שלושת השלבים בהתפתחות שוק הון הסיכון עפ"י בארי אגרס

לדבריו, עד 1995 היינו בשלב האומנות ■ בין 1995-2010 היינו עדים לשלב השני, שלב המספרים הגדולים ■ השלב השלישי, שבו אנחנו נמצאים היום, הוא שלב ההתמחות ■ "בישראל אתם עדיין חיים קצת בשלב הראשון, שלב האומנות. אני קצת מקנא בכם"

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

בארי אגרס, שותף בקרן לייטספיד, מזהה שלושה שלבים בהתפתחות שוק הון הסיכון, ומספר את סיפור ההשקעות בסנאפת'אט:

"אנחנו מזהים שלושה שלבים בהתפתחות של תחום הון הסיכון", אומר בארי אגרס, שותף מנהל בקרן הון הסיכון לייטספיד וונצ'רס, ומי שהיה בין היתר המשקיע הראשון בחברת סנאפ, מפתחת אפליקציית סנאפצ'ט. "עד 1995 היינו בשלב האומנות (Craftsmanship), שבו קרנות הון הסיכון השקיעו בחברות מוקדם, וליוו אותן בעבודה קשה עד ההנפקה, ואז עזבו. בין 1995-2010 היינו עדים לשלב השני, שלב המספרים הגדולים. הקרון גדלו מכ-250 מיליון דולר בממוצע למיליארד, והדיבור היה על שימוש בטכנולוגיות לזיהוי דפוסים כדי לאתר את החברות המבטיחות, וגם על מיתוג, כלומר יחסי ציבור לקרן כדי להביא אליה את ההשקעות הגדולות. אני פחות אוהב את זה".

השלב השלישי, שבו אנחנו נמצאים היום, הוא שלב ההתמחות: "קרנות מוקדמות וקרנות מאוחרות, חממות ומיקרו-קרנות, קרנות פרה-IPO , קרנות המתמחות בתת-תחומים, ועוד". לדבריו: "בישראל אתם עדיין חיים קצת בשלב הראשון, שלב האומנות. אני קצת מקנא בכם".

הוא מוסיף כי עם השנים, גיל היזמים בכל זירות ההיי-טק הולך ויורד, בגלל התחלופה המהירה של התכנולוגיה, אשר הופכת את הניסיון הטכנולוגי הספציפי לפחות רלוונטי. "אבל הצעירים האלה צריכים הרבה עזרה. הם מאוד נמרצים, נחושים לשבור את החומות של תחומי הפעילות שלהם, אבל הם חייבים מנטורינג עסקי, חיבור עם מהנלים אחרים".

בעידודו של טיץ, סיפר אגרס את סיפור ההשקעה המופלאה שלו בסנאפצ'ט, שהנפיקה במרץ האחרון לפי שווי של 24 מיליארד דולר והיום שווה 17.4 מיליארד. "יום אחד ראיתי את בתי בת ה-16 וחבריה רכונים על הטלפונים הסלולריים שלהם. שאלתי אותם מה אתם עושים שם בטלפון, הרי אתם כאן כולכם ביחד. הם אמרו לי 'אנחנו משתמשים באפליקציה שבה ניתן לצלם ולשלוח תמונות, אך הן נעלמות מיד'. שאלתי בחשש 'איזה סוג של תמונות?' והיא אמרה 'תמונות מצחיקות כאלה, בין חברים'.

"שאלתי אותה כמה פעמים ביום היא משתמשת באפליקציה, והיא אמרה - התחלתי מ-5-6 פעמים ביום והיום אני כבר ב-30 פעם. ואז הבן שלי אמר 'אתה יודע, גם בנים משתמשים בה. זה כבר הספיק לי לרוץ לשותפים שלי ולספר להם על האפליקציה הזו שכל בני הנוער משתמשים בה והמבוגרים לא מכירים.

"הזמנו את היזם אוון ספיגל (היום בן 27 בלבד) - לא היה להם אתר בכלל, מצאנו אותו בפייסבוק שזה קצת אירוני - והוא הראה לנו גרף של צמחיה מטורפת במספר המשתמשים ועליה בתדירות השימוש באפליקציה עם בזמן, שזה לא כל כך נפוץ. ספיגל אמר לנו 'עד עכשיו אבא שלי מימן את החברה, אבל הכסף מתחיל להיות לחוץ'. אמרנו לו 'אולי אנחנו יכולים לעזור לך בזה'".

לייטספיד השקיעה בסנאפצ'ט 500 אלף דולר ב-2012 אשר הפכו בעת ההנפקה ל-2.1 מיליארד דולר. אגרס צירף להשקעה גם את בית הספר של הילדים שלו, בסכום נמוך. "הם מימנו כך בונוסים למורים שלהם ל-20-30 שנים קדימה וגם תוכנית יזמות לתלמידים". בית הספר קיבל פי 250 על השקעתו בסכום של 15 אלף דולר.

לאחרונה ביקר אגרס בבית הלבן. "לא הייתי בטוח אם ללכת, אבל באיגוד קרנות הון הסיכון, איתם התייעצתי, אמרו לי 'יש לנו מעט הזדמנויות לאינטראקציה עם הממשל, אז תלך'. ביליתי קצת זמן עם היועצים הכלכליים הבכירים ביותר לנשיא. דיברנו למשל על נושא אשרות ההגירה ליזמים. הנשיא הקודם ברק אובאמה, הקצה ויזות חמש שנתיות, ניתנות לחידוש, ליזם שיגייס הון לחברה שמוקמת בארה"ב. הממשל הנוכחי החליט לבטל את התוכנית הזו ובעינינו היא דווקא מאוד כדאית. מהגרים יצרו הרבה מקומות עבודה בארה"ב, ואנחנו צריכים לאמץ ולטפח אותם". הוא ציין כי בשיחה עלתה גם השאלה כיצד לעודד השקעות של יחידים ומוסדיים בסטארט-אפים, באמצעות תקנות מיסוי.