טיץ: "לא נצטרך שום מתווך שיאמר לנו מה נכון ומה לא נכון"

יורם טיץ, שותף מנהל בארנסט אנד יאנג, פתח היום את כנס הג'רני: "בסופו של דבר כל טכנולוגיה נוגעת ביצור אנוש, שהוא במקרה הטוב יצור אנלוגי עם מערכת הפעלה מורכבת מאוד" ■ "כל-כך הרבה ארגונים יהיו רעבים לפתרונות ומהר"

יורם טיץ / צילום: איל יצהר
יורם טיץ / צילום: איל יצהר

כשטראביס קלניק, שהיה אז עדיין מנכ"ל אובר הצטרף למועצה של הנשיא טראמפ, כ-500 אלף משתמשים מחקו את יישום אובר שלהם, מפני שבאופן בסיסי הם לא יכלו יותר להזדהות עם המותג. האתיקה והמוסר שלהם, ואיך הם רואים את עצמם, מתנגשים עם האופן שבו הם מצויים במגע דיגיטלי.

"טכנולוגיה מודעת (conscious technology) היא החיבור החמקמק והלא-קיים בין המכונה הדיגיטלית וההומו סאפיינס, האדם התבוני, שיכול לסייע לנו למצוא היכן נמצאת האמת. אני לא מתכוון לאנשים שהחדירו לגופם מיקרו-מעבד וכו'. אני מתכון לאיך שאנחנו בוחרים אתיקה, טוב ורע, איך להפריד את המוץ מן החיטה ואיך להביא אושר בעיתוי הנכון" אומר יורם טיץ, שותף מנהל בארנסט אנד יאנג, שפתח היום (ד') את ג'רני 2017, שנערך בתל אביב על ידי גלובס וארנסט אנד יאנג.

JOURNEY
 JOURNEY

"בשנתיים-שלוש האחרונות", אמר טיץ, "היינו קורבנות של אופנה, ראינו את כללי הסייבר, את הבינה המלאכותית עם למידת המכונה, ואת הווריאציות השונות שלה כמו בנהיגה אוטונומית וכה הרבה יישומים אחרים, עד כדי כך ששכחנו משהו בסיסי למדי. בסופו של דבר, כל טכנולוגיה נוגעת ביצור אנוש, שהוא במקרה הטוב יצור אנלוגי עם מערכת הפעלה מורכבת מאוד. אני מקדיש את החודשים האחרונים לחשיבה על הכיוון שאליו אנחנו נעים, ואיך הוא ישפיע על כולנו. כמו תמיד, החוויות והמחשבות שלי מבוססות על דברים שקרו לי".

טיץ הוסיף כי "בכל שנתיים, העיר היפה והרומנטית ביותר, ונציה, עורכת ביאנלה של אמנות. זהו בעיני רבים האירוע והיריד האמנותי החשובים ביותר בעולם. העיר מארחת כ-50 מדינות, ומציגה מעל 200 תערוכות וירידים בכל רחביה. אחת האטרקציות העיקריות השנה היא תערוכה של האמן הבריטי המהולל דמיאן הרסט, שידוע בעבודות גולגולת היהלום והכריש שלו. הרסט מספר לנו סיפור על שרידי אוניה שנמצאו באוקיינוס ההודי ב-2008. האוניה היתה בבעלות עבד לשעבר שהתעשר, והיתה עמוסת אוצרות שאותו עבד לשעבר התכוון להפקיד במקדש שעמד לבנות, אלא שהאוניה טבעה ונמצאה כאמור ב-2008. הרסט חילץ את כל האוצרות והציג אותם בוונציה.

"כשאתה מתחיל להתבונן בחפצים, הם מקסימים והתצלומים שמראים אותם במעמקי האוקיינוס מקסימים באותה מידה, עד שאתה מתחיל לראות בין האוצרות גם את מיקי מאוס, את מוגלי ובלו ואחרים, ואתה מתחיל לחשוב איך הרסט משחק איתך כמתבונן. שורת הנושא להרצאה שלי היום לקוחה מיריד האמנות הזה - הרסט כותב כשנכנסים למוזיאון ש'אי שם בין השקרים והאמת טמונה האמת'. אני חשבתי שהרסט גאון, כי הוא התחיל את עבודתו ב-2008, הרבה לפני שכל אחד מאיתנו ידע מהן fake news.

"אם כן, אם הכל יחסי, כפי שמציע הרסט, האם זה עובר מתחום האמנות לתחומים אחרים? התחום המובן מאליו, שהופך את כולנו לכועסים, חוששים, עצובים או שמחים הוא פוליטיקה, אבל אין לי כוונה לגרור את עצמי למדמנה הזו, ולכן אני מפסיד בוויכוח עוד לפני שהוא התחיל.

"בואו נראה. כשטראביס קלניק, שהיה אז עדיין מנכ"ל אובר הצטרף למועצה של הנשיא טראמפ, כ-500,000 משתמשים מחקו את יישום אובר שלהם מפני שבאופן בסיסי הם לא יכלו יותר להזדהות עם המותג. האתיקה והמוסר שלהם, ואיך הם רואים את עצמם, מתנגשים עם האופן שבו הם מצויים במגע דיגיטלי.

"כשהניו יורק טיימס פרסם את עצמו בסופרבול האחרון, הוא נהנה מעלייה במספר מנויי המהדורה המקוונת רק מפני שהם הזדהו עם המסר. לפתע, הקלות שבה נכנסים שווה לקלות שבה יוצאים, ומעל הכל אנחנו צריכים לתפעל ולהבין כל מערכת הפעלה של כל אחד מאיתנו בכל יום ובכל אירוע, והרבה אופציות הן אמיתיות כפי שהן שקריות. כך הגענו לביטוי או המינוח 'טכנולוגיה מודעת'.

"טכנולוגיה מודעת (conscious technology) היא החיבור החמקמק והלא-קיים בין המכונה הדיגיטלית וההומו סאפיינס, האדם התבוני, שיכול לסייע לנו למצוא היכן נמצאת האמת. אני לא מתכוון לאנשים שהחדירו לגופם מיקרו-מעבד וכו'. אני מתכון לאיך שאנחנו בוחרים אתיקה, טוב ורע, איך להפריד את המוץ מן החיטה ואיך להביא אושר בעיתוי הנכון. זוהי טכנולוגיה מודעת, ואנחנו רחוקים ממנה מאוד.

"אני חושב עליה בחודשים האחרונים, ואני מאמין שיש כאן פוטנציאל גדול ליזמים להתמקד בו. תנו לי לספר לכם כמה סיפורים שימחישו אולי מה צריך לעשות כדי שנגיע לשם. משפחתי ואני ישבנו ודברנו על היכן אנחנו רוצים לבלות את חופשת הקיץ. אני רציתי לבלות על חוף כלשהו עם עצי קוקוס, ואילו המשפחה החליטה לנסוע לגרמניה, מספיק קרוב לחוף. מאחר שאני איש הטק, נכנסתי למרשתת וקניתי ארבעה כרטיסים לפרנקפורט בני בן ה-18 יואב שאל אם יוכל לבקר את חברו מברלין, וחיפוש מהיר ועוד 60 אירו אפשרו לו טיסה מפרנקפורט לברלין, חזרה לפרנקפורט וחזרה הביתה לתל אביב.

"אחרי כמה ימים בגרמניה יואב אמר לי שהוא חושב שהוא לא רוצה להגיע לברלין. שמחתי כי חשבתי שמילאתי היטב את תפקידי כאבא כשהתנגדתי לנסיעה, אבל יואב הבטיח לי שאין לי כל קשר להחלטתו, שנבעה רק מכך שחברתו הגיעה לפרנקפורט ואין לו מקום לישון בו בברלין.

"נכנסתי לרשת עם האייפד שלי, מצאתי את הכרטיס, וניסיתי לבטל את הטיסות בין פרנקפורט וברלין, בהנחה שאם לא אבטל אותן, אי ההתייצבות של יואב תבטל את כל הכרטיס. אני מנסה לבטל את טיסות ההמשך, והמערכת מודיעה לי שמפני שיש לי שתי טיסות כאלו, זה לא ניתן לביצוע אונליין ואני אצטרך לטלפן למוקד הפניות. כעת, זכרו שאנחנו מדברים על לופטהנזה, היהלום בכתר גרמניה. ובכן, התקשרתי למוקד השיחות של לופטהנזה בגרמניה, המתנתי בערך 12 דקות ואורסולה השיבה לפנייתי. אני מניח שאתם יכולים לנחש שאורסולה היא מבנגלור. אני יכולתי לדמיין רק בחור הודי משופם עם פאה בלונדינית כאורסולה.

"הסברתי את הבעיה, היא חשבה במשך עוד כמה דקות, ואז אמר לי שהיא צריכה לפצל את 4 הטיסות שלי ל-2 טיסות של 2 קטעי טיסה, וזה ייקח לה שעה לכן אני צריך להתקשר שוב כדי לבטל את הטיסות שלי. שאלתי אם היא יכולה לפצל ואז לבטל, והיא ענתה שלא - זהו התהליך הדיגיטלי. טלפנתי אחרי שעה, הפעם המתנתי שבע דקות, והפעם ענתה בריגיטה, ובעיני רוחי ראיתי אותה מחיצה שלה בבנגלור, עם תצלומים של נבחרת הקריקט הלאומית ההודית ושל נבחרת גרמניה בכדורגל. הסוף היה טוב.

"אותו סיפור חוזר על עצמו בבנק שלי ובחברת הביטוח. נסו לקחת מערכות מידע היסטוריות, שעדיין כתובות בקובול או AS400, ונסו לחבר אותן לאפליקציות. דרוש מאמץ אדיר ברחבי העולם בתחום תוכנות העסקים וההמרה האוטומטית. כל-כך הרבה ארגונים יהיו רעבים לפתרונות ומהר - ולכם כדאי להיות שם!".

טיץ הוסיף כי "אותה נקודה חמקמקה שבין השקר והאמת איננה נקודת איזון. בעיני, אחת ההמצאות החשובות של החודשים האחרונים היא המטבעות הדיגיטליים. הרעיון הוא שלא נצטרך שום מתווך שיאמר לנו מה נכון ומה לא נכון. סביבת העסקים תהיה מבוזרת לחלוטין. לא יהיה צורך בבנק שיפקח על כל עסקה ויבטיח שכל צד עמד בהתחייבותו. לא יהיה צורך אפילו ברישום קרקע, כי לכל נכס יהיה אישור דיגיטלי צמוד וכל עסקה תתועד אוטומטית".