רפורמת סימון המזון תקועה: חשש שמשרד המשפטים יעכב אותה

המשרד עלול לשלב ברפורמה חוק קיים, לפיו היצרנים יקבלו שנתיים להיערך לשינוי האריזה

איילת שקד  / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

האם רפורמת סימון המזון הולכת ומתרחקת מהצרכנים? הרפורמה, שאמורה לחייב את יצרני המזון בסימון שלילי בצבע אדום על גבי מוצרי מזון שיכילו כמויות גדולות של סוכר, נתרן או שומן רווי, הייתה אמורה להיכנס לתוקף כבר בתחילת 2018. עם זאת, לפני כחודש הודיע משרד הבריאות על מועד חדש לרפורמה - מארס 2018. כעת נראה כי גם המועד הזה הולך ומתרחק מאיתנו.

בשבועות האחרונים יצא הליך החקיקה משליטתו של משרד הבריאות ועבר לידי משרד המשפטים. בשל כך לא נקבע עדיין כל מועד לדיון בוועדת הבריאות בנושא. בתשובה לפניית "גלובס" מסרו במשרד הבריאות כי "נוסח התקנות נמצא בשלבי הניסוח האחרונים במשרד המשפטים". החשש הוא כי עיכובי החקיקה יביאו בעקבותיהם עיכובים בהיערכות של התעשיינים לרפורמה.

החשש בקרב מי שמנסה לקדם את המהלך הוא שמשרד המשפטים יעכב את כניסת הרפורמה לתוקף. וזאת מאחר שאיגוד לשכות המסחר, המתנגד למהלך להצגת סימון שלילי בחזית האריזה, טוען כי קיים חוק "קביעת מועד כניסה לתוקף של הוראות סימון מזון מראש", שיזמה ב-2014 איילת שקד, שהייתה בזמנו חברת כנסת, הקובע כי מהיום שבו דורשים לשנות אריזה של מוצר יש לתת תקופת היערכות של שנתיים. עוד קובע החוק, שאם רוצים לקצר את לוח הזמנים - צריך להקים מנגנון עם ועדה שתבחן את הסיבות לקיצור לוחות הזמנים.

עם זאת, גורמים בתעשייה מעריכים כי מאחר שבשלב הראשון של הרפורמה נדרשים לסמן את המוצרים במדבקות בלבד ולא בשינוי אריזה, ייתכן שיימצא פתח להקדים את הרפורמה - על אף החוק שצפוי לתקוע אותה.

רק לפני חודש, בוועדת סל התרופות התייחס שר הבריאות, יעקב ליצמן, לביקורת על העיכוב ברפורמת המזון: "בעיתונות קראתי כאילו אני מעכב את הרפורמה במזון - זו לא החלטה שלי. משרד הבריאות קובע, אך הוא לא לבד. אנחנו צריכים שיתוף פעולה עם עוד משרדים, כלכלה, משפטים. הרפורמה תהיה - מה זה משנה אם בינואר או בפברואר. חלק מהכתבים אמרו שלא תהיה רפורמה במזון כי יש לחצים, אבל אני מבטיח שהיא תהיה".

בינתיים, גם הרוח הגבית להשקות המוצרים הבריאים והרפורמולציה שעשו חברות המזון נעצרה, ובחברות הוחלט להנמיך פרופיל ולא להשיק כל שינוי קטן ברכיבים, שאמור להפוך אותם לבריא יותר. המאמצים הואטו מתוך הנחה שהרפורמה לא צפויה להיכנס לתוקף בקרוב. לאחרונה דווח כי איילת פריש, מי שהייתה דוברת בית הנשיא בתקופת כהונתו של שמעון פרס, תייעץ להתאחדות התעשיינים והיא עשויה להוות גורם משמעותי שיסייע להם.

בתגובה לעיכובים אמר היום (ג') פרופ' איתמר רז, נשיא עמותת "מהיום - הפורום הישראלי לאורח חיים בריא", ומי שהיה חבר ועדת אסדרת המזון: "בנקודת זמן זו, אנו מצפים מוועדת הבריאות בכנסת ליזום בהקדם דיון, שיוקדש לרפורמת סימון המזון, כדי לזרזה. מדובר בבריאות הציבור. לצערנו, יש תחושה שהבריאות שלנו נדחקת לתחתית סדר העדיפויות הלאומי. אנו מצפים שכל משרדי הממשלה, המעורבים ברפורמה, ישלבו ידיים לשם גיבוש התקנות הסופיות ליישומה, ויתנו למשרד הבריאות גב בהפיכת בריאות הציבור לנושא מרכזי".