ואת הכסף לידי רוכש הנכס

אפליקציית Redfin מאפשרת למשתמשים לבחון דרכה נכסים, לקבל הערכות מחיר וללכת ל"בתים פתוחים" - ובהמשך לקבל חלק מעמלת התיווך

חוץ ממצב הרוח הלאומי (אירוע ירי המוני בלאס וגאס ואיומי גרעין קוריאני לא ממש מסייעים) - הכול די מרומם בעמק הסיליקון: השווקים נושקים לשיא של כל הזמנים, מטבעות הביטקוין חוצים את רף ה-6,000 דולר למטבע לראשונה, המשכורות ממשיכות לעלות - ובואו לא נדבר על שכר הדירה בסן פרנסיסקו.

במצב הנוכחי לא פלא שהרבה מצעירי עמק הסיליקון מחפשים להוציא את הכסף מהבועות השונות ולהשקיע אותם בנכס ממשי ונדל"ני. מחקרים שנעשו בארה"ב הראו שהשקעה בנדל"ן היא אחת היציבות - וגם במשברים הגדולים של 2001 ו-2008, על אף שהשוק ספג מכה קלה לזמן קצר, מחירי הנדל"ן התאוששו והמשיכו לעלות בזמן שהבורסות בקושי ליקקו את הפצעים. בנוסף, הרצון להפסיק להשתעבד לשכר הדירה שממשיך להאמיר גורם לעוד ועוד אנשים לרצות להפוך לבעלי נכס בעצמם.

הרבה אפליקציות צמחו בשנים האחרונות שמאפשרות לאנשי הטק הצעירים לבחון בתים ונכסים באזוריהם. הידועות ביותר הן Trulia ו-Zillow, שהתאחדו לכדי חברה אחת לפני כשנתיים, המציעות למשתמש לגלות את ההיסטוריה של כל נכס סביבם, ובנוסף לקבלת התראות כשנכסים באזורים מסוימים בהתאם לקריטריונים נבחרים מוצעים למכירה. האפליקציות גם מציעות הערכת שווי לכל נכס על פי נכסים שנמכרו באזור באותה קטגוריה בזמן האחרון - הכול כדי לסייע למשתמש להבין מה הערך האמיתי של הנכס ומה צריך להיות גובה ההצעה.

אבל החידוש האחרון מגיע דווקא מאפליקציה צעירה ושאפתנית קצת יותר, Redfin, המבקשת להגדיר מחדש את כללי המשחק בתחום. גם שם האפליקציה כשלעצמו מהווה משחק מילים על המושג Redefine שפירושו המילולי הוא "להגדיר מחדש".

כיום כל עסקת נדל"ן כוללת שני צדדים - מוכר וקונה. מוכר הנכס משלם סכום כסף משמעותי באחוזים מעלות הנכס שבו מתחלקים שני המתווכים (זה שמייצג את הקונה וזה שמייצג את המוכר). המעניין הוא שבזמן שהמתווך של המוכר מבצע לא מעט עבודה בעד הצ'ק הנכסף במעמד הסגירה - הכנת הנכס למצב מכירה, שערוך שלו, פרסום הנכס שיווק וכו' - המתווך המייצג את הקונה עושה הרבה פחות. הוא בעיקר עוזר להכין את ההצעה לרכישה, שלמעשה היא הצהרה של הסכום שהקונה מוכן לשלם בצירוף מסמכים שמוכיחים יכולת לעמוד בתנאי התשלום.

רדפין, לכן, מבקשים להגדיר מחדש את התהליך: האפליקציה שלהם מאפשרת למשתמשים לעשות את העבודה בעצמם ולהסתכל על נכסים דרך האפליקציה לעומק, לקבל הערכות מחיר וללכת ל"בתים פתוחים" ללא ליווי של מתווך. כשהמשתמש מוכן להגיש הצעה - האפליקציה מחברת אותו למתווך מאושר של רדפין, שיסייע בשלב האחרון בלבד של הגשת ההצעה, בתמורה לשיתוף של הקונה עצמו בעמלה.

נשמע מסובך? הנה ההסבר: במקום שהסוכן יגזור קופון של אלפי דולרים על עבודה שאתם עשיתם במציאת בית לרכישה, תחקיר להבנת המחיר שנכון לשלם וכו' - אתם עושים את העבודה הבסיסית, הסוכן משתף במידע שקיים בידיו, ושניכם מתחלקים בעמלה שאותה מקבל הסוכן ממוכר הבית.

החיסכון די משמעותי: משתמשים באפליקציה קיבלו צ'ק "חלוקה בעמלות" של 2,000 דולר בממוצע לעסקה - ובסן פרנסיסקו, שבה מכירי הנכסים נושקים לרמה לא אנושית, הסכומים מגיעים גם ל-7,000 או 8,000. סכום לא מבוטל כהנחה על בית.

כמו בהרבה מקרים שבהם אפליקציה מנסה להפר איזונים קיימים בשוק (אובר, airbnb) - גם כאן לא כולם מרוצים מההגדרה מחדש. סוכני נדל"ן, כמו נהגי מוניות או בעלי בתי מלון, די נהנו מהיעדר תחרות ומהעובדה שבחלק מהעסקאות הם מקבלים עמלה על מעט עבודה. כתוצאה מכך, כיום משתפים פעולה עם רדפין בעיקר סוכנים צעירים ופחות מרוצים - בעוד רבים מהסוכנים הוותיקים משקיעים זמן ומאמץ בלהניע אנשים מלהתקשר בסוג כזה של מערכת יחסים מקצועית. את ההשפעה, עם זאת, רבים מהם רואים: גם הסוכנים הוותיקים מודים שיותר ויותר לקוחות דורשים מהם החזר בגובה אחוזים מהעמלה בעסקאות שבהן הם מצאו את הבית, למשל.

"זה פשוט הרבה יותר הגיוני", מסביר פטריק, שרכש לאחרונה בית בשכונת המישן. "לא יכול להיות שאני עשיתי את כל העבודה והסוכן פשוט מקבל צ'ק מהמוכר על אלפי דולרים. יותר משזה לא הוגן, זה גם עקום: לפי השיטה הקיימת, לסוכן שלי יש אינטרס ברור לפגוע בי ולגרום לי לשלם יותר כסף כדי לקבל עמלה גבוהה יותר. כרוכש, השיטה הישנה פשוט לוקחת ממני את כל השליטה. טוב לראות שיש עכשיו בשוק הכרה שהשליטה צריכה לחזור ללקוח".